Har nyss köpt ett hus och den förra ägaren påpekade att jag snart bör lufta elementen. Sagt och gjort så gjorde jag det igår men nu är två st element på övervåningen helt kalla, alla andra fungerar dock perfekt. Varför blev de kalla och hur gör jag för att få igång dem igen?
 
Kom det vatten när du luftade? Känns som det fattas vatten i systemet.

Protte
 
Eldar du med vedpanna?
 
När du luftar tappar systemet tryck. Ett visst tryck behövs för att vattnet ska nå upp till övervåningen och du kan ha hamnat under den nivån. Fyll på vatten för att få upp trycket!
 
Troligtvis för lågt tryck / lite vatten i systemet. Du bör hitta en tryck mätare nere vid pannan/värmekällan. Sedan finns det en liten kran som är kopplad mellan värmerören och kallvattnet. Med denna kan du fylla på vatten i värmeslingan.

Trycket bör nog ligga på 1.
 
jag eldar med vedpanna. Jag kan inte svara på om det kom något vatten ur just de elementen för det var lite blandat, ur vissa kom det och ur vissa inte
 
ok, var nere i källaren och tittade men jag blev lite osäker.
jag har ju själva vedpannan sen har jag två st ackumulatortankar och ett expansionskärl. vart ska man fylla på vattnet i ett sådant system?
 
Påfyllnadskranen bör, men måste inte, sitta i närheten av ackumulatortanken. Se om du hittar något rör som kommer från kallvattenrören via en kran till ackumulatortankarna. Pröva att öppna den försiktigt och se om trycket ökar (då ska innan ha lokaliserat tryckmätaren i systemet....)

Eller ring till föregående ägare och fråga var kranen sitter;)
 
Vår påfyllnings kran sitter efter pannan men innan tanken.
 
fyll på vatten och lufta, fyll på vatten och lufta, många ggr tills det bara kommer ett helt glas vatten i varje element
 
tack för hjälpen allihopa, nu är elementen varma och kärringen är glad igen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.