Håller på och river mitt kök från -51 i min lilla etta, köket är på 9kvm
Köket är väldigt litet så jag ska satsa på ett fristående kök från Ikea (Udden).

Problemet blir att avlopp + vatten kommer upp från ett hörn i väggen, där jag inte ska ha något kök,

kan man då sätta upp en vägg ca 7-10cm från befintligt vägg alá regel/gips/osb och gömma avlopp, vatten och el bakom, eller blir det dumt?

Ska man lägga golv först å sen bygga vägg eller tvärt om,
och ska man ha gips, dubbla gips eller osb+gips?

/Henrik
 
C
För ett kök skulle jag nästan föreslå plywood + gips, men osb+gips funkar garanterat också.

Det är lämpligt att bygga väggen innan du lägger nytt golv känner jag.

Jag föreslår att du fäster 45x95 reglar liggande i den befintliga väggen, kanske kortlingar där det kommer belastning.

Notera att du inte får bygga in befintliga eldosor och liknande.
 
Gott men då borde detta gå vägen, elen får jag dra om ändå för nu är det gammla tennkablar och det känns sådär, men det löser elektrikern,

Men ska jag ha reglarna liggande? Trodde man hade dem stående...
 
C
Ja, normalt sett bygger man en vägg med stående reglar, men man kan också regla liggande innanför, jag tänkte främst för avloppets skull. Det här ska ju inte vara nån bärande vägg på det sättet.

Alternativet vore ju att bygga en vägg med stående reglar utanför dina rör och grejer, men då bygger det ännu mer i ditt redan lilla kök.

Vad är det för befintlig vägg bakom?
 
Då är jag med, blir nog smidigare och göra så,

Bakom är det helt vanligt betong,

Det finns även en ventil/utblås för köksfläkt där väggen ska va,
blir det något konstigt med det, eller är det bara att skaffa någon sorts muff/skarv/förlängare där?
 
C
Det beror lite på hur du ska ha din köksfläkt, men det går antagligen att sidoförskjuta röret. Du ska väl ha en kåpa över antar jag, så om det inte är nån utbyggd vägg bakom precis där lär väl kvitta rent estetiskt.

Det enda jag funderar på är hållfastheten i förbandet mellan reglar och betongvägg, något som de mer kunniga forummedlemmarna får svara på imorgon när de vaknat. :p
 
Den väggen som inte ska ha något kök finns fortfarande inne i det lilla köket?
Använd den då till att göra infällda hyllor för förvaring kanske?
på 10 cm djup kan man få plats med burkar, kryddor etc.
 
113inwallunit.JPG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.