Hejsan!

Jag har precis flyttat in i en ny lägenhet, hyresrätt, och jag märkte första gången när jag duschade att vattnet konstant pendlar mellan varmt och kallt. Skapligt irriterande! q(;^;)p

Vad kan det bero på? Är det blandaren?
I handfatet och i köket pendlar det inte, fast där är vattnet skållhett i stället om man vrider kranen lite mot den varma sidan.

En annan sak som är drygt är att toaletten står och rinner hela tiden, varför?

Huset är rustat någon gång på 80-talet. (Grymt vidrigt fula strömställare:p)

//Patrik
 
Det är ju en hyresrätt, ring o klaga.
Någonting ska du väl få ut av överhyror.
 
Jag ska göra det, men vill veta lite vad det kan tänka vara för fel.

//Patrik
 
visst är det blandarna som inte är korrekt justerade samt att tätningen i toatanken är slut.
 
C
Feljusterad eller kanske utsliten om den är från 80-talet.

På toastolen byter man gummimuffen på mekanismen bara, så funkar det igen.
 
Okej, då vet jag. Tack! Då ska jag ta upp det med hyresvärden.

//Patrik
 
Betr toastolen: det finns ju två ventiler i en toalettstol, om någon av dem är otät rinner stolen. Antingen kan det vara flottörventilen (som styr påfyllning av spoltanken) eller spoltankens bottenventil (som öppnas när du trycker på spolknappen).
Du kan prova med att stänga av vattentillförseln till toan. Om stolen slutar rinna så gott som omedelbart är det flottörventilen som läcker. Om stolen fortsätter att rinna (tills spoltanken är mer eller mindre tom) är det spoltankens bottenventil som är otät. Testet förutsätter att vattentillförseln verkligen är avstängd, är installationen tillräckligt gammal så är toastolens föravstängning förmodligen inte en kulventil och i så fall kan man inte lita på att den är helt tät i stängt läge.
 
MatsTyresö skrev:
Betr toastolen: det finns ju två ventiler i en toalettstol, om någon av dem är otät rinner stolen. Antingen kan det vara flottörventilen (som styr påfyllning av spoltanken) eller spoltankens bottenventil (som öppnas när du trycker på spolknappen).
Du kan prova med att stänga av vattentillförseln till toan. Om stolen slutar rinna så gott som omedelbart är det flottörventilen som läcker. Om stolen fortsätter att rinna (tills spoltanken är mer eller mindre tom) är det spoltankens bottenventil som är otät. Testet förutsätter att vattentillförseln verkligen är avstängd, är installationen tillräckligt gammal så är toastolens föravstängning förmodligen inte en kulventil och i så fall kan man inte lita på att den är helt tät i stängt läge.
Jag försökte stänga av vattnet, men det gick inte. Så här ser avstägningen ut i alla fall. Ballofix, eller vad det kallas.
(Visst ska man vrida på den?)
ca2010125025A7991.jpg

//Patrik
 
polygrip med fördel Knipex Cobra löser detta
 
Nimajneb skrev:
polygrip med fördel Knipex Cobra löser detta
Jo, precis hade tänkt mig att ta med polygripen från firman på måndag. Så om det är tänkt att man ska vrida på den, ska jag nog lösa det. :)

//Patrik
 
Stängde nyss av vattnet till toaletten och det rann tills att det var slut i behållaren. Alltså är det bottenventilen som är otät. Tack för hjälpen!

Ska prata med hyresvärden på måndag.

//Patrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.