Han menar att man kan inreda loft, och bygga mellanväggar.

Mikael_L skrev:
Går det att förklara lite, på nåt enkelt vis?
jo, här kommer ett försök:

ett hus är tredimensionellt. ritningar är tvådimensionella och när man beskriver ett hus med ritningar ritar man horisontella snitt (planer) och vertikala snitt (sektioner). Båda två är lika viktiga för att förstå och planera huset, planen visar hur stor golvyta ett rum har och hur dom ligger i förhållande till varandra på det horisontella planet. bredvid, framför, bakom etc.

sektionen visar däremot tydligare rummets volym, takhöjd etc. samt var de ligger i förhållande till varandra på det vertikala planet. under och över.

om man låter dessa sätt att beskriva huset sammarbeta så kommer man på djupet av byggnaden och kan utnyttja det mer. planlösningen är bara en av de saker som tillsammans bildar huset och man får inte bara titta på den, det blir snabbt inrutat. materialvalen är också väldigt viktiga.

man måste se på helheten för att kunna bedöma planlösningens delar.

-det är för få garderober, men det kanske inte gör något om man tänker på sitt stora hobbyrum.
-vardagsrummet är lite väl litet men utsikten är fantastisk och det är 4 meters takhöjd.

1. Öppen planlösning
2. Enplanshus för att kunna ha ryggåstak i vardagsrum
3. Ett extra allrum så att man kan komma ifrån och få vara i fred
4. 4 sovrum där de 2 barnrummen är avskilt tillsammans med allrummet och vuxenrummet och arbets-/gästrummet är i andra änden
5. Mycket plats för garderober

Utöver detta så vill jag inte att det ska vara så stort, men gärna med en extra liten gäststuga på gården.

öppen planlösning är en med tanke på att städningen bli enklare och uppvärmning blir mer effektiv

golvvärme givetvis.

en liten toa för behoven så att säga. inget lulllull

en större toa med dusch o eller bad samt eventuell bastu

kök behöver inte vara stora för att vara bra. huvudsaken är att dom är välplanerade

sovrum för vuxna på max 15 m/2, för man sover och jufsar där, inte så mycket annat

barnens sovrum på max 11 m/2, plats för säng, garderob, skrivbord, hylla och det blir över nog golvyta ändå

tvättrum antingen integrerad i badrummet eller separat.
jag föredrar integrerat då man ändå byter kläder då man tvättat sig och varför bära smutstvätt runt hela huset.

detta gör att dom gemensamma ytorna kan öka i storlek där man oftast vistat den större delen av tiden i ett hus utan att kvadradet på byggnaden skenar iväg

gångar eller långa hallar med rum på vardera sidor tycker jag bara tar upp yta som inte används till annat än att gå fram o tillbaka tll de rum som ligger efter denna och bör undvikas

en grovingångsom är väl tilltagen. familjer denderar att använda denna mer,

den ordinarie entren behöver onte vara större än att den rymmer plats för lite kläder och skor ( gäster m.m.)

detta är mina åsikter o sprätta mig på fingrarna om ni tycker det e galet =)

simon_isacsson skrev:
ytmässigt så måste man vara väldigt nogrann med vart kvadratmetrarna hamnar, så att man inte slösar pengar på korridorer, för breda hallar eller dödytor som bara hamnade där för att rummet var feldimensionerat.

.
Detta har diskuterats i flera tidigare trådar, jag hävdar dock att det är en Arkitekt/planlösningssanning som ska tas med ett visst mått av sans. Ja det är inte yteffektivt med korridorer och stora kommunukationsytor i ett hus.

Men många gånger är det just det som ger husets dess karaktär, den stora breda välkomnande hallen där alla gäster kan klä av sig utan att behöva köa in i huset. En härlig volym inne och gott om avhängningsmöjligheter och kanske med en fåtölj att sitta i när man tar på sig skorna.
Likaledes så är det inte fel med en kortare korridor för att pressa in flera sovrum effektivt i en del av huset, de vill man ju ha avskilt och ostört.

Har man sedan som vi en groventré som används av familjen till 100% då behöver en "rymlig transportväg" in i huset med matkassar och annat. Det är ju just det som är det fina med en finentre, att den just kan vara snygg alltid.

Praktiskt, ja
yteffektivt, nej
ekonomiskt, nej
trevligt, ja
skulle jag vilja byta, nej
tar jag mig råd till denna "lyxen", ja

Just denna "generositet" med yta, är det som alla komenterar och som skiljer från vårt normsamhälle och standardformulär 1A.

visst e en stor hall välkomnande,
korridorer o annat som ger karaktär till huset, svar NEJ

det Är människorna i huset, deras möbler, tavlor m.m. som ger huset dess karaktär.

men om man pratar budget ÖVER normalsvensson så visst e det bara att brassa på och ta ut svängarna, men för medelsvensson som den större delen av oss är så blir det i slutändan att pruta på ytan och få plats med det man behöver på godtyckligt utrymme.

bygga hus idag är inte billigt och vad ska man då ha grandiosa ytor till som man inte använder

formulär 1A kanske men har man inte 10 mille så funkar det inte.

men har man kapitalet och VILL bygga exakt som man önskar så givetvis gör det, inget fel i det, tvärtom rätt så befriande.

nog skulla jag ta ut svängarna ordentligt om plånboken tillät

Thomas59
Det är ju väldigt personlig vad somär bra, och beroende på tomt, hustyp och var i livet man befinner sig. Tycker ändå att frågeställningen är intressant och började fundera på vårt eget hus och hur det funkar. Här kommer några vad är bra och vad är dåligt i vårt hus samt allmänna funderingar.

*Vi har gott om plats att göra av snö då vi skottar, en sak att fundera på
*Vi har bara plats för tre till fyra bilar i nuläget, ska göra en bil/båtuppställningsplats vid sidan av garaget för 2-3 bilar eller 2 bilar och en båt. Jobbigt med lite plkats då man har gäster
*Vi har slagdörrar/dubbelport, skulle jag bestämma nu skulle vi ha en stor fjärrstyrd dubbelport
*Skulle ha valt ett bredare garage, två bilar med fullt öppna dörrar blir aningens tight
*Skulle ha valt ett längre garage nu är det en halvmeter till godo framför och bakom. Det är för lite. Garaget är idag 50m2. 80-100 skulle jag bygga idag.
*Uppvärmt förråd och snickarbod i garaget med en hel hyllvägg för förvaring=mkt bra
*Har ett stort cykelförråd (15m2) och redskapsbod/vedförråd=mycket bra men skulle utan problem kunnat vara dubbelt så stort
*Grusade gångar, ska plattsättas, hundarna drar in grus och snöslungan blir ett mordvapen
*Ingen belysning direkt vid/på gången mot huset. Även om jag har ett drygt 20-tal belysningspunkter i trädgärden saknar jag specifik gångbelysning
*Entren, stor entre med tak och en rejäl sittbänk=bra men taket kunde ha gått ut längre
*Dubbeldörrar i entren=bra
*Groventre bredvid huvudentrén=bra
*STOR hall med klinkers=bra
*Garderober i hallen för att hänga undan kläder och ställa undan grejer=bra, kunde varit fler/större ändå
*Vår groventré används inte som groventré (används inte alls!) och jag skulle vilja gå så långt som att ifrågasätta hela konceptet med groventré i den form den oftast förekommer. Bygger jag nytt kommer jag att ha en STOR groventré inredd som våtrum med galler på golvet, väggfasta bänkar, skotorkare, rejäl skohylla, rejäl garderob/förråd och en slang så man kan spola av hundar, barn och ridprylar. En rejält oöm plats mao. Idag vill man ju inte ta in något skitigt i groventre som också är tvättstuga.
*Avskild privat del med sovrum=bra
*Klädkammare till alla sovrum=mkt bra. Garderober är ett otyg
*Stort dressingroom=fantastiskt bra
*Stor separat walk-in klädgarderob för säsongskläder/ytterkläder utöver sovrummens klädgarderober och dressingroom=mkt bra. Vi har inga garderober i något rum
*Stort badrum med dubbla handfat dusch och bad=bra och standard hos de flesta
*Utgång till uteplatsen från alla sovrum utom gästrummet=trevligt
*Enplan i vinkel och ingen nivåskilllnad till uteplatsen=mkt bra
*Stort bra planerat (kan fylla en egen tråd)kök
*Bara en diskmaskin, skulle ha haft två eller en restaurangmaskin
*Dubbla kylskåp=mkt bra
*Dubbla ugnar=mkt bra
*Bardisk/kökshalvö=perfekt för frukost oh social samvaro
*Stor matplats i direkt anslutning (samma rum) till köket med utgång till uteplatsen=bra
*Rejält 8m2 skafferi som man går in i med pappers/flasksortering, vinkyl och frys=kanske det bästa med huset
Vardagsrum och matsal delvis öppet mot köket (halvvägg). Har inte bestämt mig för om vi ska riva väggen eller ej.
*Ryggåstak=bra ger enorm rymd
*2.70 i takhöjd=toppen för känslan ger mycket rymd
*Planerat så att man ser genom huset och ut då man kommer in=bra
*Planerat så att man ser runt (svårt att beskriva) i huset (dock ej in till de privata delarna) från de flesta platser=ger en härlig rymd
*Ingen dörr från köket ut till baksidan av huset=saknar jag
*Fönster i kök, matsal och vardagsrum som går nästan ända ner till golv med stora dörrar ut= ger en härlig känsla av rymd
*Den som byggde huset hade nog inte funderat på kabeldragning/kontakter/anslutningar/antenn/nätverk=mindre bra, man kan aldrig få för mycket men en smart lösning för att slippa se de anslutningar man inte använder behövs
*Parkett i köket=mindre bra. Vi ska göra om köket och då blir det klinkers. Nu är det rejält slitet av allt trampande av barn och hundar mm.
*Städ, normal och mysbelysning=bra
*För lite belysning vid arbetsytor i köket=mindre bra
*Avskild avdelning mellan sovrum och publika utrymmen för tex lekande barn (tv/lekrum) samt ett kontor=mkt bra

I stort är jag otroligt nöjd med planlösning och tänk i huset(som vi köpte för 1,5 år sedan). Gillade det direkt då jag kom in på tomten. Vissa detaljer skulle jag gjort annorlunda men dessa kan jag leva med tills vidare.

• Gilla
Magnussons2019
  • Laddar…
Thomas59 skrev:
Bygger jag nytt kommer jag att ha en STOR groventré inredd som våtrum med galler på golvet, väggfasta bänkar, skotorkare, rejäl skohylla, rejäl garderob/förråd och en slang så man kan spola av hundar, barn och ridprylar. En rejält oöm plats mao. Idag vill man ju inte ta in något skitigt i groventre som också är tvättstuga.
Amen! Jag hade nog tankarna åt det hållet redan innan vi byggde, men det föll på att det var för annorlunda... Man ska göra som Svenssons gör!

Thomas59
niklasc77 skrev:
Amen! Jag hade nog tankarna åt det hållet redan innan vi byggde, men det föll på att det var för annorlunda... Man ska göra som Svenssons gör!
Jo det här med groventré har jag diskuterat med många husägare. I de flesta fall blir det lite SUV-syndrom=Ser ut som en SUV men går inte att köra i terrängen.

Man kallar det groventré men man tar inte gärna in skitiga hundar, leriga barn och hästluktande fruar där vilket ju borde vara syftet. Nu faller det kanske ibland på kostnaden för utrymmet men jag kommer i alla fall att satsa på ett rejält vatten- och smutståligt utrymme vid nästa bygge.

Förstår faktiskt inte riktigt hur tvättstuganb kom in i bilden med groventre. Vi har så och många jag känner har det likadant. Varför?

1. Sovrummen är inte nära placerade vardagsrum/kök, då minskar man ljud när man ska sova (i fall någon annan är vaken)
2. Tänka kring vilka fönster som ska ha morgonsol, vilka som ska ha kväll.
3. Öppen planlösning är modernt, men kommer det vara så om några år, fundera kring detta.
4. Badrum som låter mycket (med exempelvis bubbel) bör inte vara nära sovrum
5. Utgångar till eventuell altan bör går att nå via de rum ni mest vistas i.

.. min tankar.

• Gilla
Marcus Persson
  • Laddar…
Thomas59 skrev:
Jo det här med groventré har jag diskuterat med många husägare. I de flesta fall blir det lite SUV-syndrom=Ser ut som en SUV men går inte att köra i terrängen.

Man kallar det groventré men man tar inte gärna in skitiga hundar, leriga barn och hästluktande fruar där vilket ju borde vara syftet. Nu faller det kanske ibland på kostnaden för utrymmet men jag kommer i alla fall att satsa på ett rejält vatten- och smutståligt utrymme vid nästa bygge.

Förstår faktiskt inte riktigt hur tvättstuganb kom in i bilden med groventre. Vi har så och många jag känner har det likadant. Varför?
Hur tar du in din fru då? Via finentren med hästlukt? Eller kör du bort lukten på uppfarten med högtrycken??;)

Thomas59
Havsutsikt skrev:
Hur tar du in din fru då? Via finentren med hästlukt? Eller kör du bort lukten på uppfarten med högtrycken??;)
:D :D :D

Ja det är onekligen ett problem. Högtryck hade ju varit en lösning kanske :wow:.

Skitigt blir det i alla fall med frugan som drar in hästskit och hästlukt, dottern likaså (hon började rida vid 3 års ålder) OCH hundarna som älskar frusen hästskit.

Stallet ligger bara ett stenkast från huset så skiten hinner liksom inte ramla av. Inte mysigt heller då hundarna sen kommer och slickar och rapar i mitt ansiktet q(;^;)p.

Nej en riktig groventre där man kunde spola av allt och alla och förvara ridkläder, hundgrejer och annat skitigt hade varit toppen. Kaklat med galler och avlopp i golvet samt slang är det som gäller.

Låter som om en saneringsstation från försvarets gamla fasta anläggningar skulle vara en bra mall att utgå från här.

Dvs avklädningsutrymme, dusch och sen rena kläder. Jag ser väl iofs en vinst med kombination med tvättstuga/grovtvätt i varje fall. Just att kunna ta de skitiga kläderna direkt in i tvätt maskinen.

Sen kan man stoppa in en bastu i samma område. Inte så dumt att tina upp frusna människor efter en vinterdag, dessutom är en bastu onekligen möjlig att använda som torkskåp XXXL

Mikael_L
Tvättstuga/groventre har jag haft två funderingar kring.

Det ena är en sån där gammal hederlig duschkabin direkt på höger eller vänster sida om groventre-dörren.
Smutsiga barn, hundar, vuxna fulla med slipdamm och sånt får ta max ett steg innanför dörren innan allt ska duschas bort. Man skulle tom kunna tänka sig att duschkabinen kan ha två öppna sidor (med duschdraperi) så den helt enkelt fungerar som sluss. :)

Den andra tanken är "Varför har man ens en groventre i många hus, särskilt där den vanliga entren och grovisen ligger på nästan samma plats). Om man använder den endast för att lätt komma in och ut med tvätt som ska till/från torkställningen är det ju en rätt onödig dörr.
Ja detta för alla de familjer som inte behöver en grovis pga smutsiga barn, hundar och vuxna.

Jag tror groventrén ritas in av slentrian.

Thomas59 skrev:
Jag har fått uppfattningen att det förut inte fanns ytterdörrar i tvättstugor (ofta byggdes de i källare dessutom). Men att det kom till för att man skulle kunna ta skitiga ytterkläder dit på en gång istället för att gå igenom halva huset, de kläder som inte var smutsiga lämnades såklart i hallen. Senare börjades tvättstugorna dessutom användas som standardingång för de som bodde i huset och den vanliga entrén blev endast för gäster och då blir det genast mycket mer opraktiskt.

Samma sak med vardagsrum, förut samlades hela familjen och tittade på tv där. Nu är vardagsrummet till för att de vuxna ska se på tv där, barnen ser på tv i allrummet och helst ska det även finnas biorum för filmtittande.

Att ha en entré, en groventré och en tvättstuga borde vara det optimala. Problemet som jag ser det är att något som först anses vara lyx snart blir standard, vilket gör att nya hus blir större och dyrare att bygga hela tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.