Har en Eco tec tyr kamin i nu ca tre år har haft bara problem med den.
Fläktar som inte fungerat fel på kretskort och div.Nu har jag problem med att den brinner in hela tiden och stannar för att värmevakten löser ut.Har kollat alla muttrar så inget sitter löst och kan dra in luft bakvägen men hittar inga fel någon som har samma problem ?

\\vvsmannen
 
Välkommen till forumet!
Jag har ett liknande problem. Kaminen brinner tills flamvakten slår ifrån. Detta händer alltid, även om jag kopplat förbi flamvakten. Jag har haft ett par olika reparatörer (certifierade från Eco Tec) där, men ingen har kunnat lösa problemet. (De har så vitt jag förstått inte haft den blekaste aning.)
Jag har också försökt få prata med någon på själva Eco Tec, men jag kommer inte längre än till växeln. De hänvisar enbart till sina återförsäljare.
Vi kan se om det är fler som har samma problem, så kanske vi kan finna en gemensam lösning.
 
Tack
Det konstiga är med denna kamin är att det gått troll i den från början.
Har haft reparatör hemma ca 5-8 gånger så jag kan den nästan bättre än han fläkten har skurit en gång moder korten som styr allt är utbytt.Så detta problem våran kamin är den enda värmekällan i detta radhus.Det är inte kul och komma ner efter natt och inte veta om det går eller inte.Hoppas att det går finna någon bra lösning...
 
Hade exakt detta problem. I mitt fall är det antagligen packningarna som torkat (kaminen är från 02). Jag köpte Holts Firegum (en 50-lapp på Mekonomen) och strök runt om skarvarna vid fallschaktet. Har gått klockrent sedan dess. Det finns även en annan processor där underhållselden går in varje kvart. Detta minskar risken för "bakglöd". Men den kostar ju mer än en 50 :-
 
L-Bror
Det här låter oroväckande.
Jag håller just på att få skorsten till min EcoTec Tyr.
Ska väll börja elda snart. :O

Jesan:
Annan processor?
Kan du utveckla lite?

//Lillebror
 
Ingen anledning till oro. Är själv helnöjd med kaminen. Har som sagt haft den sedan 02 el 03. Räddade oss både efter Gudrun och Per då den gick som vedkamin.

Att saker slits er ju inget konstigt. Hade problem med gnisslande ring i början (lät som ett bromsande godståg). Numera finns ju gnällringen så nu e det problemet borta. Sedan gick fläkten när svärfar var lite våldsam när vi blåste rent damm innuti kaminen. Annars ingenting.

Bakvärmen började "strula" först förra säsongen. Nu går den som tåget igen.

"processorn" är innehåller programmet som styr kaminen. Finns nog i flera olika versioner med olika intervaller och funktioner. Numera indikerar ju exempelvis dioderna olika fel. Det fanns inte tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.