Jag håller på att byta ut mina fönster i fastigheten och jag har en liten dispyt med min snickare.
Jag är av den åsikten att fönster skall sättas rakt i lod och våg oavsett förutsättningar i vägg medan han vill sätta dem utefter hur väggen lutar. Han menar att det inte blir snyggt i smygen annars.
Visst är det viktigt att sätta det rakt map. funktion, spänningar etc.
Finns det några undantag gällande detta? Jag är lite fundersam.
Vad gäller?
 
hej.
när det gäller en dörr så skall man sätta den som du säger.
ett fast fönster kan man sätta efter väggen om nu ej väggen lutar väldigt mycket?
antar att d
väggen ej lutar så himla mycket å då sätter man det efter väggen.

summa sumarum, man utgår alltid iaf för att sätta allt rakt.
va din snickare vill här är lite grann att göra lättare för sig i nästa steg.
men lutar ej väggen alltför mycket så kan man sätta fönstren efter väggen.

mvh
snickar estwing
 
Tack,
då verkar inte snickaren vara helt fel ute i alla fall.
 
Läs tex velux installationsanvisningar så står en del exempel på vad man ska tänka på. Du hittar dom på deras hemsida enkelt. För att göra en kort summering så sätter man ibland fönster snett för att mer följa existerande linjer på tak, fasad och andra detaljer. Att sätta vågrätt utan att tänka på linjespel kan få effekten att det ser "konstigt" ut.

// Mats
 
Jag skulle nog säga att det beror lite på vad det är för fönster. Om man tex vill vädra och inte kan "spärra" fönstret på något sätt kommer ju rutan att antingen öppnas eller stängas av sin egna vikt. Och det behövs förmodligen inte mycket lutning. Själv lyckades jag sätta in en keddy kasset med extremt lite utåtlut, så när jag skulle tända så åkte luckorna ändå upp. Inte roligt att justera upp 130 kg :)
 
Setix skrev:
Jag skulle nog säga att det beror lite på vad det är för fönster. Om man tex vill vädra och inte kan "spärra" fönstret på något sätt kommer ju rutan att antingen öppnas eller stängas av sin egna vikt. Och det behövs förmodligen inte mycket lutning. Själv lyckades jag sätta in en keddy kasset med extremt lite utåtlut, så när jag skulle tända så åkte luckorna ändå upp. Inte roligt att justera upp 130 kg :)
va lite av det jag skrev.
det får ej luta för mycket.
det är sånt man ser när man monterar.
ett sid hängt fönster är viktigare än ett H fönster!

mvh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.