Hej. Ska precis påbörja renovering hemma och viss hantverkshjälp ska vi ta. Nu pratade jag igår med en plattsättare som sa att man kunde sätta mosaiken vi vill ha på det redan befintliga kaklet.

Är detta verkligen brukligt? :-?

Anledning. Då vi inte vill göra om golvet så blir det knas med fuktspärren. Han ansåg det vara bättre att göra så. (Men då kan jag ju lika bra göra det själv!!!)

Vem har något bra råd att ge mig?

/Italian
 
Enligt utsago från mina "kakelkontakter" så är det möjligt att göra men hävdar samtidigt att det inte blir snyggt.

Själv så tycker jag att det verkar vansinnigt att kakla över kakel. Jag säger som mitt gamla befäl skulle ha sagt "Gör om, gör rätt". Jag tror att det blir bäst så. Du vill väl inte prova att göra det man "kan" göra och se att resultatet inte blev bra. Sedan behöva göra om det igen med den tid, de pengar och den frustration det medför?
 
Nej förvisso inte.
Men jag är inte så säker på att det skulle bli fulare... snarare att golvytan blir en cm mindre. ;)

Om nu firman i fråga inte vill riva bara väggkaklet, då vi vill ha kvar klinkern, bör jag vända mig till en annan firma då tycker ni?

-->Eller snarare GÅR det att sätta en fungerande fuktspärr om man väljer att bevara golvet intakt?
 
Firman ifråga vill säkert inte riva väggkaklet men behålla golvet då man inte kan garantera ett 100% -igt tätt tätskikt i skrven mellan det gamla o det nya.
Min erfarenhet av att sätta kakel på kakel är bara positiv, det finns material på marknaden som är avedda för detta. Kör så det ryker!
 
Är det inte risk för att fukten är kvar längre om det ligger ytterligare ett lager klinker på. Kan det börja lukta illa pga att vattnet "står" för länge, det torkar inte lika fort?
 
Hej, jag igen...

Med tanke på vad jag skrev ovan, borde det inte bli bättre "torkning" om man då lägger mosaik på det gamla klinkret, mer fog som lättare släpper fukten, dvs mer fogyta där fukten kan vandra? Tacksam för svar för jag har ingen lust att renovera hela badrumet, bara snygga till golvet.
 
Allt material som finns ovan tätskiktet är dimensionerat till att vara ständigt i fukt, ex fix fog o plattor. Därför spelar det ingen roll om det är ett eller två lager med klinker på golvet eller på väggarna.
 
Ok, verkar som det bara är att köra på. Måste jag spackla på det gamla klinkergolvet? Vill inte att det ska bygga så mkt på höjden. Antar oxå att det bästa är att köpa en ny ram till golvbrunnen o bygga in den, det blir väl snyggast så?
 
Om du nu bedömmer att du behöver spackla på det gamla klinkersgolvet så se till att använda ett spackel som är avsett att vara i blöt miljö (utesortimentet!).Eller ännu bättre spackla med ett snabbfix. Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.