Testar och se om det finns någon kompetens på detta forum.

Vi installerade bergvärmepump Thermia Optimum G2 i höstas, efter att ha haft fyra leverantörer på plats. Alla sa att våra element såg bra ut.

Problemet är att när pumpen går, vilket är ofta nu på vintern, så låter de flesta elementen som blåslampor. När man ska sova låter det som att det står en stor byggfläkt någonstans i huset. Gäster kommenterar ljudet. Inte kul när man lagt ut 150.000 kr.

Vi tog hit installatören, som mer eller mindre sa att vi hade ett för dåligt dimensionerade rör. Vårt hus är byggt 1984 av välkänt märke och jag har svårt att tänka mig att just vårt hus skulle vara underdimensionerat rörmässigt. Då tycker jag dessutom att någon av de fyra leverantörerna borde ha sagt det när de inspekterade elementen vid sina besök.

Elementen är luftade enligt konstens alla regler.

Vad ska man göra?
 
Öppna alla termostater på max. Testa att de verkligen är öppna.
Om inte det hjälper dra ner hastigheten på cirkulationspumpen.
Det kan även vara strypt injusteringar i radiatorerna.
Slutligen, är det verkligen elementen som låter? Kör cirkulationspumpen utan att värmepumens kompressor går. Låter det även då?
 
Tack för snabbt svar.

Alla termostater är öppnade på max och kollade.

Installatören tyckte inte man skulle dra ner cirkpumpen (eller gjorde det inte i varje fall), satte istället upp något i menyn med ett steg, men det gav ingen effekt.

Installatören sa att han hållt på i ett annat hus och försökt skruva med elementen, men lät inte intresserad av det.

Att köra cirkpumpen utan att vp:n går vet jag faktiskt inte hur man gör. Försökte maila Thermia hur man drog ner cirkpumpen men de tyckte jag skulle vända mig till installatören.
 
Skulle inte förvåna mej om det bara är cirk.pumpen som går på max som gör att du får massa ljud, Testa att ställa ner hastigheten på cirkulationspumpen som säkert står på 3:an nu..
 
Är det inte varvtalsstyrd cirk.pump i G2:an??
Då vp går igång sätter cirk.pumpen fart för att hålla 7 grader delta.
Och när vp stannar går den ner i varv, detta medför ibland hemska knäppningar samt bus i rören.
 
Luckyman skrev:
Är det inte varvtalsstyrd cirk.pump i G2:an??
Då vp går igång sätter cirk.pumpen fart för att hålla 7 grader delta.
Och när vp stannar går den ner i varv, detta medför ibland hemska knäppningar samt bus i rören.
precis så är det !

och har man små dim på rören så går pumpen upp på högvarv ,
 
Ja den är varvtalsstyrd. Hur kan man undvika att den går upp på högvarv?
Hur ser jag vilken dimension det är på rören (var mäter jag diametern)?
 
Luckyman skrev:
Är det inte varvtalsstyrd cirk.pump i G2:an??
Då vp går igång sätter cirk.pumpen fart för att hålla 7 grader delta.
Och när vp stannar går den ner i varv, detta medför ibland hemska knäppningar samt bus i rören.
Nej, det är när den sätter igång och är igång som den låter. När den stannar låter det ingenting.
 
Hittade du någon lösning på ditt problem??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.