Jag har ett gammalt trägolv bestående av spontat virke bredd ca 22x70 mm. Golvbjälkar cc 60 med lite långt mellan bärlinor.

Jag har lagt nytt flytande golv 14 mm ekparkett i halva huset. Då gjorde jag extra bärlinor under denna del. Sedan limmade jag gips med lim och flytspackel där det var för ojämnt. Ovanpå detta lump och sedan 14 mm ekparkett. Det blev ganska bra det hela.

Nu skall jag göra resten av huset ca 50 kvm men kommer inte att kunna montera extra bärlinor utan golvet hänger lite här och där. Funderade på tre varianter: Limma gips som tidigare med flytspackel mellan gips och trä och sedan 14 mm parkett. Alternativt någon board som ju är styvare än gips för att förstärka golvet. Hade även en tanke att lägga 22 mm flytande golv direkt men göra mellanlägg på de värsta ställena.

Frågan är nu vilket är bäst och eftersom golvet är ojämnt om man limmar - med vad limmar man?
 
Jag vet inte hur mkt och hur lokalt de ditt golv lutar men om de lutar under en lång strecka så kommer ju parketten att "lägga sig" och följa golvet. Däremot om du har lokala gropar kommer parketten att svikta då man går på dessa punkter. Kanske de bara räcker att flytspackal groparna. Men de låter mer som du har en lång svacka med tanke på att du har stor spännvidd. De är ju svårt att räta ut ett golv som beror på för lång spännvidd.

Finns inte möjligheten att ta bort golvet å stämpa upp lite underifrån å lägga en 22a spån å sedan 14 mm parkett?
 
Det kanske är jag som är för kritisk men 22 spån tycker jag börjar även de hänga lite efter några år. Jag har ju 22*70 spont idag, som i och för sig är ganska spänstiga.Men som sagt golvbjälkarna ligger inte på bärlinorna utan är satta mot dem, vilket ger ett visst nerhäng mellan bärlinorna eller överhäng där bärlinorna finns - hur man nu vill se det.

En möjlighet är att limma fast masonitremsor i dalarna. Tror jag såg Äntlingen hemma gänget göra något sådant, och sedan använda 22 mm klickgolv. Men då blir det kaviteter under golvet som kanske leder kyla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.