CarMan, nu är jag förvisso helt grön på området och är ödmjuk inför det du kan och har tillfört diskussionen, men en sådan Nibe 640P som jag nämnt är, om jag förstått det rätt, en pump som hämtar sin värme ifrån frånluft endast i husets våtrum (vilket är de enda ställen jag har installerade spirorör idag) i kombination med uteluft. Givetvis finns en elpatron på detta också. Den utvunna energin värmer upp vatten som cirkuleras i radiatorer (eller golvvärmeslingor om man har det).

Det finns andra typer av frånluftvärmepumpar, som producerar tappvarmvatten samt varmluft till tilluftsdon. Jag misstänker att det är en sådan du hade i åtanke?

Bergvärme är jag inte säker på är ett alternativ (spekulerar igen) pga mkt begränsad tomtyta i tätt radhusområde. Kan säkert krångla med tillstånd och så.
 
Man måste ha väldigt liten tomt om man inte får plats med bergvärme.
Hålet ska borras 2m från huset elle längre bort & hålet är ca 15cm i diameter. Har svårt att tänka mig att tomten är mindre än så.

Vad man vill/ ska välja är upp till var o en. Jag vill bara vara tydlig o förklara att COP skiljer mellan frånluftvärmepumpar & markvärmepumpar eller luftvatten värmepumpar.
Även effekten skiljer, den skilljer ännu mer! vilket betyder att man kör mycke med ren elpatron, men kan man leva med det så är det ju upp till var o en (ofta är det desuteom bara halva hålbarheten på en frånluftsvärmepump)

exempel (extremt föreknlat)

frånluftsvärmepump ger 1,9kW
markvärmepump ger den effekt du köper, kan vara 7 - 8 kW till en normalstort hus. Då får elpatronen stå för de där sista kW upp till 9kW som huset behöver när det är riktigt kallt.

Det går åt 1kW el att produsera 2kW värme om man har frånluftsvärmepump (förutsatt att elpatronen inte behövs)
med elpatron snittar man på ett år på COP 1,5
Normal livslängd 10-15 år


har du markvärme så går det år 1kW el att produsera 4kW värme (förutsatt att elpatronen inte behövs)
Med elpatron snitar man på ett år på COP 3
Normal livslängd 20-30 år
 
Jordvärme mot bergvärme då? Antar att jordvärme inte kräver grannens tillstånd? Men bergvärme..
Vi har ju alla eget vatten här ute och måste tänka på våra brunnar..
 
Det är faktiskt mindre än 2m från huset till vägen på den sida som skulle vara enklast att installera på.... borrar man på baksidan så måste man gå med foderrören genom hela huset. Visst, allt går...

Carman, vart kommer siffran 1,9kW från? Om det endast går att få 1,9kW på frånluften så är ju frågan hur mkt mer som går att få ur uteluften? Eftersom en NIBE 640P kombinerar frånluft och uteluft. Enbart frånluft verkar vara ett för klent alternativ, som du säger.
 
anledningen till att du får väldigt lite energi från frånluften är att du har väldigt lite luft att "leka med" för att få mer luft att "leka med" så skulle det behöva vara samma drag som i en damsugare i varje luft intag = fill blåst innomhus.
samt att ju mer luft du suger ut ur huset, ju mer luft måste komma in o den är ju kall o måste värmas, så det går inte riktigt att trolla fram mer energi ur själva uset.

utomhus har man ju fri tillgång på luft, så även om luften där är kall o man inte kan ta så mycke energi från den så kan man andvända väldigt stora mängder luft för at på så sett få mycke energi.
 
Foder rör har man bara lodret ner i borrhålet. från borrhålet & in i huser lägger man PEX.

det är inga problem att borra på et ställe o dra PEX nere i marken runt huset till en bättre ingångs punkt, bara PEX slangen är issolerad när den ligger närmare än 2m från huset & att den ligger på ca 1m djup

det går även att dra PEX eller koppar i huset väldigt långa sträckor, bara man issolerar med Armaflex eller annan luft tät issolering, så kondens inte uppstår
 
effekten 1,9kW står inte på nibes hemsida eller liknande, då den inte är nått att skryta med & är beroende på hur mycke luft man kan få ut ur huset = et större hus har lättare att nå denna siffra.

jag mins inte om vi räknat fram dennsiffra eller lyckats få papper på den, för några år sedan när jag hängde på värmepumpsforumet.

jag kan inget om nån produkt som är kombinerar luftvaten & frånluftsvärmepump, om det är det ni menar att en Nibe 640p är

måste bar lägga till min vanliga komentar, min vatten kockare jag kockar tevatten på är på 2kW
 
Redigerat:
För att få en överblick över hur mycke besparing men kan få med nibes olika produkter så tar men en villa med okänd förbrukning & "instalerar" de olika produkterna, o ser sen hur stor besparingen blir, jämfört med om villa värmts med elpatron.

Så här skrive Nibe själva i deras reklam blad. Besparing i Kwh/ år
FIGHTER 100P 1800kW - 3500kW
FIGHTER 200P 4000kW - 7500kW
FIGHTER 310P 6000kW - 8500kW
FIGHTER 360P 6500kW - 9500kW
FIGHTER 410P 6000kW - 9000kW
FIGHTER 640P 7000kW - 12000kW
Bergvärme Nibe 1245 10 000kW - 30 000kW


medelvärder för en 640P är alltså 9500kW mot medelvärdet på en 1245 som är 20 000kW
Det är alltså mer än dubbet så stor besparing på en markvärmeanläggning, trots att du väljer top the line i frånluftsvärmepums värden.
 
Att ta in offert kostar ju inget och def är ju det som krävs för att kunna räkna realistiskt på det hela. Alla andra siffror är ju bara påhitade. Så nu har jag haft en firma på besök och överlämnat ritningar. Så får vi se sen om det blir bergvärme eller uteluftpump, eller inget alls...
 
Det känns bra att du som tydligen är nykomling på forumet trots det är så insiktsfull och inser att det gissas mycket i den här branschen. Och när man kräver lite tydligare förklaringar tycks "dimman" öka. (Exempelvis ser man här inlägg där man inte gör skillnad på effekt och energi.) :confused:

Du har helt rätt man kan räkna ut hur mycket man spara och även lönsamheten (beroende på vad alternativen kostar). Och det bästa av allt är att du kan göra det själv med gratisprogram via webben. :)

Det viktigaste du måste veta är hur mycket energi (kWh) som ditt hus behöver för värme och varmvatten under ett år. Dessutom måste du veta vilken effekt den tilltänkta värmepumpen kan ge vid olika utetemperaturer och dess värmefaktor vid dessa temperaturer. Värmepumpstillverkare är ofta återhållsamma när det gäller sådana uppgifter, kanske av konkurrensskäl eller möjligen att man inte vill att du skall kunna kontrollera deras beräkningar. Men vill de sälja får de vara så snälla att redovisa vad de säljer.

Fortsätt på den inslagna linjen - och tänk själv !
 
CarMan skrev:
medelvärder för en 640P är alltså 9500kW mot medelvärdet på en 1245 som är 20 000kW
Det är alltså mer än dubbet så stor besparing på en markvärmeanläggning, trots att du väljer top the line i frånluftsvärmepums värden.
640P kanske är "top the line" från Nibe, men Comfortzone's frånluftvärmepumpar ger större besparing, eftersom de utvinner ännu mer energi ur frånluften.
Är det kallare än -5 C ute så blir Comfortzone's pumpar ännu mer överlägsna, för då slutar 640P att använda uteluft.

Med normenlig ventilation skulle TS få nästan 5 kW ur en Comfortzone CE50. Nibe 640P kanske klarar 3kW om det är varmare än -5 C, vid lägre utetemperatur blir det lägre effekt.

Vill man ha maximal energibesparing är det dock markvärme/bergvärme som gäller, framför allt om man bor i en kall del av landet, eller om man har ett hus som är dåligt isolerat.

/Hasse
 
Hasse, komplettera gärna ditt inlägg med faktakälla eller annan referens.

Dessutom undrar jag hur det är möjligt för en ren frånluftvärmepump att vara bätre än en pump som jobbar med både frånluft och uteluft.
 
r.borgmaster skrev:
Hasse, komplettera gärna ditt inlägg med faktakälla eller annan referens.

Dessutom undrar jag hur det är möjligt för en ren frånluftvärmepump att vara bätre än en pump som jobbar med både frånluft och uteluft.
Nibe och IVT uppger inte uteffekten på sina frånluftvärmepumpar, och det är inte konstigt,
eftersom det inte är något att skryta med. De uppger bara en uppskattad besparing per år i kWh.

Man kan dock dra ganska bra slutsatser från kompressoreffekten, och den uppges på alla produkter.

Nibe 360P har en kompressor på 650W
IVT490 har 700W

Dessa båda anses allmänt ge ca 2 kW, dvs COP = 3, och det är rimligt.
För IVT490 kan man faktiskt få fram effekten från värmepumpen genom att subtrahera elpatronernas effekt (6, 9, 12/13.5 kW) från "Total avgiven effekt" (8, 11, 14/15.5 kW).

Nibe 640P har en kompressor på 1000W.
Eftersom den använder uteluft när det är varmare än -5 C så kommer COP att vara beroende på utetemperaturen. Det KAN innebära att uteffekten ökar när utetemperaturen ökar, men det är ju tvärt emot vad man behöver. Jag tror jag är snäll mot 640P om jag sätter COP = 3 för utetemperaturer på -5 C eller kallare, det blir alltså 3 kW.

Comfortzone anger både kompressoreefekt och uteffekt på sina värmepumpar.
Den modell som är intressant för dig är CE50.
Den har en kompressor på 1700W.
Med normenligt ventilationsflöde i ditt hus borde effekten bli drygt 4.5 kW.
Vid maxeffekten kan COP bli något under 3, men pga varvtalsstyrningen kommer COP att öka när effektbehovet är lägre. Vid 3 kW uteffekt ligger COP troligen över 3.5

IVT490, Nibe 360P och 640P har on/off-reglering, så COP ökar INTE när effektbehovet minskar. (för 640P kommer COP öka indirekt när effektbehovet minskar, om utetemperaturen ökar över -5 C)

http://www.comfortzone.se/varvtalsstyrning.htm
http://www.comfortzone.se/beskrivning.htm

Effektbehovet är störst när det är kallast ute, och Nibe 640P har ingen nytta av uteluften när det är kallare än -5 C. CE50 kan utvinna mer energi ut frånluften för att den har en större kompressor, och den kyler alltså frånluften betydligt mer, till mellan -15 C och -20 C.

Nibe anger inte avluftens temperatur på 640P, men en ledtråd är att uteluften inte används när temperaturen är lägre än -5 C. Troligtvis kyler den inte frånluften till lägre temperatur än så.

"Finessen" med att använda uteluft i Nibe 640P ger alltså mest tillskott när det inte behövs,
och inget tillskott alls när det behövs som mest.

CE50 ger några tusenlappar extra i besparing varje år, men den är dyrare i inköp,
så var och en får göra sin egen kalkyl.
När man jämför anskaffningskostnaden får man inte glömma att Nibe 640P kräver en extra uteluftkanal.

/Hasse
 
Tack för det mycket informativa svaret, där gick det upp många ljus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.