Hej,

Jag ska sätta in ventiler i min källare som i dagsläget har självdrag (som är otillräckligt). Det rör sig alltså om att installera ventiler i en betongvägg. Vi kommer antagligen vilja ha antingen vanliga tilluftsventiler av tallriksmodell eller sådana som är temperaturstyrda.

MIn fråga är främst, hur går man rent praktiskt tillväga?

Är detta svårt att göra själv? Vi är hyfsat händiga. Hur får man isåfall tag på en betongborr med tillräcklig dimension? Borrar man flera små hål, eller finns det större borrar att hyra? Var kan man göra det?

Eller anlitar man någon som installerar ventilerna? En ventilationsfirma, eller?

Känner mig ovanligt handfallen! Kan någon som gjort detta ge tips och råd.

/Camilla
 
Som du sa, antingen borra många småhål i en cirkel eller anlita en betonghål tagare.

Men i dagens läge med rot avdrag så tror jag att det blir smidigare och billigare med en betonghåltagare.
Då kan du även välja nästan fritt vilken dimension du vill ha på hålet. Blir även snygga hål.
 
Så, då är det en betonghåltagare man kontaktar? Inte någon som jobbar med ventilation? Ska hålen luta lite utåt?

/Camilla
 
Ja om du kan montera ventilerna själv så behöver du ju bara någon som gör hålen. :)

Nej,hålen behöver inte luta.
 
Ventilerna kommer att enbart fungera som luftintag, men det vet ni väl redan, och om de sätts i för att tex få torrare luft i källaren är det mer troligt att fukten istället följer med den ökade uteluftsmängden upp i våningen istället. Finns det fönster i källaren så är det enklare att sätta mindre spaltventiler där och kanske hellre förstärka utsuget i källaren med en fläkt.
 
Hyr en betonghålsåg med rätt diameter som röret sen måste du ha lite fall utåt ingen kopliserad montering
 
flubbe skrev:
Hyr en betonghålsåg med rätt diameter som röret sen måste du ha lite fall utåt ingen kopliserad montering
Jo fast att köra en sån såg om man inte har gjort det innan, är inte nåt jag skulle rekommendera någon till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.