Nu kom den i fel forumsdel iaf, ber om ursäkt för detta, om admin ser får du/ni gärna flytta den till köp/sälj vilket borde vara den rätta delen?

Tack :) //Lardi



Hej..

Är intresserad av ett hus som ja förmodligen ska kolla på i veckan som kommer om ja får lånelöfte hos banken vill säga...

Huset i sig är inte helt färdigbyggt, nu till min stora fråga, hur funkar de om den bara är lanserad via nån säljsajt, dvs utan mäklare och rubbet..

Va är de ja som husköpare bör kolla upp? Bör ja anlita en egen värderingsman osv?

Huset finns för dryga miljonen på blocket.se

Så ja är HELT grön på detta med va de egentligen menas med att vara husägare..:confused:
 
Redigerat:
Som jag ser det så har du 2 olika "problem". För det första så är huset inte färdigt skriver du. Då finns det massor med fallgropar. Varför är det inte färdigt, hur länge har bygget pågått, är det ett rent självbygge, finns det gällande bygglov (bygglov gäller i fem år, om bygget pågår längre så blir bygglovet ogiltigt). Och massor med fler tänkbara och otänkbara problem.

För det andra så skall det säljas utan mäklare. Självklart skall du besiktiga huset, det skall man alltid göra oavsett om det är färdigt eller inte, eller om det finns en mäklare med eller ej.

Det är viktigt att du själv anlitar en besiktningsman, en ev. besiktning som säljaren låtit göra har inget juridiskt värde för dig, besiktninsgmannen är inte anvarig för sina ev. missar gentemot dig. Antingen besiktigar man först och skriver kontrkat sedan, eller så skriver man kontrakt och har en villkorsklausul om besiktning i avtalet, den skall vara så formulerad att du som köpare har rätt att backa ur affären efter att besiktningen är gjord (med en rimlig tidsgräns, ofta 2 veckor).

Efterssom ingen mäkjlare är inblandad så bör du kolla ett antal saker innan affären, dels VEM äger faktiskt huset idag? Vad finsn det för uttagna panter (säkerhet för lån). Hur ser tomten ut (inte alls säkert att det som verkar vara tomten verkligen stämmer). Hur ser bygglovet ut, när går det ut? Är allt klart med vatten, elanslutning (dyga kostnader om de inte redan är betalade). Kan det bli tal om gatukostnadserättning (kan kosta flera hundra tusen, tas ibland ut tiotals år efter att huset är färdigt).

Om du är HELT grön och inte varit ute och tittat ordentligt på marknaden så skulle jag faktiskt råda dig att titta på lite mer "normala" hus till att börja med. Det finns gott om fallgropar i alla husköp, men i detta låter det som det kan finnas extra många.
 
hempularen skrev:
Som jag ser det så har du 2 olika "problem". För det första så är huset inte färdigt skriver du. Då finns det massor med fallgropar. Varför är det inte färdigt, hur länge har bygget pågått, är det ett rent självbygge, finns det gällande bygglov (bygglov gäller i fem år, om bygget pågår längre så blir bygglovet ogiltigt). Och massor med fler tänkbara och otänkbara problem.

För det andra så skall det säljas utan mäklare. Självklart skall du besiktiga huset, det skall man alltid göra oavsett om det är färdigt eller inte, eller om det finns en mäklare med eller ej.

Det är viktigt att du själv anlitar en besiktningsman, en ev. besiktning som säljaren låtit göra har inget juridiskt värde för dig, besiktninsgmannen är inte anvarig för sina ev. missar gentemot dig. Antingen besiktigar man först och skriver kontrkat sedan, eller så skriver man kontrakt och har en villkorsklausul om besiktning i avtalet, den skall vara så formulerad att du som köpare har rätt att backa ur affären efter att besiktningen är gjord (med en rimlig tidsgräns, ofta 2 veckor).

Efterssom ingen mäkjlare är inblandad så bör du kolla ett antal saker innan affären, dels VEM äger faktiskt huset idag? Vad finsn det för uttagna panter (säkerhet för lån). Hur ser tomten ut (inte alls säkert att det som verkar vara tomten verkligen stämmer). Hur ser bygglovet ut, när går det ut? Är allt klart med vatten, elanslutning (dyga kostnader om de inte redan är betalade). Kan det bli tal om gatukostnadserättning (kan kosta flera hundra tusen, tas ibland ut tiotals år efter att huset är färdigt).

Om du är HELT grön och inte varit ute och tittat ordentligt på marknaden så skulle jag faktiskt råda dig att titta på lite mer "normala" hus till att börja med. Det finns gott om fallgropar i alla husköp, men i detta låter det som det kan finnas extra många.


Tack för snabb och bra feedback..

Kan börjar med säga så att ja är färdigutbildad snickare, har inte all erfarenhet i kistan med mig men börjar komma på god väg. (Därav ja kollar på hus som inte är helt färdiga, för då kan man få ner priset en hel del)
Har även bott i hus/renoveringsobjekt dom första 20åren av mitt liv..

Paret som bodde där vet min sambo mer eller mindre vilka de är, och dom flyttade ifrån huset för att dom gick isär, hon stack och han flytta till sthlm då han fick ett bra jobb där tydligen!

Bygglov finns på kåken, iaf va de står i annons, men allt detta kommer givetvis kontrolleras..

De som utgår från annons är iaf att de finns kommunalt vatten och avlopp anslutet.
Själva huset i sig, dvs stommen är iprincip klar med panel (förutom några smådetaljer, nån stupränna där, vindbrädor på något ställe osv.. men i de stora hela inge större projekt utvändigt..)

Vad ja tror är iaf att de har varit en sommarstuga som är utbyggd i så kallad funkisstil..


Checklista:

Besiktning
Bygglov
Vem är den faktiska ägaren
Pant


Snabb och bra feedback, något ja missat får ni gärna lägga in lite flera goda ord :)
 
Redigerat:
OK de har gått skilda vägar, och försäljningen skall ske utan mäklare. Där finns ett antal fallgropar (och jag kan dem inte alla). Men det som kan hända om man gör fel är att ena parten kan hävda att h*n antingen inte gick med på försäljningen eller att h*n inte fått sin del av köpeshillingen.

Om de formellt är skillda, och ex. ena parten skrivit en fullmakt i stil med att den andre får teckna på handlingar för försäljning osv. Då kan det vara så att fullmakten inte anses gälla för att ta emot köpeshillingen. Dvs om du då betalar till den som har fullmakten så kan den andre komma senare och kräva betalt en gång till. Såvida inet fullmakten utryckligen anger att den gäller även mottagande av köpeshilling.
 
Jag skulle försöka få tag på ett eget ombud, nån jurist eller rent av mäklare som kan vara min hjälp i affären. Att köpa ett intefärdigt hus, som inte är ett riktigt hus utan en ombyggd sommarstuga, av ett skilsmässopar låter som en affär där man helst inte ska missa nåt :p
Vi har sålt ett hus utan mäklare men lät då mäklaren till det hus vi köpte hjälpa oss med försäljningen. Banken / finansinstitutet där Du lånar pengar till köpet kan också vara en tänkbar hjälp vid avtalsskrivandet för dej.
 
Vårt hus såldes inte heller via mäklare. Däremot fixade banken en mäklare som utformade kontraktet och satt med vid kontraktsskrivningen. Då vet man att allt juridiskt stämmer men slipepr den stora kostnaden som en mäklare tar. Säljarna till vårt hus betalade 5000 kr för att mäklaren skrev pappren.
 
Kanon, då har ja lite mer kött på benen, ska iväg till banken nu för att förhoppningsvis få lånelöfte :)
 
Bankmötet med Boendekalkyl/lånelöfte äger rum imorgon..

Även fått lite bilder på villan och de ser inte alls så farlig ut som ja trodde de skulle göra, va de gäller besiktningsman, ska man ta de via banken eller kanske rent av gå till anticimex?
 
När vi sålde vårat hus förra året tog vi hjälp av en mäklare enbart till värdering och kontraktsskrivning, som nån tidigare skrev så tog han 5000 för det... Kändes som väl investerade pengar med tanke på alla papper som ska skrivas på och för att lagfart och dyl ska gå igenom...

Kanske kan du prata med säljarn om att dela på den kostnaden? Borde ju gynna båda kan man tycka!
 
Ja de kan nog tänkas, hela affären har rullat vidare iaf, fick lånelöfte på 1,5mkr vilket räcker gott och väl till huset samt renovering, i veckan som komme är de en annan spekulant som tagit dit en bankman för att värdera huset..

Ja har lagt bud än så läänge men de kan tänkas höjas en del om den andra personen nu är sugen på objektet..
 
Lardi skrev:
...eller kanske rent av gå till anticimex?
Skulle avråda dig att anlita Anticimex, finns andra mer kunniga och framförallt ansvarstagande besiktningsmän...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.