Hej.

Jag har ett ventilationsaggregat RDAA som har en elvärmare på 1800W.
De sista dagarna här nu så har jag märkt att tillluftsfläkten har stannat och ibland så startar den igen för att ganska snart stängas av igen.
Jag gick upp på vinden och kollade lite och märkte att om jag lägger min hand på temperaturgivaren till fläkten så startar den.
Så det är tydligen för kallt vid givaren, läste lite i instruktionen och det ska vara runt 10grader för att fläkten ska starta.

Så då bör det vara något knas med elvärmaren, känner att det värmer men troligtvist för lite.

Jag började mäta lite och märker att värmaren drar inte så mycket som den ska, ligger runt 0,2A har sett som mest 0,4A.

Så vad ska man göra åt detta? är det vanligt att när ett värmeelement går sönder att den värmer fortfarande fast mycket mindre?
Kan det vara något överhettningsskydd som går in för tidigt?

Infogar en bild som visar min mätning.

Tack på förhand.
 
  • kopplingsbox.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag tolkar bilden rätt så har du mätt rakt över inkommande fas och nolla. OM instrumentet var kopplat för att mäta spänning växelström så borde det ha visat 230V ca.

OM det verkligen var kopplat för att mäta ström så har du troligen kört sönder instrumentet. Och var glad att det inte exploderade i handen på dig.
 
Så kan du inte mäta hur många A som elementet drar. Med spänning på mät mellan vit och blå på överhettningskyddets översida har du 230 volt där så fungerar termostaten. Har du det mät på undersidan (vit o vit) har du spänning där är överhettningskyddet "till, mät på undersidan (vit o vit) har du ingen spänning där tryck rätt hårt på den röda knappen. Har du spänning där men ingen värme på elementet är elementet trasigt. Slå av spänningen lossa på dom vita på "undersidan" och ohmmät direkt på elementet om du har avbrott på slingan har du oändligt eller mycket högt motstånd, det ska vara ca 30 ohm
 
Det ser snarare ut som om inkommade fas och nolla är upptill i bild där skyddsjorden kommer in..elelr hur ?

Vart går den där vita kaben med blå & svart ledare ? Är den svarta "klumpen" i mitten värmeelementets anslutning ?

Skulle jag gissa är klumpen i mitten nån form av överhettningsbrytare/säkring (Röd knapp i mitten?), Inkommande fas är vit och går först till en annan termosäkring eller liknande och elementet sitter mellan förskruvningarna som är anslutna till svarta klumpens nedersida.

Mätningen är således gjord mellan nolla och element, och om den vita kabeln i sin tur går till nån form av till/från-styrning så går det ju att mäta strömmen på det sättet om styrningen är avslagen (Då sluts ju kretsen och värmeelementet hamnar i serie med instrumentet)
 
Hej.

Jag var lite otydlig med min bild, bilder är när jag kollar om jag har spänning fram.
A mätte jag med "tången" vita kabeln till elementet.

Jag har testat lite mer nu och som det ser ut som han släpper på lite då och då till patronen, jag har mätt upp ca 7 A nu,

Den lilla svarta runda (vet ej vad det är) det är den som stoppar iallafall.
Vad är det för något? något typ av temperaturskydd?
såg ut att vara lite småärgad på den sidan som man ej ser på bilden.

Högs upp i bild är där temperatursensorn kommer in.

Som det är nu så har jag alltid spänning mellan Nollan och fasen på ingående på "den lilla svarta", så det pekar ju på att temperatursensorn vill släppa på men som sagt så blockeras det av "the thing with no name".

Kanske ni kan värma upp min tillvaro?
 
Kan det vara som PST skriver en termosäkring?
 
Den runda är en termostat och den fyrkantiga ett överhettningsskydd
 
Hur troligt är det att den termostaten är trasig?

Måste säga att slingan blir egentligen inte så jättevarm, jag känner ju värme som strålar ut från den men 1800W borde väl "glåsa" på rätt så bra va?
och med tanke på att den slår av för tidigt så känns det ju som termostaten slår ifrån när den egentligen inte borde.
 
Har du "rätt" luftflöde förbi termostaten? Om fläkten går för sakta eller nått filter sitter igen blir luftlödet för lågt och värmen kommer att bryta tills det blivet så "kallt" att termostaten slår till igen. Vid för dåligt luftflöde kommer det att upprepas gång på gång på gån på
 
Luftflödet är egentligen 0 pga att fläkten startar inte innan den varma luften från slingan passerat värmeväxlaren och värmt upp luften vid fläkten till drygt 10 plusgrader.
men som det är nu så klarar han inte att värma upp till 10 grader för slingan slår ifrån innan.
 
Det låter lite knepigt, du måste ha ett konstant flöde förbi elementet för det går fort att det blir "för" varmt så att det bryter
 
Jag testade nu att hålla ett finger på termostaten och slingorna blev varmare och varmare så fort som jag tog bort fingret så bröt termostaten, känns ju som om jag kan hålla fungrarna vid termostaten så borde det inte vara så varmt så att han ska bryta om den fungerar som den ska.

Hur ska man lyckas hitta en termostat som passar?
 
läs av vilka värden termostaten har kolla sedan med nån ventilationfirma, det sitter liknande termostater i många vent.agg.
 
Micro therm
R20 10 (6,3) 250 ~ 175

Kan det tänkas räcka med de siffrorna tror du?
 
Det verkar ju som att avfrostningen inte fungerat som avsett. Kan du hitta termostaten som styr avfrostning dvs ditt förvärmningsbatteri. Den termostat som styr TF ska ju som du märkt stoppa fläkten vid extremt låg temp ut från VVX.
De båda komponenter du ser under kåpan är båda överhettningsskydd ett med automatisk återställning (den runda) och en med manuell (den fyrkantiga).

Kanske har du fått så mycket påfrysning att flödet blir för lågt genom VVX och därefter löser det självåterställande skyddet ut och slår till när temp i kammaren går ner igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.