El installation
Tänkte installera ett KNX system i mitt framtida hus.
Problemet är som alltid att det är EXTREMT dyrt.
Så min lösning har varit att gå utomlands,
http://www.knxtechnik.cz/KNXTechnik_En/index.html .
Jag har bett om en offert på en väldigt komplett system. Han som gör ritningarna har även erbjudit sig att skicka en installatör från Tjeckien.

Då jag precis har skickat offert förfrågan så vet jag inte vad det kommer att kosta.

Min fråga gäller vad man ska tänka på när man gör el relaterade installation med utländska elektriker/ installatörer.
Hur kan man undvika, förebygga och kontrollera problem?


/Victor
 
enkelt, anlita inte elektriker som inte jobbat med svenska elsystem, vi har gott om elfirmor här som behöver jobb.
 
Ja om det vore så enkelt... problemet är ju att man måste vara halvt förmögen och ha all tid i världen, och jag har inget av dom.... Att anlita utländsk arbetskraft är sista utväg. Men efter 1 års försök att hitta en seriöst och prisvärd elektriker ( även snickare och grävare) så har jag gett upp. Jag är trött på offerter som tar 2 månader längre än vad som var lovat och uppenbart ointresse att bygga eller installera åt småhus byggare.
Efter ha kontaktat arbetare från Polen, Estland, Tjeckien mm och fått en service som är OUTSTANDING, så tvivlar man på att man KAN bygga med Svenska byggare, för jag har verkligen försökt!

Så frågan kvarstår.
Finns det någon hjälp som man kan få?
 
Jag hade inte heller anlitat utländska elektriker (är själv glad hemmapulare) eftersom vad som helst kan hända med felinstallerad el. Ibland måste man bita i det sura äpplet och inse att man f.n. inte har råd att installera t.ex. KNX - jag känner igen situationen.
 
victorpajas skrev:
El installation
Tänkte installera ett KNX system i mitt framtida hus.
Problemet är som alltid att det är EXTREMT dyrt.
Så min lösning har varit att gå utomlands,
[länk] .
Jag har bett om en offert på en väldigt komplett system. Han som gör ritningarna har även erbjudit sig att skicka en installatör från Tjeckien.

Då jag precis har skickat offert förfrågan så vet jag inte vad det kommer att kosta.

Min fråga gäller vad man ska tänka på när man gör el relaterade installation med utländska elektriker/ installatörer.
Hur kan man undvika, förebygga och kontrollera problem?


/Victor
1: Ta in kompletta offerter från Svenska företag (bäst är att ta en generalentr. från en byggare som är inkl knx/el/vvs/osv osv.) Bit i de sura äpplet och betala

2: Som ovanstående fast strunta i knx

3: Gör "normal" elinstallation med förberedande tomrör osv för att kunna installera bus-system senare (senare brukar oftast bli = aldrig)

4: Om du har kunskapen kan du göra all svagströmsinstallation/programmering själv och spara en slant.
 
Finns tyvärr ingen vitts med knx...

Kan någon i så fall förklara detta för mig...

Kör en vanlig villa installation utan knx, vet du vad knx prylar kostar?

Utländska elektriker, hitintills har jag inte haft någon bra erfarenhet. MEN det finns en i stockholm, han partmärkte en villa installation.
 
@ el-richard: Vitsen är väl att förenkla vardagen med en del lyx finesser. Man klara sig bra utan KNX, men är man en teknik bög så är man... Sen finns det 100 tals forumtrådar som bråkar om om det är bra eller dåligt, i denna tråd handlar det om ng annat ;)

Jag hade tänkt en lösning på hur man kunde göra det enklare för utländska installatörer.
Genom att gå till ett svenskt elektr. företag och be om en väldigt utförlig el ritning. Ritningen ger man till den utländska KNX programmeraren som senare Vidar befordrar den till den utl. installatören. När han är på väg att bli färdig så får en SV. elektriker godkänna installationen. Detta är lite komplicerat men OM det billigare så är det ett alternativ, eller?
Men som sagt allt beror på om man sparar pengar på det och det blir bra.

För mig finns det inget som är omöjligt, allt går, bara man är uppfinningsrik nog!
 
victorpajas skrev:
När han är på väg att bli färdig så får en SV. elektriker godkänna installationen.
Är tyvärr inte genomförbart då en svensk behörig installatör inte kan godkänna något i efterhand utfört av någon annan, han måste ha gjort installationen själv eller vara anställd i samma firma som montören eller ha montören anställd i sin firma, kravet på anställning i samma företag går inte att komma runt.
Jag säger inte att det är bra med de e så de e...
 
Det har ju framgått av en annan tråd häre att en utländsk elektriker (inom EU) får göra enstaka installationer i Sverige utan att ha svensk behörighet. Under förutsättning att han har motsvarande behörighet i sitt hemland.

Som privatperson tror jag att det kan vara ganska besvärligt att avgöra om elektrikern utifrån verkligen är behörig i sitt hemland Som exempel så är ju merparten av svenska elektriker inte behöriga själva, de jobbar under chefens behörighet, och han antas göra kontroller av det hans anställda gör i den mån han tycker är befogat. Om då den anställde skulle göra en installation i utlandet så är dte ju tveksamt om den svenske chefen kan anses ha kontroll över vad installatören gör.

vad jag vill ha sagt är att den utländske installatören kan mycket väl ha rätt att installera i hemlandet, men det är inte säkert att det räcker för att han skall få göra motsvarande i Sverige.

Att låta en svensk elektriker besiktiga i efterhand hjälper inte (annat än att han kanske faktiskt hittar några allvarliga fel). Formellt så blir det inte mer lagligt för det.
 
Sedan tror jag att det skulle vara svårt att få nån behörig att besiktiga ett jobb som nån annan utfört och ta på sig det ansvar som det innebär. Man kan ju inte mer än Okulärbesiktiga och möjligen öppna dosor och titta men det är i omöjligt att kunna kontrollera hela anläggningen då nästan allt är dolt. Jag skulle i varje fall, även om jag finge några tusenlappar; aldrig ta ansvar för nått arbete som nån för mig främmande hade utfört. Men det finns säker folk som skiter i ev. konsekvenser och tar emot en peng, hur mycket deras ansvar är värt om det sedan häxar är ju en annan femma.
 
Mycket bra feedback man får. Men ingen lösning i sikt.
Ska det verkligen vara så att dom höga hantverkarpriserna i Sverige ska sätta stop för "vanliga" människor drömmar att skaffa sina drömhus?

Ett annat problem är ju att det inte är så många elektriker i Sverige som är behöriga på KNX. Där av det dyra priset.

Armaturen bryr jag mig inte om att den är dyr, det går att spara ihop i framtiden,eller köpa utomlands. Men installationen är något som man måste hitta en billigare alternativ.
 
Gör en besiktning av installationen. Som när man säljer ett hus. Inga problem. Du kan fördela det på 2 -3 delkontroller. Det finns el firmor som kan göra det. Men det kostar. Har själv kollat det. Men de vill inte få gratis reklam... hehe

Du kommer att få ett protokoll om hur installationen är utförd. Och tänk på att skriva en handledning hur installationen skall utföras. Kabelfärger etc.
 
Det behövs ingen som helst behörighet på nått sätt, just för KNX, det kan alla elfirmor som är intresserade utföra. Det är dessutom inte speciellt svårt, varken dragning av ledningar (dock mer omfattande kablage), inkoppling, eller programering (kan köpas av leverantör om så önskas)
 
@kamilenski: Du menar alltså att installationen av den utländska företaget KAN besiktas av en andra part. Fingervisning om pris?
"Och tänk på att skriva en handledning hur installationen skall utföras. Kabelfärger etc." vem ska ha denna information menar du?

@Elmont: så du menar att vem som hällts kan installera KNX system, även utländska företag? enligt dig så skulle mitt förslag vara möjligt? om man tillförde 2 -3 delkontroller?
 
Jag menar rent tekniskt är det inte svårt att montera det klarar dom flesta.
Rent juridiskt får inte vem som helst arbeta med starkströmsanläggningar, och det spelar ingen roll hur många som besiktigar det måste vara en behörig installatör eller en som arbetar under dennes behörighet som utför arbetet.
Allt prat om att man kan besiktiga och få en anläggning godkänd bara rent okunnigt svammel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.