Vi skall bygga hus nu till våren och jag läser mer och mer om passivhus och vill nog bygga något sådant.

Läst lite om att det är från och tilluftsventilation med återvinning (FTX) i passivhusen,
Men då är det bara värme som kommer i ventilationen väll och man kan inte ha golv värme eller ?

Frånluftsvärmepump funkar på samma sätt fast det är kopplat på ett vattensystem men då kan det inte kallas passivhus för det är en pump som tillför energin eller har jag fel.

Jag skall isolera grund 30 cm väggar 40 cm tak 50 cm lägsta u-värde fönster så jag undrar vilket värmesystem skall man ha ?? Vill ju ha golvvärme.

En djungel detta.

Jag bygger gärna lite dyrare och sedan har ett mycket lågt energibehov på huset med ett bra system + solfångare

Tacksam för alla svar
 
I ett passivhus kan du i princip inte ha golvvärme, i alla fall inte över några större delar av golvytan. Du har inget uppvärmningssystem alls, bara någon mindre utrustning för stödvärme, som tillskottsvärme i ventilationen.
 
blir det verkligen varmt och lika behagligt som ett hus med golv värme ?
Isolera fullt som ett passivhus och ha frånluftspump och golv värme då ??
och ett ventilations system med eller hur gör man
 
Det blir säkert inte lika behagligt, men det är inte heller det som är meningen. Ett passivhus prioriterar låg energiförbrukning framför komfort.
 
Det är just vitsen att ett passivhus inte har någon egentlig uppvärmning utan belysning, vitvaror, TV och datorer står för hela uppvärmningen och om det inte räcker då...... då....... ja då vet jag inte, raggsockor?

Protte
 
skall nog gå ifrån ordet passivhus. Skall bygga ett mycket energisnålt hus med golv värme.
Vill ha den comforten och vill inte få problem senare med halvbra värme.

Bor i ett gammalt hus nu med halvbra värme :)
 
Jag skulle nog satt in en kamin i ett passivhus...Det skulle spettsa lite under kalla dagar till en mycket låg kostnad..
 
Kamin är bara om man tycker det är värt pengarna med myseldning, Nu beror det ju på vart i landet huset är beläget o sotningsintervaller oxå för dom avgifterna ska ju räknas in med..
Farsan har kamin o här är det sotning 1 gång/år á 452:- sen tillkommer brandskyddskontroll vartannat år för 860;. så då kostar sotarn 870:-/år, För dom pengarna i ett energisnålt hus med golvvärme så får man el till värmepumpen i 6 månader typ ;)

Tycker Daniel ska höra med pasta här på forumet som byggt med dessa http://www.besta.se/passivblock.html, Huset har en förbrukning på 20W/m2 vid -26° med den tunnare väggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.