Hej,
en lite konstig fråga kanske, men har man något praktiskt användningsområde för sitt överlåtelseavtal efter att man har flyttat in?

Anledning är att jag har tappat bort det.
Det finns ju två original till hos säljare och brf - så det är ju ganska fort gjort att "bevisa" att jag köpt lägenheten om det skulle uppstå den typen av frågeställning.
Och om jag någon gång ska sälja upprättas väl ett nytt överlåtelseavtal, och för det behövs väl inte det gamla?

Så, ska jag spendera resten av julledigheten med att rota genom varenda flyttkartong eller kan jag ta det lugnt och äta skinkmackor?

Tack på förhand.
 
Hus, bostadsrätt eller bil?
 
P
Så länge som du står som ägare till bostadsrätten i föreningens lägenhetsregster så bör det inte vara några problem med att bevisa äganderätten.

Jag kan däremot tänka mig att det är bra att ha vid en framtida försäljning, när du ska räkna ut en reavinst eller förlust. Så det kan nog vara bra att leta rätt på avtalet eller be om en kopia redan nu. Kort sagt jag skulle nog lägga lite tid på att leta i flyttkartongerna mellan skinkmackorna.

// Patrik
 
@MH: Bostadsrätt.

@Patrik: Föreningen har ju som sagt ett original, så det borde ju inte vara några problem att ta en kopia på det till en eventuell försäljning.

Ok, får väl leta lite till då innan jag lägger ner...
 
P
tynell skrev:
@Patrik: Föreningen har ju som sagt ett original, så det borde ju inte vara några problem att ta en kopia på det till en eventuell försäljning.
Ja, problemet är att även Brf kan tappa bort saker. Förra året letade jag själv i våra arkiv efter en överlåtelse åt ett dödsbo som skulle avslutas, jag har fortfarande inte hittat handlingen. Problemet är att det är många inblandade genom åren, och ibland blir det fel. Så be om en kopia redan nu om så att du har den i din ägo.

// Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.