Nu blir vi snart tokiga :). Vi bygger nytt hus, enplanshus ca 150 kvm med stora fönster mot sjön. Takhöjden är från 3,1 till 3,7 med öppen planlösning, golvvärme (vatten)
Nu till problemet: Vi har fått ett förslag(av snickaren) på Nibe 360p till huset och denna pump har ett frånluftsystem med ventiler som tar luft utifrån om jag fattat saken rätt.
Nu menar en god vän att det är bättre att satsa på en pump som har både tillluft och frånluft ex Nibe 410p för att spara energi och för att slippa eventuellt ha extra värme vid fönsterna på vintern. Vännen menar att det blir sämre om man har 360 då den tar in kall luft i ventilerna som sedan golvvärmen ska värma och detta kräver därmed mer energi.. stämmer detta? och om det gör det? är det ändå värt merkostnaden.
En pump sägs hålla i 15 år, så man måste ju tjäna på den.
Kostnaden för 410 är ju mer då det kräver mer material och arbetskostnad + själva pumpen. Snickaren och byggherren tycker att 360 är det man använder i nybyggda hus och att det andra systemet är gammalt..
Vi har redan gjort en energiberäkning uifrån 360 pumpen men det är ju bara siffror på ett papper som man inte vet om det stämmer i verkligheten?
 
C
Tycker snickaren att 410 har ett gammalt system, men inte 360 alltså?

Det kommer ju inte göra nån skillnad (teoretiskt) på energiförbrukningen, luften värms antingen upp av golvvärmen eller av tilluftsbatteriet, det är enbart en komfortfråga, vilket som blir bekvämast (man slipper kallraset från friskluftsventilerna).
Dom har en 640p (har jag för mig) som tar uteluft och gör värme av också.
Sen kommer det en 750p efter årsskiftet, som är en helt ny maskin med avsevärt bättre återvinningsgrad (samma princip som 360 men mycket bättre och modernare).

Sen finns som vanligt dom andra alternativen, bergvärme/jordvärme, luft/vattenvärme, alternativt någon form av fastbränsleeldning. Överväg alla alternativ och ta in offerter och gör energiberäkningar på allt.
 
Ja, det ska vi göra, absolut :) tack. Ja det stämmer med 640 p men ska absolut kolla andra alternativ.
 
Jag har ett hus som passar exakt på din beskrivning med en 360p installerad. Stora fönster mot havet i det här fallet. Upp till 4,5 i takhöjd. Funkar jättebra och det är inga problem med fönstrena. Nytt hus=välisolerade fönster=inga problem.

410 används om man inte vill lägga vattenburet till hela huset av någon anledning. Finns absolut ingen anledning att sätta in den för dig som jag kan se.
 
Tack, det är intressant att höra hur andra har gjort och deras erfarenheter. Det är så mkt med ett nytt hus så man är tacksam för alla råd, så det var positivt att höra att det faktiskt är en bra lösning.

Mvh Maria d^_^b
 
självklart är en pump med till & frånluft mycke bättre en den som bara har frånluft.
men båda pumparna är ju värdelösa!
dom har dåligt COP & så låg effekt att du nästan konstant kommer att värma huset med den inbyggda elpatronen.

pumparna ska betraktas som ventilationsagrigat, inget annat.
 
Kanske en frånluftspump plus luft-luft pump? Måste väl vara det mest prisvärda alternativet om planlösningen gäller.
Ska själv övertyga frugan om att en luft-luft pump är bra... kanske den lille 490:in blir avlastad.
 
C
Inget fel på luft-luft, men att bygga ett hus med en sån i åtanke tycker jag är lite fel.
 
Luft-luft värmepumpar är nått man istalerar i efterhand för att minska kostnaden på ett redan färdigt system som av någon anledning har bivit omordernt & dyrt.

att bygga ett nytt hus, o från början instalera en sån är ju helt fel.
 
Ok, jag förstår att det är en djungel med uppvärmning. Men om man skulle välja bergvärme som är ett vårt andra alternativ så kostar ju det faktiskt mycket mer att installera och borra.. För våran del blir det en skillnad på nästan 70 000 för att vi har kontakter som göra att vi får billigare luftvärmepump. Sedan har vi tyvärr hört en massa neg även om bergvärme då pumpen kan var svår att få värme ifrån och då går ändå elpatronen i.. Men jag tycker det är värdefullt det ni säger och vi håller på att få in olika energiberäkning på dem olika alternativen. Elen blir ju inte billigare så det gäller att hitta ngt bra...
Mvh Maria
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.