Hej, planerar att lägga ett massivt furugolv i köket (20-25mm). En oro jag har är att skåpen är vägghängda runt hela kökets kanter med stödfötter. Min tanke är att spika golvet (i värsta fall limma pga höjdskillnad) men när det sväller kommer stödfötternas tyngd ge möjlighet till att golvet spricker? :confused: Stödfötterna är placerade i skåpens ytterkant med ca 60 cm avstånd.

Finns det något jag kan göra ifall detta är ett problem?
 
IdaL skrev:
Hej, planerar att lägga ett massivt furugolv i köket (20-25mm). En oro jag har är att skåpen är vägghängda runt hela kökets kanter med stödfötter. Min tanke är att spika golvet (i värsta fall limma pga höjdskillnad) men när det sväller kommer stödfötternas tyngd ge möjlighet till att golvet spricker? :confused: Stödfötterna är placerade i skåpens ytterkant med ca 60 cm avstånd.

Finns det något jag kan göra ifall detta är ett problem?
Du bör nog kolla upp om du verkligen skall spika det för det låter inte rätt alls.
Jag har själv ingen erfarenhet av att lägga massiva golv.

När trä kommer in i värmen så kommer det att krympa och då kan sprickbildningar uppstå, men inte av att skåpen stöds mot golvet.
 
Jag skrev spika men menade skruva... :blushing: drog ut spik ur lister samtidigt och blev väl förvirrad.
 
Limmar gör du bara om du lägger ett flytande trägolv. Detta bör då inte överstiga 15 kvm.
Kombinera aldrig limma med att skruva/spika.
Ändspont (not och fjäder) kan dock limmas även trots att golvet skruvas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.