Vad ska jag använda under min stående lockpanel tycker ni? Fördelar och nackdelar med de olika produkterna? Asfaboard, utegips eller vindfolie?

Vindfolien är ju en stor arbetsbesparing. Finns det någon anledning att inte välja vindfolie?
 
Reglade upp å isolera mitt garage i somras, jag kom inte på nån anledning till att inte välja vindfolie, gick mycket fortare än att fästa upp skivor.
 
Redigerat:
Hur klarar utegipsen regn under byggtiden?
 
Utegipsen verkar inte klara större mängder regn eller att stå öppet under längre tid. Jag fick av tidsbrist under en sensommar vänta med att sätta upp den panel som skulle upp utanpå gipsen och valde då att skydda gipsen med plast under 7-8 månader. Under tiden som gipsen var oskyddad (någon vecka under sommaren) så blev det lite fula fuktmärken/genomslag på pappen. Kändes inte riktigt säkert tyckte jag men min oro var kanske obefogad?

Se bara till att vända rätt sida utåt om gipsen har olika sidor.
 
Vill tillägga att jag liksom ByggaNytt valde gips för ökad stabilitet. Visst är det lite böktigt med tung gips som kanske ska fästas lite högre upp men man kan lätt snickra ihop lite hjälpmedel i form av stöttor och hållare som anpassas för ditt behov.
 
Har satt vindfolie men ser nu att det bildas kondens på insidan då jag har värmen på. 20 grader varmt inne och 10 minusgrader ute. Antar att det torkar så småningom då inte folien är diffusionstät, men det ser lite läskigt ut med is på insidan av folien. Hur hade det blivit med utegips/asfaboard?
 
Mikael_L
Självklart får du kondens (och is vid tillräckligt låg utetemp) på insidan av en såpass dåligt isolerad "vägg" vid 20gr innetemp och kallt ute.

När väggen väl är isolerad så blir ju tempen på insidan marginellt lägre än rumstemp och då kommer det inte kondensera nåt där. Men därför ska man ha plast på insidan, annars kommer den kondens och is du sett, bildas på något ställe inne i väggen (där tempen = luftens daggpunkt).

Men mest nyfiken är jag över hur du lyckats få upp 20gr temp med endast vindfolie:confused: hur många megawatt värme har du egentligen brassat på? :surprised:

edit: Du hade fått exakt samma fenomen om du haft utegips eller asfaboard, så där skiljer det inget.
 
Redigerat:
Nja! Jag har isolerat färdigt invändigt därav 20 grader inomhus. Dock har jag inte ännu fått upp plast och gips.
 
Mikael_L
Aha, du har frost mellan vindskyddsfolien och isoleringen ...?

Ja det är ju inte helt lyckat. Då har du antagligen förhöjd fukthalt genom hela isoleringen också, pga daggpunkten. Det behöver inte vara någon fara på taket, men det är viktigt att det får torka ur riktigt ordentligt innan du bygger igen väggen. Och det kan tyvärr ta rätt lång tid då minerull torkar rätt långsamt.
Du bör nog se till att få lite råd av någon som kan det här (lite bättre än jag iaf).

Eller så får vi förhoppningsvis lite fler åsikter här av andra forumister.
 
Nja!
När jag kör in handen i isoleringen känns den inte fuktig, det verkar som fukten samlas på insidan av byggfolien. Vet inte om det är fukt från bygget som drivs ut mot byggfolien eller om det bildas fukt när kall och varm luft möts mot byggfolien.

Vad tror Ni?
 
Mikael_L
plåttak skrev:
Vet inte om det är fukt från bygget som drivs ut mot byggfolien eller om det bildas fukt när kall och varm luft möts mot byggfolien.
Det som händer är att du har en viss rH vid dina 20°, säg 75%.
Pga diffusion så blir det på sikt samma fuktmängd även genom hela isoleringen, men då temperaturen sjunker allteftersom vi närmar oss utsidan (och på utsidan har vi alltså samma temp som utomhus) så når rH 100% (daggpunkten) någonstans i väggen. Där börjar vattenångan i luften fällas ut till vatten, dvs kondens.
Och närmast ut så fryser det helt enkelt då det är minusgrader utomhus.

Kolla tabellerna i slutet på denna sida ser du hur många grader man måste sänka temp för att få en viss ökning av rH.
http://www.lfs-web.se/fukt.htm
 
Hej

Jag har samma problem som "plåttak". Jag har isolerat och även satt på golvvärmen och har därför fått upp innetemperaturen till normal rumstemperatur i min tillbyggnad. När jag kör in handen genom isoleringen känner jag att det är frost på insidan av vindfolien. Har någon något tips på hur man kan få bort denna fukt utan att vänta till våren?
 
Hej!

Du kan nog vara lugn, det har för mig, med tiden, blivit bedydligt mindre fukt/frost mot vindfolien. Vet inte om det har med att vi nu fått ut mer av "byggfukten". Virket "känns" mycket torrare nu.

Plåttak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.