Kanske inte är rätt forum eftersom det är ett äldre hus - byggt -77, men jag provar

Sitter i ett dilemma. Har köpt ett hus och gjort en besiktning. Anticimex borrade i 2 rum och fann att det var fukt. I ett rum låg fuktnivån strax under det kristiska värdet och i det andra strax över. Även syllarna i mellanväggarna som är impregnerade avger en mikrobiell lukt. Anticimex kollade bara dessa rum men vardagsrummet borrade dom aldrig i. Han sa att han kände en svag doft där, men den var mer av impregneringskaraktär vad det nu innebär. Besiktningsmannen säger att man bör åtgärda de 2 rummen nu och vardagsrummet så småningom. Mäklaren och säljaren säger självklart att det inte är några fel på huset. Det finns i var och varannat hus i stan säger dom. Säljarna verkar dock villiga att gå ner 40 000 i pris. Vad ska man göra? Besiktningsmannen säger att man nog får räkna med rätt så stora kostnader medan mäklaren säger att det inte ens behöver åtgärdas. Vad rekomenderar ni?
 
vad mäklaren säger är nog inte mycket att lita på tyvärr. de flesta har ej kunskap i byggteknik och vill sälja hus o inget annat. hus som har dessa problem kan bli kostsamma att åtgärda. syllen som är impregnerad bör bytas ut om ni inte vill ha dålig lukt i huset och troligtvis så är syllen under yttervägg också impregnerad.

är det fukt i plattan kan det räcka med en ordentlig dränering runt huset om markförhållanderna är de rätta, dvs inte blålera eller annat sugande sediment.

att betala 40 000 mindre för huset ter sig inte rimligt då kostnaderna för dessa ingrepp vida översiger den summan.

ta en funderare på om ni e beredda att lägga ner detta arbete. om inte, titta på andra hus

lycka till
 
Byte av syllar+golv = minst 200 000:-

Är det bara lukten, kan man fixa med undertrycksventilation.
Men prissänkning på 40 000:- är för lite!!!
Mäklaren vill lura dig. Be en byggfirma titta på det och lämna ett pris. Jag lovar. Minst 200 000:-
 
Rummen som behöver göras om akut är ca 10 och 14 m2. Räknade på ca 1000 kr m2 för nytt golv samt arbete. Är det rimligt. Rekomenderade ett nivell golv. Men man får kanske anta att även vardagsrum behöver göras om o det är ju ca 50 m2. Vad kostar byte av syllar? Jag har hört 2000 kr Per meter vägg.
 
apansson skrev:
Rummen som behöver göras om akut är ca 10 och 14 m2. Räknade på ca 1000 kr m2 för nytt golv samt arbete. Är det rimligt. Rekomenderade ett nivell golv. Men man får kanske anta att även vardagsrum behöver göras om o det är ju ca 50 m2. Vad kostar byte av syllar? Jag har hört 2000 kr Per meter vägg.
Om man räknar med dina priser:
110kvm x 1000 = 110 000
omkrets (11 x 10) = 42 lpm x 2000 = 84000
Summa = 194 000 !
Det är mer än 40 000.

Jag bara gissar att huset är på 110kvm.
 
mycket arbete och problem redan från början.

Låter inget trevligt och jag kan lova att när ni börjar riva i det så kan det mycket väl vara toppen på ett isberg ni sett.
Det blir iallafall inte mindre arbete och pengar än vad ni räknat med.

Jag skulle nog letat ett annat hus eller om ni absolut vill ha det så kolla med flera byggfirmor vad dom skulle rekomendera och ca pris på det.

Tänk över det noga, jag skulle hoppat över det huset men det är min åsikt.
 
Oftast hittar man fel i gamla begagnade hus, ofta kan det kosta mer än man trodde att fixa till dom också. I det här fallet där man redan vet om brister som handlar om fukt och dessutom impregnerat virke i konstruktionen som avger lukt (och vad mer??) skulle jag vara j-t noga med att beräkna kostnader innan jag köpte det. Fukt i plattan och ev. syll som behöver bytas är inte några enkla jobb, byggt på 70-talet är ju inte nån kvalitetsgaranti heller :rolleyes: en hel del problem med hus från då.
Jag skulle antingen göra en riktigt bra affär dvs. köpa billigt eller skippa det och köpa nåt bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.