När vi byggde vårt uterum valde vi energiglas då dessa inte skulle isa igen på samma sätt som vanligt glas under vintern. Efter det snabba omslaget från konstant regnande till minus 15-20 grader under november är emellertid hela glaspartiet igenfruset. Har vid varmare perioder testat att ställa in en kupévärmare och då tinar uterummet temporärt upp, för att sedan frysa igen när jag stänger av värmen.

Jag har en uterumsmatta på golvet och isolering under taket, så rummet är hyfsat tätt. Man kan dock se att fukt kommit underifrån eftersom det är frostränder på golvet längs med springorna i trallen.

Frågan är om uterummet är för tätt, dvs. att fukten som uppenbart trängt in genom golvmattan blir kvar och bildar is? I såna fall skulle en lösning vara att plocka bort isoleringen under taket (tämligen enkel åtgärd) så att fukten kan vandra ut.

Någon med liknande erfarenheter?
 
Problemet du har är kondens, det enklaste sättet är att värma upp uterummet.
Jag funderar på en luft-luft värmepump till vårt uterum, enligt hörsägen finns det enkla billiga runt 4k:-

ps ventilation är alltid bra, men det hjälper inte helt i detta fall ds
 
Ja, fast att lägga 4 000+driftkostnader på en pump i ett uterum som inte har isolerglas och som inte används av någon vintertid är ju minst sagt overkill för att slippa nedisning.
 
Det kan ju tyckas, det kan även tyckas att lägga ner mer än 4k+ på energiglas kontra vanligt glas är ännumera "overkill" när det inte används vintertid...
Men du har ju möjligheten nu..
 
det blir ju så om du inte har någon form av uppvärmning i uterummet, för det är väl inte kondens i den bemärkelsen att det verkligen dryper av vatten? bara lite som en imma som sen har fryst? annars har det kommit in vatten där det inte ska!

edit, energi glas är aldrig en overkill, ett mycket klokt val även om man inte använder det permanent på vintern. (om det är isoler glas dvs)
 
nja... vad baserar du på att det är ett klokt val med dyra energiglas om uterummet aldrig ska användas den kalla perioden på året? Är det något jag missat?
 
cust3000 skrev:
nja... vad baserar du på att det är ett klokt val med dyra energiglas om uterummet aldrig ska användas den kalla perioden på året? Är det något jag missat?
Ja, det är något du missat... :) Energiglas är inte samma som isolerglas, utan är ett vanligt säkerhetsglas med energibeläggning som hindrar glaset att frysa på utsidan.

I mitt fall är det insidan som frusit.
 
bränski skrev:
det blir ju så om du inte har någon form av uppvärmning i uterummet, för det är väl inte kondens i den bemärkelsen att det verkligen dryper av vatten? bara lite som en imma som sen har fryst? annars har det kommit in vatten där det inte ska!

edit, energi glas är aldrig en overkill, ett mycket klokt val även om man inte använder det permanent på vintern. (om det är isoler glas dvs)
Helt korrekt. Och min fråga är därmed om det skulle hjälpa att förbättra ventilationen i uterummet eller om det bara är att gilla läget till det blir lite varmare utomhus?
 
jenfor skrev:
Ja, det är något du missat... :) Energiglas är inte samma som isolerglas, utan är ett vanligt säkerhetsglas med energibeläggning som hindrar glaset att frysa på utsidan.

I mitt fall är det insidan som frusit.
Enegiglaset släpper in det mesta av solljuset och hindrar en del av värmestrålningen att ta sig ut. (Min förståelse av det hela) Att det skulle minska ev. isbildning på utsidan förstår jag inte... Men det är mycket jag inte förstår, så upplys mig gärna!:)
 
hmm, vet inte hur du ska lösa det med att få bort isen faktiskt, prova sätt igång lite värme där samt ventilantion, så bör du få ut fukten. jätte svårt att bli av med den nu, håll ut och håll där tort till nästa vinter annars ist :)

energi glas är det många som har meningar om utan att veta riktigt vad det är och jag får förklara detta många gånger om dagen på jobbet. Energi glas finns det många begrepp om, det är inget speciellt glas utan en beläggning som läggs på glaset, en beläggning som släpper in solstrålarna och värmen genom glaset. Men sen studsar dom inte ut igen, pga beläggningen, som håller kvar värmen! alltså är det mycket viktigt att energi glasen sitter vända på rätt håll!
 
bigsnucke skrev:
Enegiglaset släpper in det mesta av solljuset och hindrar en del av värmestrålningen att ta sig ut. (Min förståelse av det hela) Att det skulle minska ev. isbildning på utsidan förstår jag inte... Men det är mycket jag inte förstår, så upplys mig gärna!:)
Nej, du har rätt. Läste det i ett annat forum som verkar vara fullt av klåpare... ;)
 
Är som tidigare skrivits säkerligen markfukt som kommit upp genom golvet...
Har haft samma "problem" i mitt uterum i vinter när det gick från plusgrader till flera minusgrader.
Löste det hela med att köra gasolkaminen ett par timmar och ställa en dörr med liten glipa så fukten hittade ut...
Värt att påpeka kanske, är att INTE använda gasolkamin på pelare (terassvärmare) - då man riskerar att elda upp hela skiten, som en smart(?) person gjorde för nåt år sen här i kommunen...:(
Å andra sidan hade han ingen is på insidan av rutorna mer den säsongen.;)

//Daniel

edit: Mitt uterum är byggt med trallgolv på 120reglar med plattor under.
Isolerade väggar och tak, ej isolerglas...
 
Redigerat:
Ja, det verkar som att uppvärmning är enda alternativet. Problemet när det är så pass kallt ute är dock att vattnet från de tinande glasen rinner ned i skenorna och fryser där så att dörrarna inte går att öppna. Man får helt enkelt välja - rutor man ser ut igenom eller dörrar som går att öppna...
 
Eh, uppstår inte kodens/ is när det är skillnad på temperaturen utanför och innanför glaset. Öppna några av dörrarna lite på glänt så utjämnar du temperaturen och slipper isbildning... ...

Men det är kanske lite för enkelt?
 
Buster1 skrev:
Eh, uppstår inte kodens/ is när det är skillnad på temperaturen utanför och innanför glaset. Öppna några av dörrarna lite på glänt så utjämnar du temperaturen och slipper isbildning... ...

Men det är kanske lite för enkelt?
Ja, det hade kunnat vara en lösning om det inte varit konstant snöstorm här uppe de senaste månaderna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.