Hej!

Vi kommer bygga nytt hus som blir inflyttningsklart till sommaren...

vi har valt att tapetsera och lägga golven själva. nu har vi fått höra en del olika men främst att man skall använda sig av papptapeter..

det ser vi inte som ngt problem i sig. men mina tankar går i att då alla säger att huset ju sätter sig under de första 2 åren och sprickor uppkommer lätt.

min fråga då är: vad tycker ni? köra med papp eller easyup?
min tanke med easyup är ju att den sätter man ju kant i kant och spricker då en våd är det bara att byta den... men spricker en papp som man kör överlappande så måste man köra om hela väggen....

mvh micke o malin
 
När det rör sig brukar det röra sig i hörnen, inte så ofta mitt på en vägg. Men mitt nybyggda lösvirkeshus har inte rört sig så tapeten spruckit någonstans. Däremot har jag bott i 50-åriga hus som haft tydliga rörelser mellan årstiderna. Så det är lite av en chansning hur det kommer att gå med tapeterna.
 
Tapeter gjorda utav ett non-woven material (easy-up) är ju alla gånger mycket segare och starkare än vanliga papperstapeter.

När du nämner överlapp så antar jag att du syftar på papperstapeter i stil med Borosan och Decorama, de är förövrigt några utav de ända papperstapeter som fortfarande sätts med överlapp. De flesta papperstapeter sätts även de kant i kant idag.

Personligen skulle jag aldrig sätta en tapet med överlapp i ett nybyggt hus. Speciellt inte från kollektioner som Borosan eller Decorama, hyresrättskänsla rakt igenom! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.