Troberg skrev:
När det brinner så är det en viss risk inblandad i att spendera minuter på att försöka fippla ut dem ur buren och in i en transportbur, kan man få ner den tiden är mycket vunnet.

Andra förslag på hur man löser problemet?
Ja..

Skit i djuren!

"Rädda - Larma - Släck" ska inte inbegripa husdjur!

Det händer ju rätt ofta att man läser trista tidningsartiklar om folk som blir innebrända för att de "bara" ska hämta katten eller hunden..
Själv skulle jag aldrig lägga ens en sekund på att försöka rädda mina älskade husdjur i händelse av brand.
 
Finns inte mycket i en TV heller, men dom brinner ändå då och då.
Oftast för att folk envisas med att sätta blomkrukor och annat snafsigt bjäfs på dem...

Jag har aldrig känt för att stå och betrakta en rykande dator för att se om felet utvecklas till en fullfjädrad brasa.
Inte jag heller, men när en server brinner så märker man oftast inte det förrän efter en stund. Inte ens min huvuddator står i samma rum som jag sitter i, den står på andra sidan väggen, med förlängningskablar för TB, mus, monitorer, ljud och USB. Det gör att jag har en viss erfarenhet av detta (med ett 20-tal maskiner som står igång 24/7/365 så blir det en del haverier). Det som normalt sett händer är att man får en bränd fläck på kretskortet, lite rök när lite damm brinner och sedan är det klart.

Skit i djuren!

"Rädda - Larma - Släck" ska inte inbegripa husdjur!
Det finns viktigare aspekter än min personliga säkerhet i sammanhanget. När man skaffar husdjur så tar man på sig ett ansvar, en lojalitet. Den har högre prioritet.

Lägg till det att jag faktiskt har ett lagkrav på mig som djurägare att se till djurens bästa. Visst, om det går till rätten så kommer jag att beviljas ansvarsfrihet, men för mig är det inte bra nog.

Brinner det hos mig så lämnar jag huset när mina råttflickor är säkra eller inte alls. Det handlar om heder, om principer. Personlig säkerhet är en ickefråga i sammanhanget. Har man något som ska göras så gör man det eller misslyckas med att göra det, man låter inte bli.

Därför vill jag dimensionera mitt brandsäkerhetssystem därefter.
 
Redigerat:
Men för att ytterligare lägga en dimension till tråden, oavsett om du skapar lite stress hos dina djur, så är ju funktionen med två seriekopplade brandvarnare den stora vinsten. Brandräddning handlar om tid, en brandvarnare ger dig tid att agera, antingen att släcka själv i tidigt stadie av branden eller att hinna rädda dig själv och dina nära och kära. Det är denna extra tid du vill åt, då är det inte fel att det tjuter utav h...vete när det är dags, adrenalinet väcker dig och du är på tå direkt.

Angående släckartyp, så är det väl så att:
1. Pulver mest effektivast mot alla material, rekomenderas av försäkringsbolag för att en 4 åring kan släcka en brand i ett rum. Kräver totalsanering och alla, jag menar alla elektronikprodukter såsom tv, dator etc är skrot på stort avstånd från platsen där släckaren används. Enkelt och effetktivt, kan klara sig med en relativt liten släckare, behöver inte vara så duktig på släckteknik.

2.Skum, är i princip nästan lika bra som pulver, men kräver lite bättre träff mot elden. Behövs en storlek större än pulversläckaren för att den ska räcka till lite felsiktining. Räddar hemmet från sanering. Denna släckare dämpar lite av hettan ochså, pulver ger lite andningssvårigheter, det gör inte pulver.

Slutsats: Vi har 1 skum i garderob i sovrummet, 1 pulver i nedervåningen i tvättstugan nära elcentralen. Dessutom brandvarnare i ALLA rum och en seriekopplad varnare i varje våning för att indikera i tid.

Alla frågar sig är det inte overkill, nej har man gått lite brandskyddutbildningar på jobbet så inser man att ett par tusenlappar är välinvesterat hemma. man har inte en suck om olyckan är framme och man ligger efter i tid redan från start. Det är ju framför allt inte elden, lågan och värmen utan rökgaserna och röken som dödar folk. Röken ökar enormt med tiden.
 
Jo, jag förstår vad du menar, men tro mig, jag kommer att höra det ändå, även om jag är i datorrummet där husdjuren är. Jag tycker att det är onödigt att ha en öronbedövande siren precis vid buren.

Någon som vet hur seriekopplade varnare funkar? Om jag köper flera uppsättningar, börjar alla tjuta när det larmar, eller är de parade två och två?

Alla frågar sig är det inte overkill, nej har man gått lite brandskyddutbildningar på jobbet så inser man att ett par tusenlappar är välinvesterat hemma. man har inte en suck om olyckan är framme och man ligger efter i tid redan från start. Det är ju framför allt inte elden, lågan och värmen utan rökgaserna och röken som dödar folk. Röken ökar enormt med tiden.
Exakt.

En annan bra sak att tänka på är att om man stänger dörren till rummet man är i (under förutsättning att det brinner i något annat rum) så har man ganska gott om tid på sig. Det är ofta bättre att göra det än att ge sig ut i ett rökfyllt utrymme. Är det dessutom en lägenhet så är varje lägenhet en egen brandcell, så om det brinner i en annan lägenhet och trappuppgången är rökfylld, bara stäng ytterdörren och sitt lugnt, du klarar dig minst 30-60 minuter, och innan dess är brandkåren där och hjälper dig. Om du kan, stäng in elden, eller, om du inte kan komma ut säkert, stäng in dig själv (dock inte i samma rum som elden...).

Det där gäller också i förebyggande syfte. Tex fick vi lära oss att stänga kontorsdörrarna på jobbet när vi går hem för dagen. Börjar det brinna i ett kontor på natten så gör det skillnaden mellan att alla utom den som sitter där kan jobba nästa dag och att man måste stänga hela kontoret i en månad eller mer för sanering/renovering/ombyggnad. Likadant hemma, vill du ha ett rum förstört eller hela huset (detta står då lite i motsats till vad luftvärme kräver, den gillar öppna ytor)?

Pulver (snip) Kräver totalsanering och alla, jag menar alla elektronikprodukter såsom tv, dator etc är skrot på stort avstånd från platsen där släckaren används.
OK, då åkte pulver ut för mig. Med över 20 TB data, mycket av det svårt eller omöjligt att ersätta, så vill jag inte riskera det i onödan.
 
Troberg skrev:
OK, då åkte pulver ut för mig. Med över 20 TB data, mycket av det svårt eller omöjligt att ersätta, så vill jag inte riskera det i onödan.
Varför har du single point of failure på en så viktig datamängd?
Skaffa redundans på datat så slipper du kompromissa med personsäkerheten och kan välja det släckningsalternativ som finns närmast till hands, oavsett om det är skum, pulver vatten eller en handgranat som avsiktlig eller oavsiktligt har löst ut i datarummet.

Viktiga data skyddar man innan det händer något, inte under tiden det händer.
Visst kostar det en del att ha redundans på 20Tb men det är inte oöverkomligt, och är det så unik data du har så kanske det är värt den investeringen.
Då kanske du slipper riskera din och din familjs liv, hälsa och/eller ekonomi för att rädda något som egentligen ska kunna återskapas med en fungerande backuprutin & katastrofplan.


Angående seriekopplade brandvarnare, om du inte vill klippa sladden till summern och därmed riskera driftstörning så är det väl bara att proppa summern full med bomull tills ljudnivål är lagom för att inte stressa husdjuren vid ett falsklarm. Koppla även in en blixtlampa i det rummet så märker du larmet även om du är djupt försjunken i arbete med iPoden på högsta volym.
Det finns säkert brandvarnare som bara arbetar i par, men jag har bara sett modeller där man kan koppla ihop hur många som helst. i alla fall de trådbundna som jag har kikat på.
 
Skumsläckaren ger viss värmedämpning ja men det kompenserar pulversläckaren med kastlängd och sen är det just det där med pulvrets förmåga att ta sig överallt. Det dämpar brand på alla de platserna och i en riktig paniksituation så föredrar jag något som är så enkelt som möjligt med bästa möjliga primärresultat.
 
Trådar som denna blir lite samvetsjobbiga.....:blushing:

Själv så har jag passat på nu och gradera upp lite av husets brandsäkerhet med en massa nya trådlöst kopplade brandvarnare och lite annat smått o gott.

Kan tipsa om mellandagsrea på Houseguard produkter tom 4 Jan hos Bygghemma.se
 
Varför har du single point of failure på en så viktig datamängd?
Pengar.

Jag jobbar dock på ett filsystem som ska lösa problemet åt mig utan att behöva dras med de, i mitt tycke, för allvarliga problemen med traditionell RAID: http://rpglab.net/troberg/pmwiki.php/Tech/FreeSBI . Det är dock ett långtidsprojekt.

Då kanske du slipper riskera din och din familjs liv, hälsa och/eller ekonomi för att rädda något som egentligen ska kunna återskapas med en fungerande backuprutin & katastrofplan.
Nja, det är väl lite väl att ta i att jag riskerar så mycket för att jag väljer skum istället för pulver?

Angående seriekopplade brandvarnare, om du inte vill klippa sladden till summern och därmed riskera driftstörning så är det väl bara att proppa summern full med bomull tills ljudnivål är lagom för att inte stressa husdjuren vid ett falsklarm.
Är det en summer idag? Är det inte piezoelement? Det går säkert att dämpa dem också mekaniskt, men eftersom de inte rör sig lika mycket så tror jag att det blir mindre effektivt.
 
Jula har bra pris på trådlösa ihopkopplingsbara brandvarnare just nu, kopplade ihop 6st i mitt lilla hus straxt innan jul. Är inte så kul att testa dem dock, det tjuter något infernaliskt i hela huset...
 
Den Lag som gäller ALLA är Lagen om skydd mot olyckor. Tog över efter gamla räddningstjänstlagen 2004.

Tänk också på att alla som någonsin har bakat har en liiiten pulvensläckare i köket. Dvs det finns allt för ofta en burk bikarbonat i skåpet vilket är vad en pulversläckare innehåller till största delen.
 
frohike skrev:
Den Lag som gäller ALLA är Lagen om skydd mot olyckor. Tog över efter gamla räddningstjänstlagen 2004.

Tänk också på att alla som någonsin har bakat har en liiiten pulvensläckare i köket. Dvs det finns allt för ofta en burk bikarbonat i skåpet vilket är vad en pulversläckare innehåller till största delen.
Som det ser ut i den lådan med bak tillbehör hos oss, så är det troligtvis nerbrunnet till grunden innan den hittas.q(;^;)p

Man kan ju undra hur många burkar man måste ha hemma, och om det finns lämpligt tillbehör för att docka i burken så den går att spruta. Kanske något i stil med en fogspruta....:D:D.
 
W
Ingen som skrev brandvarnare i tvättstugan? sätter nog hellre en i tvättstugan än en i köket.
När apparater är igång i köket så är man ju oftast där om man inte har nåt långkok på g, i tvättstugan lastar man ju in tvätten i tvättmaskin och torktumlare och går där ifrån, många kör dessa maskiner även på natten.
Nackdelen med att sätta en i köket är ju matos som kan få i gång varnaren.

det bästa är ju som sagt att ha en i varje rum man rör sig i och helst seriekopplade, har man larm i huset finns det ju även brandvarnardosor som är kopplade till larmet då tjuter både varnaren larmet och larmfirman ( om man har en sån) får ett larm om att det brinner och kan då ringa och kolla med dig själv grannen eller om det behövs ringa SOS.
 
Redigerat av moderator:
Nimajneb skrev:
Trådar som denna blir lite samvetsjobbiga.....:blushing:
Känner igen mig i det där. Har länge sagt att vi ska ha en släckare till lägenheten men inte fått tummen ur. Har släckare i fritidshuset, båten och bilen men inte i lägenheten där man tillbringar huvuddelen av nätterna.

Tack vare ditt tips fick jag till slut fixat en skumsläckare. :)
 
W
joflopp skrev:
Känner igen mig i det där. Har länge sagt att vi ska ha en släckare till lägenheten men inte fått tummen ur. Har släckare i fritidshuset, båten och bilen men inte i lägenheten där man tillbringar huvuddelen av nätterna.

Tack vare ditt tips fick jag till slut fixat en skumsläckare. :)
när du ändå är i farten, skaffa en brandfilt oxå
 
När vi ändå verkar utveckla tråden till brandskydd generellt och det verkar finnas en del kunskap här så tänkte jag kolla om någon har koll på räddnings/evakueringsgstegar av typen man hänger ut ur fönstret. De jag har kollat på klarar inte fönsterdjup över 30 cm, skulle behöva tips på någon modell som klarar mycket djupare väggar än så.

Sen har jag en släckarfråga, hur långt klarar man sig med en 2kg pulver? Vi bor i ett 1.5 plans hus med källare. Vi har en 6kg pulver i trappan till källare för att vara åtkomlig till källare och plan 1 där största brandrisken antagligen är (tvättstuga, elcentral, kök etc). Vi har en brandfilt i köket och jag vill nu ha en släckare till plan 2 och sovrummet, och funderar på om en 2kg´s räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.