Glaset på min braskamin har blivit rejält sotigt och behöver rengöras. På den lokala järnaffären köpte jag igår ett medel som skulle vara bra, ekologiskt och fint :) Men väl hemma höll jag på att bli galen. Jag sprutade och skrubbade och fick bort lite grann. Det mesta som hände var att den sotiga sörjan rann ner på golvet under kaminen och tvingade mig till en rejäl skurinsats. Men sotet är kvar... Vad göra? Nån som har ett medel att rekommendera?
 
Jag körde med svinto
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Kör inte med svinto det repar & då fasnar sotet ännuvärre!

Spraya ugnsrent, kan inte bli lättare!
 
Jag kör med blött papper doppat i aska. Sen är det bara att gnida rent. Billigt är det också./jojje
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Blött papper doppat i aska fungerar suveränt, dessutom billigt.
 
Ok, jag ska skippa svinto.
Blött papper och aska ? ska det verkligen funka ?
 
Blött tidningspapper doppat i aska kör vi med.
Trodde inte jag heller när jag läste, men!
Berit
 
Blött papper i aska funkar inte. Det sitter för hårt. Avfettning funkar inte heller. Ugnsrengöring har jag inte testat. Fler tips?

Ska aldrig mer köpa Bauhaus mögelved. Förbränningen blir helkass.
 
Hemmakatten
En skrapa med rakblad låter som sista alternativ. Hade problem med ugnsluckan och fick alla möjliga goda råd, men inget hjälpte. Men med rakbladsskrapan gick det bra.
 
Jag köpte en sprayflaska på Bauhaus som fungerar superb, den är till för att rengöra sotiga glas på kaminer. Spraya .. vänta 2 min .. torka av med hushållspapper.
 
M@ZE skrev:
Jag köpte en sprayflaska på Bauhaus som fungerar superb, den är till för att rengöra sotiga glas på kaminer. Spraya .. vänta 2 min .. torka av med hushållspapper.
Vad heter den? Är den gjord för rejält skitiga kaminer? Har redan testat en sort där det stod "vänta två minuter"... tror jag sprutade på en halvliter och väntade 5-10 minuter och nästan ingenting lossnade.
 
Istället för att köpa special för dyra pengar rekomderar jag ugnsrent på spray. Funkar kannon...samma princip..vänta två minuter
 
prova "MP52-för glashäll, kaminer mm". Den finns i de flesta välsorterade mataffärer, själv köpte jag på ICA.
Den kostar runt 30kr och man gör det i två steg.
Gnid in och gnugga med medlet, tag sedan ett rent hushållspapper och torka av. Fungerar kanon.

Sen är det faktiskt viktigt att vid uppstart ha luckan på glänt i ca 10-15 minuter så att du får riktig bra fart i brasan så att glaset blir varmt innan du stänger till, så slipper du få hårt insmutsat glas.
Lycka till
 
Ytterligare ett alternativ är att ta vanlig såpa i koncentrerad form och låt verka en liten stund, sen är det bara att torka bort med vatten. Det blir allra bäst om man värmer upp såpan. Detta är egentligen ett gammalt ugnsrenjörningstips. Man gnider in hela ugnen med såpa, drar på 100 graders värme ett tag och torkar bort sedan. Tror att det kanske står på såpaflaskan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.