Hej tänkte bara höra mej för lite här på forumet ang mitt pannrum.

Jag ska flytta mitt pannrum från källaren till garaget och behöver råd från alla er som kan nåt om detta här på forumet.

Anledningen till flytten e två.

1# Mina nya accumulator tankar e för höga för källaren + att det sitter ett insatsrör på 100 mm i skorstenen.
Den nya pannan ska ha 150 mm minst.

2# vill inte bära upp o ner all ved i källaren då det e en trång trappa och lågt i tak mm mm.

Vad gäller om man ska bygga en ny skorsten tex en murad i tegel med eller utan rör?

Hur ska själva pannrummet byggas?

Ska sotaren göra en besiktning?

Den nya pannan e en fokus econature 40 kw med tre 750 liters tankar.
 
en granne byggde pannrummet i garaget, det jag minns från det var dubbla gips och dubbla dörrar (sluss)... så det är inget märkvärdig ieg.

hjälp får du av skorstensfejjarmästaren som ska besikta allt när det är klart, kolla med han innan du bygger för att slippa överaskningar!

varför tre tankar om du ev har plats för en stor?
 
snigeln skrev:
en granne byggde pannrummet i garaget, det jag minns från det var dubbla gips och dubbla dörrar (sluss)... så det är inget märkvärdig ieg.

hjälp får du av skorstensfejjarmästaren som ska besikta allt när det är klart, kolla med han innan du bygger för att slippa överaskningar!

varför tre tankar om du ev har plats för en storTE]?[/QUO

Jag köpte ett helt vedpaket.

Eldar just nu med hampabriketter i en gammal tmv från -62.
Utan acctankar!
 
se där... vad lycklig du kommer att bli när du har grejerna på plats!!!

lycka till!!!
 
tack!
 
I Umeå behöver man inte sluss om pannrumsdörren "går rakt ut", dubbla gips!
Bygg inte för trångt och ordentlig takhöjd (jag har 2,7 m).

Försök att byta dina småtankar, bättre med en stor. 2250 liter är inte mycket.
Tänk en gång till!

Protte
 
"Försök att byta dina småtankar, bättre med en stor. 2250 liter är inte mycket."

Det måste väl vara bättre än inga alls som det e nu!!?
Jag har tänkt att byta ut dem nästa vinter.
Till en på 3000 liter eventuellt 4000 liter
 
Redigerat:
Låter rationellt att först installera och isolera, sedan ett år senare börja om. Har man inte arbete så skaffar man sig. Men man kanske ska ta små kliv här i livet.

Protte
 
Tankarna e redan isolerade med 90mm pur.
Och jag hade inte tänkt isolera dem mera.

Mitt problem just nu e skorsten.
Kanske du kan hjälpa mej med råd i detta fallet.
Jag måste alltså bygga en ny skorsten på gaveln till garaget.
Vad ska jag tänka på och vad gäller för regler vid nybyggnation av en skorsten.
Har läst så mycket olika här på foorumet.
 
Läs BBR, Boverkets Byggregler, där står vad som gäller, finns som PDF på Boverkets hemsida.
 
Föreslår en tidig kontakt med sotaren. Det är han som ska besiktiga och godkänna det hele innan du får börja elda. Det kaaan bli lite komplicerat att bygga pannrummet i garaget då man får bedöma om det ex. ska vara en eller två brandceller. Ska det ex. vara en dörr mellan pannrum och garage kommer det sannolikt krävas sluss annars inte. Därför bra att stämma av innan...

Vidare hade mitt försäkringsbolag (LF) en del synpunkter när jag byggde pannrum i en ekonomibyggnad. För mig krävdes det även bygganmälan till kommunen. Denna länk hade jag nytta av http://www.brandskyddsforeningen.se...-42a635f7f7ec&MediaArchive_ForceDownload=true
 
Redigerat:
pjac skrev:
Det kaaan bli lite komplicerat att bygga pannrummet i garaget
En panna får inte placeras i ett garage men ett garage kan byta användning till att vara ett utrymme innehållande en panna.
Eftersom pannan är under 60 kW behövs inget "pannrum" men en mellanvägg mot garaget med rätt brandklassing behövs, som sagt läs BBR.
Nu framgår det inte rikigt om TS tänker fortsätta utnyttja garaget som garage dvs ställa in bilen, isf krävs en mellanvägg, eller göra om garaget till att enbart husera pannan.
 
Redigerat:
Hej!
Här finns lite olika skorstensleverantörer: http://www.energiportalen.se/energi/skorsten-25799.asp
En tegelskorsten ska ha 100mm till brännbar del av stommen men en del plåt och blockskorstenar kan man sätta helt intill, kolla på monteringsanvisningen där står ganska utförligt hur det ska vara för att bli godkännt.
Hade du tänkt ha den på utsidan av huset? Isåfall är ju en plåt som hänger i stag enklast.
Har själv ev tänkt ställa en vedpanna i snickarbon/garaget och det lutar nog åt att det blir en blockskorsten typ Keddy eller Sheidel. Dom verkar lite rejälare än plåtalternativen till ungefär samma pris. Tegelskorsten är nog lite dyrare och bökigare att mura upp men är ju klart snyggast!
 
Jag e oerhört tacksam för alla som svarar för jag har som ni kan förstå inte så mycke vetskap om detta TACK

Kan man inte mura en skorsten med lekablock och ha ett insatsrör typ cortenrör?
Ska ta kontakt med sotaren i morgon och höra med honom om allt.
Men det billigaste för mej hade varit att mura med leka för det har jag gott om och köpa ett cortenrör.
Kanske måste ha bygglov att bygga en skorsten på 6.5 meter.
 
Jag byggde mitt pannrum i ett garage för ca ett år sedan och det blev ricktigt bra.
Jag använde heda skorsten från keddy, en lecablocksskorsten utan insatsrör mycket smidigt och enkelt.
Arbetet med skorsten gick mycket enklare än vad jag hade tror,
Här gjuter jag fast bottenstenen.
DSC00070.jpg
Dom första 1,5m skorsten klar
DSC00077.jpg
Den blir bara längre.
DSC00083.jpg
Avstyvningarna vid genomgången av bjälklaget.
DSC00088.jpg
DSC00092.jpg
Klar
DSC00121.jpg
Och så här ser den ut med plåt och rök.
DSC00153.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.