Hej.
Jag håller på med ett rum på våran ovanvåning som tidigare har gjorts om från vind till inrett rum med en gigantisk kattvind som jag nu rivit bort.
Snedtaken har aldrig varit isolerade så det skall jag nu göra med Ekofiber men först skall jag förbereda allt vad gäller luftspalt med läkt + masonite,ångbroms duk,bygga på takbalkarna med 45*70 reglar m.m.

Nu när jag tömt hela rummet och innan jag börjar så har jag lite frågor då jag inte riktigt bestämt hur jag skall göra med stödbenen.

Tanken är att isolera så långt det går ner på taket och att inte isolera själva stödbensväggen sen så den kommer bli varm.
En fråga jag har är om man inte skall isolera muren so msticker upp 60 cm från golvet med och inte bara taket ?
Den väggen är väl kall ??

Jag har ritat lite på den bifogade bilden 3 st alternative jag kommit på hur man kan göra.

Alt. 1 - Bygga en ny rak vägg med reglar som går från stödbenet rakt mer mot en regel på golvet.
Snedväggen kommer då bli 1,25 m hög.

Alt. 2 - Då vi skall ha synliga takbalkar tänkte jag man kunde ha synliga stödben och regla på som jag ritat på bilden typ.

Alt. 3 - Följa stödbenet som det är nu med gips eller panel rakt ner mot golvet.
Problemet med detta är att man inte får någon rak vägg att ha saker mot tex. hylla,säng m.m


Hur skulle ni gjort ?
Tips mottages gärna.....

/sliper
 
  • blarum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara åsikter, inget proffstyckande:
Tycker alternativ 2 eller 3 är snyggare, men alternativ 1 är oerhört praktiskt när man ska möblera, man kan sätta möbler direkt mot väggen utan att sedan riskera att slå i huvudet när de används.

Vår vägg under snedtaket är 125 cm som din blir om du väljer alternativ 1, vi har bara 45 graders lutning på taket, men maken får då buga sig när han ska göra nåt nära väggen.

Vill man tex ha bokhyllor sedan så är ju billiga Billy 106 cm hög, det ger 20 cm utrymme till "pynt" ovanpå. Lägre hyllor är oftast 40 cm djupa, jag tycker det ser klumpigt ut.

Låga sidoväggar är snyggt och modernt, men rätt opraktiskt.

Vad gäller isolering så är det väl nästan alltid så att "ju mer desto bättre"?
 
Jag har tänkt ca 17cm ekofiber i snedtaken samt 35 cm på vinden.
Takstolarna är 12 cm och tänkte sala på dem med en 45*70 regel.
 
Är det ingen som gjort detta förut som har förslag på hur jag skall göra ?
 
Inget profftykande från mig heller. Men min vind(som ska inredas snart) ser exakt ut som din.

Själv ska jag välja alternativ 3 på den ena sidan av taket. Det är pga att jag ska bygga en inbyggt skåp framför. Då behöver jag ingen rakt vägg.
Alt 1 ska jag välja på andra sidan eftersom där ska stå en liten hylla. Alt 1 tror jag är den bästa alternativen för den som inte behöver utnyttja allt plats och vill ha raka väggar. Istället för att använda platsen kan man då isolera desto mera.

Alt 2 är snyggast men de synliga takbalkar är en köldbrygga. Jag är mycket snål och därför ska takbalkarna inte synas hos mig.

Viktig för alla alternativen är dock att man även har en luftspalt mellan muren och isoleringen.
 
nahaase - Behöver man verkligen en luftspalt mellan isoleringen och muren ?

Jag skall ha luftspalt med 25 mm ströläkt samt vanlig masonite sen ångbromsduk.
Muren som jag har är (tegel-luftspalt-tegel) är denna mur kall och behöver isoleras ?
 
Kanske har jag fel med att ha luftspalt mellan muren och isoleringen. Man hör ju så många olika svar. Hade en snickare hos mig som sa att jag skulle har luftspalt även där. Sedan var där en besiktningsman som sa att jag inte behöver luftspalt överhuvudtaget. Inte ens mellan tak och isoleringen. Dvs att lägga isoleringen direkt mot yttertakspanelen. Ångspärren på andra sidan av isoleringen håller ju bort allt fukt menar han. Men det tror jag inte riktig på.

Hur som helst så kommer jag att isolera muren för att inte tappen värmen. Ibland känns det ju som kylan kryper in i rummet från kallar väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.