Kan intyga att Bosch GSR 10,8V inte fungerar i kyla. Har den första modellen med 1A batteri samt den lita nyare med 1,3A batteri, alla är odugliga när det är kallt.

Måste jag använda den ute är det bara att ha den i fickan så nära mjukdelarna som möjligt :)

Mina Bosch och Milwaukee Ni-MH maskiner funkar däremot alltid klockrent.
 
jag har en fundering på det här med li-ion batterier och kyla. I manualerna står det ju oftast vilken temperatur man bör ladda batterierna i.
Min fråga är då: om man laddar ett batteri i t.ex -5, tar batteriet skada eller blir det bara inte helt fulladdat?
Jag håller på och helrenoverar ett timmerhus och jag står ju och snickrar i minusgrader ibland men måste ändå ladda skruvdragaren.
 
Skulle skruva 90mm karmskruv i veckan när det var -7 grader. Det gick varken med Makita BDF440RFE, Bosch GSR14,4 LI Dewalt XRP 12V NiMH. Snurrade några varv sen var det dött.
Tog in laddare och batterier och lät dom tina, efter det gick det att dra runt 4-6 skruv på ett batteri.
I rumstemperatur drar jag normalt runt 15-25 karmskruv beronde på infästning med ett batteri med både Makitan och Boschen, kyla tycks inte om av batterimaskiner...
tillägg Bosch gillar inte dra karmskruv heller, växelådan började kugga över redan efter ett 50tal skruv..
 
Redigerat:
ghostdog skrev:
Skulle skruva 90mm karmskruv i veckan när det var -7 grader. Det gick varken med Makita BDF440RFE, Bosch GSR14,4 LI Dewalt XRP 12V NiMH. Snurrade några varv sen var det dött.
Tog in laddare och batterier och lät dom tina, efter det gick det att dra runt 4-6 skruv på ett batteri.
I rumstemperatur drar jag normalt runt 15-25 karmskruv beronde på infästning med ett batteri med både Makitan och Boschen, kyla tycks inte om av batterimaskiner...
tillägg Bosch gillar inte dra karmskruv heller, växelådan började kugga över redan efter ett 50tal skruv..

Jaha, inte nog med att man har fått det där med batteriernas köldtålighet att tänka på, ska man börja oroa sig för växellådan också.
 
  • Gilla
bjorn.nordstrom
  • Laddar…
Mitt tips är att köra karmskruv med en 230V maskin i stället - få batteridrivna skruvdragare är särskilt lämpade för karmskruv.
 
J
Jobbat ute hela veckan med min dewalt 18v xrp och den har inte laddats ur fortare än vanligt.
 
Jag bruka förborra för karmskruv med hjälp av en hemsvarvad (nåja, jobbsvarvad) centreringshylsa med Dy=13,8 mm Di= 5.1 mm. Hylsan har en krage för att inte försvinna i i karmen och jag borrar med ett extralångt 5 mm borr.

Då går det utmärkt med en förhållandevis stark batterimaskin. I mitt fall Makita 6337 DWDE.
 
Ja 18Volts maskin är inte dumt till just karmskruv, framför allt Makita maskinerna som är ovanligt korta. Det gör dom väldigt lätta att komma åt med när man sätter 40cm breda fönster med djupa karmar o s v.
Funderar på att ge Makita BDF452 en chans framöver..

Ang. växellådorna så har jag rätt dålig erfarenhet av blå Bosch om man kör just karmskruv och mycket 70-80mm dosfräs. Nu är det i och för sig bara en 14,4V maskin som har rasat men gamla blåa 12V maskiner har vi nog skrotat 3st på väldigt kort tid.Utan att slarvat med växelväljaren, dom vill gärna snurra några varv utan belastning om man bytt växel innan man belastar dom.
 
Redigerat:
Jag har bosch 10.8V lampa liggandes i bilen och iaf har den fungerat utan problem i -25grader i veckan men det är ju ingen förbrukning att tala om på en ledlampa iof.

Makitas LXT maskiner har jag aldrig haft ngt problem alls med i kylan än så länge och inte heller har deras stora 3vxl maskiner ngt prob med karmskruv, har nog skruvat iaf ngt tusental med dom utan tendens på förslitning än.
Milwalkie och DeWalt Ni-Mh maskiner har sämre köldresistens anser jag men det stora problemet brukar vara värman annars faktiskt, svårare att kyla ner heta batteri på sommaren än att värma dom på vintern av naturliga orsaker.
 
Min Hitachi DS14DFL är lika stark som vanligt i kyla, idag har jag dragit ca 160 st 5x110 in i stenhård timmervägg i -11 grader. Däremot tar laddaren 1.5 timme på sig för att ladda ett batteri mot 30 minuter normalt.
 
Min gamla dewalt XRP 18 V har utan tvekan dragit i ca 20.000 karmskruv !!
Den är inte trasig ännu jag är bara trött på att jag måste tejpa fast batterierna för att dom inte skall lossna. För ett tag sedan köpte jag en Makita 18V (den stora) och hoppas att den skall hålla för några 10.000 skruv den oxå.
Så batterimaskiner och karmskruv funkar utmärkt...skulle snubbla runt med en 230V maskin till det.

Makitan med LI batteri var det snurr i idag när jag skulle förbereda bilen inför jobbet imorgon...dewalten var värre att få igång...var tvungen att värma batterierna innan laddning.
 
klaskarlsson skrev:
Rent generellt, av det jag har läst när det gäller batterier för elfordon iaf- så är det så at li-ion (och speciellt LiFePoEN dom får abvsolut inte laddas i kyls - då kan man orsaka permanent skada i värsta fall..
[länk]
/K
Aj då, då har jag nog utsatt mina batterier för något som kan liknas vid tortyr :S
 
Det är sant att en den Li-jonbatterier kan må dåligt av att laddas upprepade gånger i kyla, de kan av det ev tappa någon procent av sin kapacitet. Men du kommer inte som användare av handverktyg märka av detta, det blir inget "oj vad dålig min skruvdragare har blivit". Det du märker av är som nämnts längre laddningstid.

Kan du välja så är det alltid bäst att ladda vid plusgrader, kan du inte välja så är det inte hela världen, det tar längre tid men du kommer inte döda ditt batteri.

Att det här är ett mycket större problem vad gäller elfordon har helt enkelt att göra med att dessa batterier är sjukt dyra och ska klara drift under hela bilens livslängd, man gör alltså allt för att inte riskera någon batteriförsämring som man inte är piskad till..
 
Moderna laddare har inbyggd tempkontroll och laddar inte batterierna om de är för kalla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.