Hej
Är på jakt efter en kompressor för primärt blästring och mutterdragning. Har kollat en del på äldre modeller och hittat en Atlas Copco med en 200L tank samt ett luftflöde på ca 470 l/m. Enligt säljaren ska den fungera utan problem och senast den var besiktigat var 2007. Det som gör mig lite osäker på köpet är att den är ca 40 år gammal, samt att säljaren troligen inte haft igång den sen senaste besiktningen.

Är denna något att satsa på och finns det isf något speciellt man bör kolla/inspektera på den innan man köper (han saknar 3-fas så den kan ej startas)? Vad skulle vara ett rimligt pris för denna?

Hur lång livslängd brukar kompressorer ha om man tittar på det lite mer generellt? Var brukar det uppstå problem först?
 
  • Gilla
Repperda
  • Laddar…
Nja, man vill ju starta den innan åtminstone,...
Besiktningen tror jag inte gäller funktionen i första hand, utan att trycktanken inte är rostig och riskerar att brista, en kompressor kan väl "leva" hur länge som helst, det beror ju helt på skötsel och underhåll,
Ang pris hittade jag en på 10 hk ( 900 ? minutliter) för 4500 på blocket för någon månad sedan, den var från -85 eller något, men hade renoverats för några år sedan, och var besiktad,

Jag hittar en ny med fri avgiven luftmängd 495 l för 8700:-

Om det räcker till blästring låter jag vara osagt, då det beror så mycket på vad man har för blästringsutrustning, men det räcker till de flrsta andra verktyg :
 
Jag har bara goda erfareneter av gamla Atlas-copco kompressorer, du får ofta mer kompressor för pengarna när du köper en gammal beggad Atlas en om du köper en ny kina-maskin.
 
A
Jag köpte en Atlas Copco (modell KE2) som är från 1963 för några år sedan, två cylindrig på 3hk och genomlupen cylindervolym på 460l/min. Dock bara 50L tank på den.
Jag gav 500kr, och då fick jag med bläster, "geting", tryckluftsslang, en riktig devilbiss färgspruta m.m. Jag köpte alltså tillbehören och fick med kompressorn :)
Det var väl ett fynd dock.

Men en par tusen tycker jag nog den är värd minst. Och en Atlas Copco är ju outstanding, finns ju reservdelar fortfarande. Jag mailade dom om data på ,min, fick ett tjockt brev med kopia på instruktionsbok samt reservdelslista med sprängskiss samt skötselinstruktion.
Och det utan att jag frågade om det, väldigt bra service.
Dock har min gett upp på en cylinder nu, nån ventil som är trasig. DOm äldre är ju lite speciella, dom tryckavlastar när trycket uppnåtts, så kolvarna drivs ju fortfarande, men luften "loopas" bara runt. Men den du funderar på kanske har elektrisk tryckventil? Men är den 40 år borde det vara dne äldre varianten.
 
Jag har en Atlas Copco LE5 från mitten av -80 talet.
3-fas, 150l tank, 2-cylindrigt v-block.
Den går perfekt till bläster, lack och mutterknack, mest impad är jag över hur tyst den är.
Helt klart värd de 2000:- jag fick den för, jag kan verkligen rekommendera denna minsting i LE familjen.
 
  • IMG_0620.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja LE5:a såg verkligen lagom ut i storlek men blir nog lite besvärligt att hitta en sådan :p

Amarace, du skriver att de gamla tryckavlastar men stänger då inte av motorn. Sliter inte detta något enormt på den, om man tänker på hur gammal den är? För min del vet jag inte om detta är det mest optimala. Om jag väljer att köpa den finns det då något relativt enkelt sätt att modifiera den på för att få den att stänga driften när den uppnått rätt tryck, kanske med hjälp av någon sorts tryckvakt?
 
Det beror ju på lite vad man tänkt blästra med. Ska man blästra större ytor typ bilplåt vill man nog ha absolut MINST 7,5 hk ~700l/min. Så mkt krävs även om man ska köra excenterslipar osv med bra resultat en längre stund. När man köper kolvkompressor får man aldrig använda mer än 75% av kapaciteten.
 
HAHA jag som letade på nätet en bra stund, tänkte inte på biltema :p

Hade nog mest tänkt punktblästring, måste väl kompressorn räcka till? Vill dock inte att man ska behöva pausa efter några sekunders blästring för att vänta på att den bygger upp tryck. Antar att denna är oljesmord, är det ett problem vi blästring?
 
  • Gilla
Kennet_81
  • Laddar…
simme_90 skrev:
Hej
Är på jakt efter en kompressor för primärt blästring och mutterdragning. Har kollat en del på äldre modeller och hittat en Atlas Copco med en 200L tank samt ett luftflöde på ca 470 l/m. Enligt säljaren ska den fungera utan problem och senast den var besiktigat var 2007. Det som gör mig lite osäker på köpet är att den är ca 40 år gammal, samt att säljaren troligen inte haft igång den sen senaste besiktningen.

Är denna något att satsa på och finns det isf något speciellt man bör kolla/inspektera på den innan man köper (han saknar 3-fas så den kan ej startas)? Vad skulle vara ett rimligt pris för denna?

Hur lång livslängd brukar kompressorer ha om man tittar på det lite mer generellt? Var brukar det uppstå problem först?
Blästring är krävande, mutterdragning är lätt, så det är blästringen som dimensionerar din kompressor. Den kräver antingen stor volym, eller enorm kompressor. Och om det är stora ytor, både och.

Sett en del som nämner 450 liter genomlupet, det kan man köpa på Bauhaus nytt för om jag mins rätt, runt 2000 SEK. Men det är inte genomlupet som avgör, utan hur mycket luft den kan tillverka vid det tryck du behöver. Ger den för litet tillverkat flödet vid det tryck du behöver, kommer tanken att gå tom och du måste pausa. Är det exakt samma, kommer kompressorn att gå för varm och skära ihop. För att blästra skall du ha en värstingkompressor.

--- Mats ---
 
Atlas copco är finfina grejor. Jag har själv en tvåstegs från -53 med 250 l tank. Funkar perfekt. De har dock ngn grunka monterad i modern tid som stänger av motorn när trycket i tanken är uppe!
Kul att atlas håller med delar till äldre kompressorer, hade jag ingen aning om.
 
Redigerat:
Gilbert skrev:
[länk] en ny maskin med samma prestanda för ok pris. Räcker 100-liters tank finns den en femhundring billigare.
7000kr för något okänt märke man inte vet om det finns delar till.
Är det inte lite av en chansing?
 
Vilken reservel tänker du på, som inte är en standardkomponent man kan hitta på Jula eller motsvarande?
 
Har själv bra erfarenhet av Duabhusets verkstadsprylar bla just stora kompressorerna. Ser inga problem med att det är okänt märke, ingen raketforskning precis och de verkar efter ett bra tags konstant användning fungera väldigt fint i flera gemensamma mekgarage jag känner till.

Delar är inte heller vad jag kan se något större problem och tvivlar på att det skulle vara ett problem framöver heller.

MVH Lorant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.