Y
Skulle vilja omplacera en antennkabel, detta i en yttervägg. På insidan så vet jag inte om jag har lust att lossa skivan... fast vad har jag för alternativ.. att lossa en bräda på utsidan av huset och dra den där och borra hål in... fast då får jag ju inte infälld dosa..

finns det fler alternativ måntro?

Det finns ett eluttag draget dit, kan man utnyttja det på något vis? Är väl inte bra att lägga antenn ihop med el - störningsrisken...

Eller är det bara att bita i det sura äpplet och lossa skiva och göra riktigt? Det är ju läge nu för ska tapetsera om där iaf. Bara att det är masonitskiva nu och lär väl strula som fasen att fåtag på en ny då det inte är modernt...
 
Varför inte skicka signalen trådlöst?
Själv har jag "flyttat vidare" signalen via vinden. Där ligger min kabel. Sen går den ner i hörnet och fortsätter under fodret. I hörnet är den övertäckt med tapeten.
 
Y
är det trådlösa såpass utvecklat då så det är värt att kolla vidare på?
 
Yrrol skrev:
är det trådlösa såpass utvecklat då så det är värt att kolla vidare på?
Kolla kan du alltid. Men köp inget som använder samma frekvens som trådlösa routers.
 
Yrrol skrev:
...att lossa en bräda på utsidan av huset och dra den där och borra hål in... fast då får jag ju inte infälld dosa...
ROT-dosa skulle väl funka...
 
Y
vad innebär en ROT-dosa då? finns det dosor som inte måste förmonteras inne i väggen innan skivan?

Typ, borra stort hål... sen fräsa ut ett spår för kabeln bara...
 
Yrrol skrev:
vad innebär en ROT-dosa då? finns det dosor som inte måste förmonteras inne i väggen innan skivan?

Typ, borra stort hål... sen fräsa ut ett spår för kabeln bara...
Ja. Kolla här.

http://www.schneider-electric.se/produkter/products.asp?GroupString=|502|&BrandID=2&ID=344

"Rotdosa för komplettering i regelväggar
Eljo Rotdosa är utan stutsar för att kunna eftermonteras i regelväggar. Med två fästbyglar spänns dosan fast mot väggskivans baksida. Är väggen isolerad görs rördragningen lämpligen med VP-rör, som ansluts till dosan med flexslang."
 
Själv har jag antennkabeln dragen rakt ner på utsidan av träfasaden. Där (rot)dosan sitter är det borrade hål ut genom ytterväggen, för antennkablarna. Enkelt och funkar bra. För säkerhets skull är det uppfyllt med lite isolering i dosan.
 
Roundup skrev:
Själv har jag antennkabeln dragen rakt ner på utsidan av träfasaden. Där (rot)dosan sitter är det borrade hål ut genom ytterväggen, för antennkablarna. Enkelt och funkar bra. För säkerhets skull är det uppfyllt med lite isolering i dosan.
Och hur går du ut med kabel från ROT dosa genom ytterväggen? Via Vp rör eller utan? Hur skyddar du dig mot vatten vid genomföringen?
 
Kabeln skulle väl - som jag förstod det - placeras innanför ytterpanelen...
 
kamilenski skrev:
Och hur går du ut med kabel från ROT dosa genom ytterväggen? Via Vp rör eller utan? Hur skyddar du dig mot vatten vid genomföringen?
Nja, det är väl så att det inte finns något skydd mot vatten, eftersom just där jag har mina hål är det ingen risk. Men om det varit risk så hade väl lite silicon funkat. Personligen tycker jag det verkar mer jobb än nödvändigt att dra kabeln på insidan av ytterväggen, fast det kan ju bero på placering och synlighet i det enskilda fallet.
 
Roundup skrev:
Nja, det är väl så att det inte finns något skydd mot vatten, eftersom just där jag har mina hål är det ingen risk. Men om det varit risk så hade väl lite silicon funkat. Personligen tycker jag det verkar mer jobb än nödvändigt att dra kabeln på insidan av ytterväggen, fast det kan ju bero på placering och synlighet i det enskilda fallet.
Om du har laminatgolv eller annat "klick" system är det inga problem. Man bara sågar till spalt under fodret. Kabeln kommer inte att synas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.