Vi har ju våra kära(?) regler för våtrum, som ju ändras ganska ofta och innehåller regler om både stort och smått. Jag har tittat på lite filmer från USA och andra länder, där man renoverar badrum och inte verkar följa just några regler.... Inte helt sällan har man laminatgolv i badrummet och de som vill vara extra försiktiga har kakel på gipsväggar. Vilket leder till att jag börjar fundera..; Vad finns det för regler/arbetssätt i resten av världen, (om våtrum)? Nå´n som har erfarenheter från övriga Europa/USA? Jag kommer inte försöka göra ett norskt/kongolesisk/fransk badrum i sverige, utan detta handlar om ren nyfikenhet..
 
Det har jag också funderat på.
 
T
Ja, Discovery har ju ett program som heter "Flip It" och där ser man aldrig att det tätskiktas men någon gång har jag sett att dom typ använder tjära. Ungefär som i gamla lägenheter från 50-60 talet som har tjära bakom badkaret.

Men i sydeuropa så är bygger man nästan bara i sten och betong samt att man står i ett kar och duschar.

Det är bara i Norden där det är mycket trähus som våra problem uppstår.
 
optimum
Gissar att våra hus är betydligt mycket tätare också. På grund av behov att issolera mot kylan och våra krav på komfort.
Men jämförbart vore åndå Norge och Finland som troligen har samma krav på komfort och klimat.



mvh Roland
 
Kan rapportera hur man gör i England. Har en släkting som bor i London, råkat ut för rinnande vatten från lägenheten ovanför vid flera tillfällen. Åtminstonde släktingens 2 badrum är kaklade och har klinkers på golvet, efterssom det är en hyresfastighet (hyror modell högre, mycket högre enl. svenska referenser) så kan man anta att det ser likadant ut på våningen ovanför.

När han beklagade sig efter en av läckorna till fastighetsansvarige, och berättade hur man gör i Sverige med helt täta badrum, så blev engelsmannen väldigt förvånad. Och säger, men om golvet är helt tätt, var skall då vattnet ta vägen om det blir en översvämmning?

Efterssom det nästan är norm i England annars med heltäckningsmatta i badrummet, så skulle det vara intressant att se instruktioner för hur man tätskiktar under en heltäckningsmatta...
 
En släktings hus i Frankrike har ett nybyggt badrum, där består golvet av träparkett(!) på spånskiva, och ingen golvbrunn. Duschen består av en 90x90 "keramikbalja" med en sarg på 10-15 cm, och så duschdraperi till det.

I andra änden av skalan kan man ta Japan, där jag bott i en lägenhet vars badrum i princip var av formgjuten plast i ett enda stycke - golv, väggar, badkar, handfat... allt satt ihop i ett enda stycke, som att gå in i en plastkub ungefär.
 
b8q skrev:
I andra änden av skalan kan man ta Japan, där jag bott i en lägenhet vars badrum i princip var av formgjuten plast i ett enda stycke - golv, väggar, badkar, handfat... allt satt ihop i ett enda stycke, som att gå in i en plastkub ungefär.
Ungefär som Formula One Hotels badrum... :D
 
Det känns som de olika lösningarna i exemplen följer mina fördomar om hur jag trodde det var i de olika länderna... (Även om de bara är exempel.)

Saknar dock info om tyskland. De gör ju allt grundligt, (enligt mina fördomar..) och borde väl ha hittat det ultimata systemet!?
 
Redigerat:
Tänk på att i många av länderna som nämnts så bygger man inte badrum av fuktkänsliga material.
Det är inte många andra länder som har samma problematik som vi då de inte bygger av gipskatrong och träreglar med ångspärrar.
Har sett rollade tätskikt på byggmarknader i Tyskland, Frankrike, Polen, England, Italien mfl länder.

Kan lätt bli uttråkad när jag är på tjänsteresa och då finns inget mer avslappnande än att strosa på en utländsk Jättebyggmarknad.
 
Har inte läst de tyska föreskrifterna, men efter att ha pratat med olika insatta där så har jag förstått att de har minst lika omfattande regler som vi. Forumet som nämndes ovan är ett bra ställe att söka info på om man kan läsa något ord tyska.

Men som också sagts så är det ovanligt med trähus i Tyskland. Det är snarare så att det marknadsförs som något unikt och ovanligt att bygga i trä. Inte helt osökt finns det husserier som i folkmun kallas "schwedenhaus" eller Sverigehus. Så det blir lite att jämföra äpplen med päron. Tvärr. Finns mkt bra grejer i Tyskland som jag tyvärr inte vågar använda pga av olika sätt att se på hus och byggande.
 
Jag gillar översättningen av Sepp´s inlägg i det tyska forumet (se ovan):
Jag kan tänka mig att den gode mannen har inget arkiv.
 
Man nämner i något inlägg om cementbaserade tätskikt, det är något som används alldeles för sällan i Sverige.
Det är fantastiska material att använda när man har tillskjutande fukt i källare, sutterängvåningar osv.
Mapelastic Smart från Mapei är en skitbra sådan produkt.
 
Kan bara svara för hur det är här i Norge.

Som jag uppfattar det är det lika om inte strängare krav här. Just tätskikt är väl lika, men elinstallationer är de väldigt kinkiga med (kan bero på att Norge har mest husbränder i världen).

Skillanden här är att man inte får ut fuktskador på försäkringen, det är Sveriges problem. Här får man bara ut pengar om det är en vattenskada beroende på olycka, tex sprucket vattenrör. Här lämnar firman som gör jobbet garanti och betalar om det blir fuktskador. Eller man själv om man gjort det själv. Så vi byggde själva, men får ju också ta det i åtanke vid försäljning. Vi har bara tätskiktstillverkarens garanti på 6 år. Men den gäller bara om man gör enligt deras specifikationer till 100%. Dvs vi har silicon i golvvikeln för så ska det vara enligt vårt tätskikt.
 
somelvis skrev:
Det är fantastiska material att använda när man har tillskjutande fukt i källare, sutterängvåningar osv.
Mapelastic Smart från Mapei är en skitbra sådan produkt.
då kanske skulle man slipa ha rinnande vatten under plattorna om det går att använda som festmassa för plattor? ska kolla närmare....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.