Vad är det som inte passar..längden mellan rör ventil?Får du inte ihop grejjerna?

Mvh
 
  • Gilla
Taha Thoalghina
  • Laddar…
Tack, men jag fick ihop det imorse, det var gängningen/konan på radiatorn som inte stämde, så jag fick dra loss den från radiatorn och köpa en ny rak koppling med mutter som passade ventilhuset. Nu skall förhoppningsvis allt också hålla tätt när vvs-killarna kopplar in nya pannan/pumpen i eftermiddag.
 
  • Gilla
Wild_billy
  • Laddar…
Lennhovdaradiatorfabrik har nya herrgårdsvred köp sådana,se deras hemsida
www.lennhovdaradiatorfabrik.se under tillbehör,detalj 21,allt annat vore knasigt i ett gammalt hus.
 
Hej

Snor denna tråd då jag nu bestämt mig för att sluta frysa.
Våra element har lite modernare termostat med "piggen" men dessa har totalt fastnat på vissa element (i låst/stängt läge) så det inte kommer in något varmvatten i elementen. Drog i några elements "piggar" med resultatet att piggen åkte ur och det sprutade 70 gradigt vatten på parkett golvet. Ej kul då man frick springa ner i källaren för att stänga av fjärrvärmen :)

Hur som helst - vad skall man byta? Termostat och ventil? Var handlar man dessa? Vad bör jag tänka på (förutom stänga av vattenflödet). Köper man på fin-affär eller finns det på KRAUTA?

N
 
Rinkaby rör har ventiler och termostater från danfoss. Hittar du inte din dimension/vinkel så har mani armatur och sigro ett större sortiment. Ventil plus termostat ca 250:-
 
Funderar på samma sak, renovera gamla radiatorer i takt med renovering av rum. Tänkte jag skulle måla, byta luftnippel och ventil/termostat.
Fråga: Eftersom jag har något modernare radiatorer, ska man köpa termostat med extern givare eller något som jag såg i en artikel här på BH, digital termostat och vart får man tak på såna?

Rinkaby hade med extern givare. Känns som en sådan ken ge mer exakt temp.
 
Extern givare är säkert bättre, men jag tycker de är ganska fula. En digital med visning av temperatur med tiondels grad, nattsänkning och vädringsfunktion finns på Conrad.se. De har intern givare tror jag.
 
Kikade på conrad, det verkar otimalt för en tekniknörd som jag :)
 
Lånar tråd istället för att göra en ny. Samma problem här med läckage.

Jag har försökt att dra åt muttern - som är precis vid vredet där det läcker - utan bra resultat.

Är det den muttern/gängan som skulle behöva lite nytt lin/packning? Så teoretiskt så skulle jag inte behöva att ta isär vredet mer än så.
 
Vi har liknande ventiler i vårt hus från 62 och jag fick hjälp av bilden ovan att luska ut hur jag skulle få isär dom. Här kommer bild på vår NAF ventil isärplockad och rengjord. Hoppas det hjälper någon. Det hade varit trevligt att sett hur det satt ihop innan man började... Med en borrmaskin och lite fint våtslippapper var det inga problem att få axeln slät så det finns en chans att den tätar igen. Jag hade stora problem att få isär den koniska kopplingen till själva plastvredet, men det gick till slut.

Jag tror inte att det är lin som var tätningen i vår ventil. Resterna av packningen ser ut som ett vävt snöre, kanske 3 mm tjockt och 6 cm långt. Det var lindat ca 2 varv och byggde ca 6 mm längs axeln.
Är det någon som vet vad man ska använda som packning? Kan det här snöret vara orginalpackningen eller är det någon fipplare som kan ha bytt?

-P
 
  • 2011-09-19-2126.jpg
  • Gilla
jjohannes
  • Laddar…
weiszhaupt skrev:
Lånar tråd istället för att göra en ny. Samma problem här med läckage.

Jag har försökt att dra åt muttern - som är precis vid vredet där det läcker - utan bra resultat.

Är det den muttern/gängan som skulle behöva lite nytt lin/packning? Så teoretiskt så skulle jag inte behöva att ta isär vredet mer än så.
Muttern trycker på fjädern som i sin tur trycker ihop packningen så att den tätar mot axeln. Drar du åt den muttern borde packningen komprimeras mera och täta mer.

Teoretiskt sätt så kan du nog vrida in ventilen (våra blir täta då, tyder på att ngt tätar längre in i ventilen) och sen skruva av yttersta muttern, pilla ur packningen och stoppa i ny och sedan skruva ihop det. Dock så lär inte axeln vara slät så det är nog svårt att få det tätt. Det kan både vara ärjat och finnas rester av packaningen som är svåra att få bort utan att ta isär det hela.

-P
 
Hejsan!
Lånar denna tråd så jag slipper skapa en ny :)
vi ska byta ut gammla termostater till nya min fråga är nu hur gör jag för att bytta ut alla dessa termostater från 60 talet.
Vi är helt nya på detta område och jag tycker 500 per/Element är lite dyrt vill prova att göra detta själva, Är det någon som kan tala om vilka delar vi behöver för att bytta ut dessa vi vet ej vad vi behöver så vi laddar upp en bild på elementet så ni ser.
Eller finns det någon videofilm som beskriver hur man gör detta ?
Tack för alla svar CIMG1979.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Strongcut
  • Laddar…
renovering1 skrev:
Hejsan!
Lånar denna tråd så jag slipper skapa en ny :)
vi ska byta ut gammla termostater till nya min fråga är nu hur gör jag för att bytta ut alla dessa termostater från 60 talet.
Vi är helt nya på detta område och jag tycker 500 per/Element är lite dyrt vill prova att göra detta själva, Är det någon som kan tala om vilka delar vi behöver för att bytta ut dessa vi vet ej vad vi behöver så vi laddar upp en bild på elementet så ni ser.
Eller finns det någon videofilm som beskriver hur man gör detta ?
Tack för alla svar
Antingen byter du hela ventilhuset eller försöker hitta en utbytesinsats som passar.
Se http://www.mma.se/media/5016/rot_total_2012_low.pdf
 
renovering1 skrev:
Hejsan!
Lånar denna tråd så jag slipper skapa en ny :)
vi ska byta ut gammla termostater till nya min fråga är nu hur gör jag för att bytta ut alla dessa termostater från 60 talet.
Vi är helt nya på detta område och jag tycker 500 per/Element är lite dyrt vill prova att göra detta själva, Är det någon som kan tala om vilka delar vi behöver för att bytta ut dessa vi vet ej vad vi behöver så vi laddar upp en bild på elementet så ni ser.
Eller finns det någon videofilm som beskriver hur man gör detta ?
Tack för alla svar[bild]
Ser ut som likadana som jag hade i mitt hus "bäst" ventiler. Du behöver en sånhär http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-insats-bast-10r/
och en sånhär http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-termostat-mtw-28/
per element, så drygt 300:- per element hamnar du på.
Utbytesventilen är väldigt enkel att byta ut, du får en bra bruksamvisning med på hur du gör (OBS!! du måste tömma systemet så gör alla på en gång).
Tar ca 10 min per element och sen klickar du bara på termostaten. Det svåraste var att få isär den gamla ventilen då man använder den befintliga "överfallsmutten" (den stora muttern som håller fast dina nuvarande ventiler) men med lite lätt knackande efter att man skruvat loss den så lossnade det.

Ser ut som att du har storlek R10 men det är lite svårt att se på bilden, mät rören, är dom runt 17mm i diameter så är det R10, runt 21mm är det R15.
Gör dock inte som jag och mät en och tror att alla är likadana, jag hade 8st R10 och 2st R15
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.