En bra vedanläggning…. tycker jag. Panna Albin Polar 35 (sugande fläkt) med 1250 liter acc. Denna panna tillverkas inte längre men flera pannor har liknande konstruktion idag.
1. Lägger pannan full med ved.
2. Startar pannan och tänder på.
3. Efter en halvtimme besöker man pannan och ställer om den från manuell till auto.
4. Brasan brinner för fullt i två till tre timmar och slår sedan av automatiskt. stoppar fläkt, stänger draget och stoppar cirk-pump i laddomat. Lite gul låga i början men sedan är den mest osynlig eller blåaktig. Rgt 200-230 grader.
5. Acc-tankarna räcker 6 timmar till tre dygn beroende på värmbehov.
6. Röker lite ur skorsten i början sedan är det bara ett värmedaller som syns ovanför skorsten.
7. Underhåll: Askar ur pannan varje vecka (torr lättflyktig grå aska), drar tuberna i pannan varje månad, sotar skorsten 3 ggr/år, rengör fläkten en gång per år.
Denna rutin har rullat sedan april 1998.
Har intresserad följt de olika trådarna på forumet och insett att jag har långt ifrån en perfekt anläggning. Men den är väldigt bra =)
 
Lars K skrev:
Laddomaten diffar på som mest ca 14-15 grader (88-90 ut från pannan och 73-74 in). Är det vettigt för en 50 kw panna?
Om du kör pumpen på högsta effekt ligger du då på ung 70 kW så det måste väl vara bra.
//Bosse
 
Kör en Klafreström kökspanna från början av 50-talet. Fortfarande inte installerat lilla acktanken.

Fördelar:
Eldar jag blir det varmt.
Ser fin ut i köket
Verkar hållbar :)

Nackdelar
Eldar jag inte blir det kallt. Kallt som fan!
Utnyttjar kanske inte veden fullt ut i originalskick.

Modifieringar
Gjort en decimeterhög ram i eldstaden samt ett eldgaller av eldfast isolerande skiva. Detta har höjt verkningsgraden nåt oerhört. Snabbare varmt och mindre vedåtgång.

Kommentarer
Älskar den när jag är hemma. Det är faktiskt superenkelt att elda i köket. Mycket mindre tidsspill än vad jag trodde från början.
Hatar den när jag ska fara bort. Det går inte "elda upp" systemet utan det blir elpatronerna som får koka elementvatten.
Många besökare undrar när jag ska byta till en riktig vedpanna, skaffa fjärrvärme eller borra för bergvärme. Svaret är enkelt: när jag är så gammal att jag inte klarar av att elda ska jag ha det lite "bekvämare" och har jag tur så håller väl pannan till dess. :) Däremot är det ju kul med modifieringar... :)

Fan, när jag ser mitt eget inlägg inser jag att jag måste vara galen...
 
bmos skrev:
Fan, när jag ser mitt eget inlägg inser jag att jag måste vara galen...
Japp! så är det. Att elda över huvud taget i dagens moderna och miljömedvetna samhälle klassas ofta som galet. Om man dessutom har det (ved) som primär värmekälla i sin bostad så når galenskapen inga gränser.

Hur kan man ödsla så mycket tid och framför allt energi åt att kånka den där veden hit och dit......? Lokal och global miljöförstöring ska vi inte tala om.

Men det beror även till viss del i vilka kretsar man vistas.....man bör helst hålla sig till byggahus.se om man vill odla sitt intresse i fred.....
:rolleyes:

By the way, har själv hatt' kökspanna, det blev så in i h*..... varmt när man eldade! d^_^b Tvärtom annars, eftersom elpatronen kopplats ur.
Mvh
 
För en som är helt bakom flötet men vad står rgt för och hur mäter man det? vi har en gammal passat panna som tar långa vedbitar (80 cm). Värmer en 750 l tank men funderar på om man kan bygga på en tank till eller bara byta den nuvarande mot en större? Är helt pucko på detta område förutom att jag vet hur jag eldar och fyller på systemet *S*.
 
Rgt = rökgastemperatur. Mäts i rökgasröret direkt efter pannan, finns mätare för ganska billig peng.
 
Ok vad är rimligt att ha för temp eller vad är bra dåligt?
 
Är ingen expert jag heller men efter att ha följt dessa forum har man lärt sig en del.... hoppas jag =) Rökgastempen ska man hålla reda på av två skäl. Det ena för verkningsgraden på pannan och då ska den vara så låg som möjligt men 200 grader direkt efter pannan är bra, sällan lägre för då brukar det bli problem med kondens i skorsten. Det andra skälet är för att hålla skorstenen torr och då har jag snappat att det ska vara minst 70 grader 1 meter ner från skorstenstoppen. Men som sagt jag är ingen expert så hämta info i andra länkar på forumet, tex länken "iaktagelser vid premiäreldning Calmar V33" där finns en del om temperaturer på rgt....
 
Ok intressant! Har eldat med ved i vårt hus vi köpte 07 men man har ju bara eldat och fått bra värme men bra om man kan lära sig lite mer om varför och hur det fungerar som det gör....
 
C
Vi kör en Viadrus U22 50 kW mot 2x750 liter acktankar, och har även en Nibe F2020 dockad.

Kort och gott kan man säga som så att med en annan panna och framförallt en riktig rördragning hade värmepumpen fått gå mycket mycket mindre.

+ Enkel panna, ingen keramik, ingen fläkt, inget special

- Dålig verkningsgrad
- Kräver bra drag
- Kräver dragregulator om man har för bra drag
- Ryker in till förbannelse vid ilägg
- Svår att tända

Anläggningen som sådan:

+ Nja...

- Omöjligt att få bort luften ur laddomaten. Lagom tills man börjar få rätt på det är det för dåligt tryck och man måste fylla på och släppa in ny luft. Detta eftersom rören är dragna åt helvete
- Värmepumpen drar ur all värme ur acktankarna när cirkpumpen går när det är minusgrader
- För lite acktankar
- För tunna rör för att låta pannan ge full effekt.
- För litet expansionskärl (vid värmepumpsdrift på ena tanken och 20 grader i andra tanken håller man lämpligen 0,6 bar, när tankarna då är upp i 95 grader är man uppe i 1,5 bar och säkerhetsventilen öppnar. Detta trots 200 liter stort expansionskärl.)
- För kort varmvattenslinga i tekniktanken för att producera varmvatten vid värmepumpsdrift.

Drömmar:
Två 750-literstankar till, och en 500 liters tekniktank med 200 liters varmvattenberedare i. Vid värmepumpsdrift körs värmepumpen mot 500-literstanken enbart, men slingan som sitter i den ena 750-literstanken idag används som förvärmning för varmvattnet så att restvärmen i ackumulatortankarna utnyttjas maximalt efter eldning.
Tankarna ordentligt inbyggda och isolerade.

Modern lambdastyrd panna med underförbränning och sugande fläkt.

Eller:

Skita i allt vad vedeldning heter och montera en VVM300 till värmepumpen, trycka på "till" och gå och göra nåt roligare.
 
BobLewis skrev:
Japp! så är det. Att elda över huvud taget i dagens moderna och miljömedvetna samhälle klassas ofta som galet. Om man dessutom har det (ved) som primär värmekälla i sin bostad så når galenskapen inga gränser.

Hur kan man ödsla så mycket tid och framför allt energi åt att kånka den där veden hit och dit......? Lokal och global miljöförstöring ska vi inte tala om.
Galen eller inte, det är en underbar känsla att kunna värma upp huset med egenproducerad ved. Speciellt nu när det börjar dra under -20 igen. Visserligen bara en Viking 30 köksspis i huvudbyggnaden just nu, men det skall bli mer.

Veden värmer ju många många gånger:

1) När man fäller trädet , kvistar och halar hem det..(Helst med motorhjälp eller häst..man får inte vara hur galen som helst...:D)

2) Kapning och klyvning, även med kedjesåg & hudraulklyv så blir man garanterat varm

3) Stapling resp inbärning av ved.

4) Själva elden i härden...nu blir man belönad för mödan, tidigare har man bara värmt sig och fått motion på köpet.
 
Atmos 40kW, 3000liter installerades -08

Första vintern hade jag våldsamma problem med övertändning och rökgasexplosioner, i vissa fall halv meter eldslåga ut från luftintag vid explosion, ganska pulshöjande!
Denna vinter eldar jag mkt grovt bränne och har satt dragbegränsare, nu funkar det klockrent.
Ända nackdel är att det ryker in när man öppnar luckan, detta är ett välkänt fel hos Atmos, dom skickade en plåt som jag skulle sätta i lucköppningen så den blev mindre, då skulle problemen försvinna!
Plåten halverar öppningen ungefär, vilket gör att jag inte får in brännet! Tanken var god, men inte så smart!
 
w_larsson skrev:
Atmos 40kW, 3000liter installerades -08

Ända nackdel är att det ryker in när man öppnar luckan, detta är ett välkänt fel hos Atmos, dom skickade en plåt som jag skulle sätta i lucköppningen så den blev mindre, då skulle problemen försvinna!
har också Atmos40 men upplever inte inrökningen som problem. Litet rök kan det smyga ut men inte så att det luktar i hela huset :). Öppnar luckan långsamt först på glänt och sen mer. Öppnar när det bara är glöd från förra inlägg kvar så finns det ingen rök egentligen. Röken bildas först när jag slänger på ny ved och då försöker jag skynda mej att ladda in :).
Har ingen dragbegränsare. Är din dragbegränsare ofta öppen när du öppnar luckan? Kanske om du håller dragbegränsaren stängd just när du öppnar pannan så blir det bättre drag ur pannan till skorsten och det blir mindre rök ut till pannrummet? Testa :).
gaia
 
gaia skrev:
Mycket lätt att tända, man får vänta ca en kvart i pannrummet för att ställa om fläkttermostat...
Det där retade jag mig på, så jag har byggt om min DC 35 SF med startautomatik.
Trycker på en knapp, så håller den fläkten igång tills det blir varmt nog att köra med normal inställning på rökgastermostaten. Skulle det slockna efter start stannar fläkten efter en timme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.