Hej på er!
Först vill jag säga att jag är novis på det här med värmesystem men försöker lära mig.
Har en panna med oljebrännare och dubbla elpatroner.

Problemet är att oljebrännaren slutade funka, naturligtvis under mellandagarna när det var -25 ute :(
Det är en ca 35 år gammal Lamborghini-brännare.

Fläkten startar men den tänder inte. Kollade elektroderna och de var rena & fina. Kollade sedan fotomotståndet och det var också rent. Pratade med en värmefirma som den förra ägaren hade serviceavtal med (vi flyttade in i somras) och han gav mig tipset att dra ut brännaren, stänga av pumpen och starta för att se om det kom nån gnista vid elektroderna. Det gjorde det inte.

Enligt honom jag pratade med är det "nästan 100% säkert" att det är tändtransformatorn som är trasig. Det låter ju rimligt tycker jag. Det verkar som om transformatorn är bytt en gång, det är eltejpat runt kontakterna till kablarna som går till elektroderna. Den befintliga transformatorn är en Bentone som ger 15 kV.

En ny tändtransformator går lös på mellan 1500 - 2000 inkl moms, så jag vill ju gärna hitta en begagnad. Det säljs ju kompletta begagnade brännare på Blocket och det är också enligt de två värmefirmor jag pratat med enda sättet att hitta en begagnad.

Nu till själva frågan:
Den ena värmefirman sa att det inte spelar någon roll vilken transformator man använder (märke osv) så länge det är till en oljebrännare för villaolja, "det är standardgrejer det där vettu".
Den andra firman sa att det är olika transformatorer till olika brännarmärken.

Kan nån vänlig själ reda ut hur det funkar?
Och vilka värden är det som är "viktiga" när man letar en begagnad? Alltså effekt, ampere, volt och sånt. (jag är ingen elektriker som ni märker) :blushing:
 
Kan tillägga att vi fyllde på olja ca 2 veckor tidigare men har kört utan problem fram tills att den lade av.
Antar att det är helt irrelevant dock eftersom problemet är att den inte tänder. Eller kan nåt igensatt filter göra att transformatorn stänger av sig?

Jag kan posta bilder vid behov.
 
Har oljebrännaren sagt upp sig så släng inte ut några pengar på olja utan sätt in en pelletsbrännare. Vill du elda upp oljan i tankarna först så kan du säkert få en fungerande oljebrännare som är komplett nästan gratis. En oljebrännare har lika lite värde som en gammal rostig Opel och de flesta som installerat pelletsbrännare har kastat sin oljebrännare i återbruket utan att begära ett öre för den.
Kolla på Blocket under Panna, Villapanna,Oljepanna,Värmepanna så hittar du säkert någon som vill bli av med oljebrännaren.

Det är inte tändtransformatorn du ska byta utan hela oljebrännaren. Hålet i pannan är standard och elanslutningen också.
 
Redigerat:
johanpelle skrev:
Har oljebrännaren sagt upp sig så släng inte ut några pengar på olja utan sätt in en pelletsbrännare. Vill du elda upp oljan i tankarna först så kan du säkert få en fungerande oljebrännare som är komplett nästan gratis. En oljebrännare har lika lite värde som en gammal rostig Opel och de flesta som installerat pelletsbrännare har kastat sin oljebrännare i återbruket utan att begära ett öre för den.
Kolla på Blocket under Pannor, Villapannor,Oljepannor,Värmepannor så hittar du säkert någon som vill bli av med oljebrännaren.
Tack för svar.

Dock ska vi flytta om ca 1,5 år så att byta värmesystem är inte aktuellt, tror inte vi får igen den kostnaden heller, dels pga att huset ligger i en gammal bruksort som är avfolkad.

Vi har som sagt nyligen fyllt på 1000 liter.

Och jag kollar på Blocket varje dag, och har inte hittat nån i mitt län. Dessutom kanske det inte är "säsong" just nu, de flesta som byter värmesystem gör väl det på sommaren (?).

Såg i en annan tråd här i "olja & el" att någon hade haft en trafo som inte tände och att detta berodde på glapp i lödningen i styrboxen vid den förstärkaren som går mot fotomotståndet (om jag förstod det rätt).
Jag VET ju inte att tändtransformatorn är trasig...
 
johanpelle skrev:
Det är inte tändtransformatorn du ska byta utan hela oljebrännaren. Hålet i pannan är standard och elanslutningen också.
Jag förstår hur du menar, jag hade fått för mig att byta ut hela brännaren skulle vara ett större jobb än att bara byta transformatorn....
Men visst, om hål + elkopplingar är standard så är det väl bara att köra på då.

Tack för länkarna, kul att du tog dig tid att kolla upp :)
Har redan sett dessa dock, en av dem har redan gått, ska ringa på de andra så får de se om de är sugna på att släppa bara brännaren.
 
Företagen som installerar bergvärme tar väl ofta hand om gamla oljepannor. De borde m a o ha viss omsättning om du inte hittar något på blocket.
 
Algen skrev:
Företagen som installerar bergvärme tar väl ofta hand om gamla oljepannor. De borde m a o ha viss omsättning om du inte hittar något på blocket.
Tack för tipset :)
 
Efter en veckas resultatlöst letande på Blocket/bland bekanta efter en begagnad oljebrännare så fick jag nog när jag såg att det var +15 i köket och åkte och köpte en ny transformator, kostade 1.500 :-

Mkt enkelt att plugga in och sen funkade det, ett härligt muller i tvättstugan nu och betydligt varmare inne... :)

Tydligen inte säsong riktigt för att köpa beg. brännare, de flesta byter väl värmesystem på sommaren. Dessutom så ville de jag ringde till inte sälja brännaren separat utan ville kränga panna+brännare till, ibland, fantasipriser.
 
Redigerat:
Jaha ja, det lirade en månad.

Samma problem igen, den tänder inte. Kollade vid elektroderna och tog bort en del sot som hade byggts upp på "kanten" vid munstycket, men den tände inte ändå.

Sen såg jag att min nya tändtransformator som jag köpte verkar ha brunnit/"exploderat" eftersom det var en 3 cm bred "bula" i plasten på framsidan.

Gubben på värmefirman jag köpte den av sa att "Om du har otur kan det vara glapp i relät, och då kommer den här transformatorn också att brinna".

Vilket den verkar ha gjort :(

Sista utvägen är ju att be nån servicegubbe komma & fixa skiten men han tar ju liksom 1000 kr bara för att ringa på dörren (jag bor 3 mil från närmaste värmefirma).

Så vad säger ni, kan jag som relativ nybörjare även byta relä själv? Nåt man ska tänka på när man gör det?
 
Beg. pelletsbrännare säljs ju nu på Blocket för 3500 och uppåt. En trasig oljebrännare är väl sådant som man bara slänger. Många slänger också helt riktiga oljebrännare också eftersom ingen kan tänka sig att någon vill köpa en oljebrännare.
Allt beror förstås vad du har för sorts panna.
 
johanpelle skrev:
Beg. pelletsbrännare säljs ju nu på Blocket för 3500 och uppåt. En trasig oljebrännare är väl sådant som man bara slänger. Många slänger också helt riktiga oljebrännare också eftersom ingen kan tänka sig att någon vill köpa en oljebrännare.
Allt beror förstås vad du har för sorts panna.
Tack för svaret, jag svarade dig dock redan i ett tidigare inlägg varför jag vill få oljepannan att rulla nåt år till.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jo men det verkar ju bli dyrare om du inte får tag på någon oljebrännare.
 
Jag vill bara komma så billigt & smidigt undan som möjligt (vem vill inte det?) :)
Helst vill jag inte byta oljebrännare utan laga den befintliga.

Så frågan kvarstår, kan jag byta relä själv & vad ska man tänka på?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
MeraMer skrev:
Jag vill bara komma så billigt & smidigt undan som möjligt (vem vill inte det?) :)
Helst vill jag inte byta oljebrännare utan laga den befintliga.

Så frågan kvarstår, kan jag byta relä själv & vad ska man tänka på?
Du skaffar ju givetvis ett relä lika det du har.
Sen kan det inte bli enklare, oftast bara en skruv att lossa och sen drar du reläet ur sin sockel, i med nya och dra åt fästskruven.
Du har nog inte glapp i reläet, snarare har en kontakt svetsat fast i tilläge, trafon tål inte att ligga till hela tiden som blir följden av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.