God fortsättning,

Är det möjligt att koppla en rörelsevakt till en värmepump?

Funderar på att sätta in värmepump luft/luft i sommarstugan men jag hatar fläktljud.
Jag tänker mig därför att det kanske hade gått att sätta en rörelsevakt som slår av den när jag är i rummet.

Finns väll sådana av ultraljudtyp som hör andning eller liknande?!

Skulle vp må bra av en sådan lösning? Finns det kanske rent av vp som är förbereda på detta?

Tack

/Per
 
Det är nog fullt möjligt, men krävs stora ingrepp i pumpen, förstör garantin och tveksamt om det är bra för pumpen + förstör termostatfunktionen i pumpen.
 
Borde gå ifall värmepumpen har en ingång för "forcerad AV" eller nåt sånt. Annars går de säkert meka ihop på något sätt ändå (men då förstör du garantin som niblom säger).

Går ju koppla så att matningen till värmepumpen slås av via rörelsevakt.. fast man kan ju undra hur nyttigt detta är för vp?
 
Inte matningen, det är absolut dåligt i längden. Man får öppna innerdelen och leta upp matningen till fläkten och sätta in ett relä som man kopplar till en rörelsegivare. Men frågan är vad som händer med fläktautomatik, avfrostning osv...
 
Är man känslig för fläktljudet ska man inte sätta in en L/L. Jag skulle aldrig göra det då jag vill ha så tyst bakgrund som möjligt.

Luft - vatten kanske är en lösning.

Protte
 
Fläkten från en modern värmepump hörs inte. Låter mindre än suset från gamla vattenburna element. I annat fall är du väldigt känslig. Men om du nu råkar vara det, då kan du ju alltid ställa pumpen i silent-läge eller lägsta hastigheten på fläkten.

Dessutom, om du stänger av värmepumpen vid vissa tillfällen, då får ju pumpen jobba för att komma tillbaka till normal rumstemperatur när du väl lämnar rummet. Känns inte ekonomiskt. Och om du nu väldigt sällan lämnar rummet, när skall värmepumpen arbeta egentligen?

Tycker det var en aning märklig frågeställning, är det inte bättre att du skaffar hederliga gamla strömslukande elradiatorer istället?
 
Jag har luft/luft i stugan, en IVT. Innefläkten är verkligen inte tyst så jag har full förståelse för problemet. Jag trodde att det var kompressorn man skulle vara rädd för så jag ställde utedelen på ett stativ på backen för att slippa stomjud. Så långt allt väl. Man kan höra att kompressorn går, men inte mer. Fläkten inne däremot är inge vidare. Finns det en andrahandsmarknad för luft/luftvärmepumpar...? Det är nog så att luft/luft inte passar om man störs av buller. Ju kallare det blir desto mer går den också. Dels pga ökat värmebehov, dels pga försämrad kapacitet vid låga temperaturer (skrivet från stugan där vi just nu har det varmt och bullrigt inne och kallt ute...)
 
Ja det är klart, det finns diskmaskiner som bullrar också och sedan finns det tysta. Så visst, det är säkert skillnad på pumpar och pumpar. Men det är väl inte svårare än att läsa specifikationerna i databladet och köpa pump därefter.
Jag köpte en modern Panasonic till sommarstugan, visserligen inte helt billig men den hade en del finesser jag uppskattade och den hörs då inte alls, trots att det nu varit -15 grader ute och trots att den inte är mer än 3-4 meter från den säng vi sover i.
 
urk skrev:
Fläkten från en modern värmepump hörs inte. Låter mindre än suset från gamla vattenburna element.
Mina vattenburna element från 60-talet hörs då ingenting :)
 
Luft - vatten kanske är en lösning.
Har varken lust eller pengar till att dra nya vattenledningar till element och dyligt... pust

Dessutom, om du stänger av värmepumpen vid vissa tillfällen, då får ju pumpen jobba för att komma tillbaka till normal rumstemperatur när du väl lämnar rummet. Känns inte ekonomiskt. Och om du nu väldigt sällan lämnar rummet, när skall värmepumpen arbeta egentligen
Det är ju snarare så att jag kanske är i rummet max 4 timmar per dygn och definitivt inte alla dagar så besparing måste det ju bli även om den får jobba lite hårdare resterande 20 timmar/dygn... eller?

Strömslukande elradiatorer har jag idag det är därför jag funderar på värmepump...

Kanske inte rätt forum men vilken dB måste man under för att inte störas av ljudet?

"Urk" vet du dB på din?

Jag köpte en Pax badrumsfläkt "tystgående" hette det, den var på 30dB och jag tycker den stör trots stängd dörr till toaletten...
 
lilleper>Sätt innedelen då i ett rum där du inte störs av ljudet och där den kan gå som den skall och där värmen givetvis änå kan spridas.
Funkar inte det så skippa tanken på att försöka modifiera den.

Där är två knepigheter, dels avkänningen, man skall detektera en mänsklig kropp i ett rum där det är både värme och rörelse från luftvärmepumpens innedel, bara det är ett litet aber och sen skall du styra fläkten på innedelen och få den att funka bra trots ditt ingrepp.
Nope, inte en chans nånstans att det funkar.

Man vänjer sig vid ljudet, min innedel låter men det gör katten och sambon med *S*

/Kent
 
lillePer skrev:
Har varken lust eller pengar till att dra nya vattenledningar till element och dyligt... pust



Det är ju snarare så att jag kanske är i rummet max 4 timmar per dygn och definitivt inte alla dagar så besparing måste det ju bli även om den får jobba lite hårdare resterande 20 timmar/dygn... eller?

Strömslukande elradiatorer har jag idag det är därför jag funderar på värmepump...

Kanske inte rätt forum men vilken dB måste man under för att inte störas av ljudet?

"Urk" vet du dB på din?


Jag köpte en Pax badrumsfläkt "tystgående" hette det, den var på 30dB och jag tycker den stör trots stängd dörr till toaletten...
För det första, om du stänger av värmepumpen 4 timmar tror jag inte alls att du vinner något på det. Jämför med om du skulle stänga av varmvattenberedaren 4 timmar. Den får ju sedan värma upp sig igen.

Men beträffande ljudnivårn, ja jag länner väl till PAX-fläktarna, de är inte tystgående. Det är ett annat "tjut" i en sådan liten fläkt så förstår helt klart om du störs av det. Låter ju ungefär som en bildprojektor och så låter ju inte alls en värmepump.
NE9JKE som är efterföljaren till min modell ligger på 23 dB och det är väldigt låg volym. Ventilationsanläggningen i vilken annan byggnad som helst låter mer än så.

Så tvivlar starkt på att du kommer bli störd.
 
Köp en extrafjärr till värmepumpen, eller skaffa en sådan programmerbar fjärr som kan lära sig koder. Koppla en 12V rörelsevakt till fjärren som skickar signal till VP att antingen gå i "silent mode" eller stängas av. Låt sen en timer skicka startsignal då ingen rörelse detekterats på ett tag.
 
eller använd befintlig fjärr för att stänga av när du är i rummet? förra huset hade jag bara en plats till innedelen och det var bakom tv fåtöljen. det hände ibland att man stängde av pumpen men oftast så gick den på lägsta hastigheten när jag tittade på TV.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.