LAINE skrev:
Du Paul är en klippa här på byggahus.se, du resonerar om skillnaden på tex Ikea och ballingslöv på ett sakligt och korrekt sätt. En hantverkare som på ett ödmjukt sätt kan redogöra för skillnader mellan olika tillverkare är nog det bästa man som kund kan hitta.
Ett stort tack för de orden.
Jag försöker så gott jag kan med mina erfarenheter men ibland blir man lite besviken när inte folk kan vara sakliga och ens försöka förstå vad man menar.

rolri skrev:
Ventilationen til kyl och frys.
Hade först planerat att göra ventilationsspår i de passbitar som sitter ovanför men kom på bättre lösning.
2 meter därifrån har jag utsug för ventilationen till köket. Så jag satte dit ett t-rör och drog fram ett extra utsug som tar luften bakom kyl och frys. Mycket bra då jag har självavfrostande kyl och frys och garanterat får bra utsug,

mvh Roland
Låter super ju... d^_^b

Blev nämligen lite orolig där ett tag då du varit så noga med allt annat.
Det är ju nämligen en riktigt viktig detalj som man inte får glömma bort.
 
paul: e inte du bakfull???
 
jag e som paul här, har monterat fruktansvärt många kök av olika dess märken.
skruvat hop stommar m.m.:rolleyes:
ikeas stommar e bättre på ett sätt genom att stommen är 18mm som då jag tycker ser robustare ut.
sen tycker jag det är ett rangligt kök, men väl uppsatt å mycket justeringar så ser det bra ut när det är klart.

myresjökök m.m har lite mer i sortimentet när det gäller just inklädnadsskivor för spottar m.m där har du en färdig skiva med hål å urfräsning för kablar varje 20cm.
bara att skära ur dom 3 mm som utgör spotten.
man behöver ej mäta m.m.d^_^b

lådsystemen på andra kök än ikea ÄR bättre.:p

sen måste man ändå säga att kommer man hem till folk så ser man oftast direkt att, aha du har ett ikea kök.
med detta menar jag att jag själv iaf vill ha lite annat än vad alla andra har.
ex: visst man kan åka till hornbach å handla en friggebod, kul att kanske grannen köper en likadan m.m. detta är inte kul enligt mig, nu ser man ej köken men såhär e det.

jag valde kvik för att ikeas har ej nåt sortimen på luckor utan handtag, 2 st olika varianter bara och enligt mig ser detta luckor väldigt *billiga* ut.

men e man ej så kräsen så skall man köra på ikea helt klart.

man får för vad man betalar....


gött nytt år på er

mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
paul: e inte du bakfull???
:D:D

Nä du... här är en ordentlig kille vet du...

Körde hem med familjen vid två i natt... ;)
 
Knappast någon uppoffring för dig. Du brukar ju vara vaken då...

Tycker f.ö. att Rolri har gjort sig förtjänt av en sänksåg. (Även om du redan bevisat att det mesta går att lösa med lite eget meckande...) Snyggt jobbat!
 
Redigerat:
bigsnucke skrev:
Knappast någon uppoffring för dig. Du brukar ju vara vaken då...
:D:D

Så sant som det är sagt och jag ser iofs inte det som en uppoffring heller.
I så fall är det en större uppoffring att låta bli flaskan så man kan köra.
Dock är inte detta något problem heller.

Tilbbaka till topic nu och god fortsättning... ;)d^_^b
 
optimum
bigsnucke skrev:
Knappast någon uppoffring för dig. Du brukar ju vara vaken då...

Tycker f.ö. att Rolri har gjort sig förtjänt av en sänksåg. (Även om du redan bevisat att det mesta går att lösa med lite eget meckande...) Snyggt jobbat!
Tackar.

Jo en Festool sänksåg med tillbehör hade varit kanon.

Kyl och frys utan ventilation och speciellt självavfrostande hade blivit katastrof utan ventilation.


Idag är det dragning och bockning av kromade kopparrör i badrummsprojektet.
Lätt bakis så man får tänka efter 4-5 gånger före man bockar. :: )

Aldrig gjort sådant förut och är rätt kul även om bockapparaten var av väl billiga modellen där skruvarna hela tiden lossnar. Ska nog hålla till detta badrummet. Annars föredrar jag riktiga verktyg.

Däremot är IKEAS kommod för badrum idiotisk. Benstativet går precis där utanpåliggande vattenrör ska fram på undersidan mot väggen, morrr

Inte katten kan man bocka rören runt benstativet heller?

mvh Roland
 
rolri skrev:
Tackar.

Jo en Festool sänksåg med tillbehör hade varit kanon.

Kyl och frys utan ventilation och speciellt självavfrostande hade blivit katastrof utan ventilation.


Idag är det dragning och bockning av kromade kopparrör i badrummsprojektet.
Lätt bakis så man får tänka efter 4-5 gånger före man bockar. :: )

Aldrig gjort sådant förut och är rätt kul även om bockapparaten var av väl billiga modellen där skruvarna hela tiden lossnar. Ska nog hålla till detta badrummet. Annars föredrar jag riktiga verktyg.

Däremot är IKEAS kommod för badrum idiotisk. Benstativet går precis där utanpåliggande vattenrör ska fram på undersidan mot väggen, morrr

Inte katten kan man bocka rören runt benstativet heller?

mvh Roland
Som du redan vet har jag ju inte så mycket erfarenhet och är alltid inte så jättepositivt inställd till Ikeas lösningar, men måste du använda det du kallar för stativ då ??
Det borde räcka med två snygga ben i framkant om det ens behövs ben överhuvudtaget.
Det ska väl sitta fast i väggen ?
De flesta "märkeskommoder" sitter ju bara i väggen och det är ju även ganska skönt att slippa benen för den som sköter städningen.
 
du kan sätta en pass bit som skåpet står på.
sen drar du ändå fast det med 65 mm montageskruv.

mvh
snickar estwing
 
optimum
estwing skrev:
du kan sätta en pass bit som skåpet står på.
sen drar du ändå fast det med 65 mm montageskruv.

mvh
snickar estwing
Alltså ungefär som köksskåpen sitter i bakkant?

Jag har rejält med reglar i väggen så de bör säkert klara flera hundra kilo.

Då skulle jag slippa benstativen helt.

Är det så ni tänker?

mvh Roland
 
rolri skrev:
Alltså ungefär som köksskåpen sitter i bakkant?

Jag har rejält med reglar i väggen så de bör säkert klara flera hundra kilo.

Då skulle jag slippa benstativen helt.

Är det så ni tänker?

mvh Roland
Nja...
Jag tänkte väl inte riktigt så utan snarare så är det så att du borde ha en tvärribba i bakre överkanten genom vilken man skruvar fast kommoden i väggen.
Så är de flesta andra konstruerade iaf och man brukar sällan ha ben på badrumsinredningar.

MEN... jag har en känsla av att det var så som du skrev, som estwing menade.
För extra bärighet då antar jag...

Jag hade ju nog hellre gjort följande ifall där inte är någon tvärribba i skåpets bakre överkant.

Såga till en som passar in mellan skåpets sidor och fäst den med vinklar inne i skåpets sidor och då får du ju en tvärribba som du kan skruva genom var du vill på hela bredden och således hitta några av dina reglar.
Då ska det inte behövas några ben kan jag tycka.
 
"OBS specialen med 80 bänkskåp i hörnet. Finns på IKEA men man har det inte i katalogen."

mvh Roland


Jaså underligt, för jag är själv på jakt efter att få in ett 80 diskbänkskåp med utdrag just i hörnan till vårt blivande kök men har ju märkt i ikeas homeplanner att det inte går att peta in ett 80 skåp i deras färdiga 105x105 hörnlösning.


Är det ännu bredare än 105x105 då samt har ikea 45 graders passbitar med måntro?
 
optimum
Vi hittade inte detta med homeplanern.

Vi fick hjälp direkt via personalen på IKEA. De plockade fram ritningar och att det gick beställa måttanpassade bänkskivor till denna lösning.

Jättebra.

Även kanon passform på skivorna.

Kräver dock att man gör hörnet bakom enligt de mått man får på skivorna.

Passbitar fick man göra själv.
Lite ska man väll få göra :)

mvh Roland
 
O
rolri skrev:
Här är några bilder på mitt kök så man kan se vad IKEAs täcksidor går att göra med.

Vinställ och tidningsfack (i stället för passbitar)


mvh Roland
Så vitt jag kan se så har du husqvarnas vitvaror och dom kräver minst den ventilationsmöjligheten som du har täppt till med "tidningsställ". Inte nog med att det ligger tidningar i vägen du har som det ser ut täppt igen hela ventilationsvägarna!!.
Vem har kommit på den konstiga lösningen att kunna täppa till ventilationen för kyl/frys?
Det är inte gjort enligt anvisningar!!


Är det hempul?
 
Redigerat:
optimum
ORM 1 skrev:
Så vitt jag kan se så har du husqvarnas vitvaror och dom kräver minst den ventilationsmöjligheten som du har täppt till med "tidningsställ". Inte nog med att det ligger tidningar i vägen du har som det ser ut täppt igen hela ventilationsvägarna!!.
Vem har kommit på den konstiga lösningen att kunna täppa till ventilationen för kyl/frys?
Det är inte gjort enligt anvisningar!!


Är det hempul?
Jopp, helt rätt utfört.
Det är jag som kommit på den bra lösningen.

Som jag skrev i tidigare inlägg så har jag kopplat in den mekaniska frånsluftsventilationen med ett rör som suger bakom skåpen. Detta gör att jag har betydligt bättre luftväxling av kyl och frys och däremed bättre funktion av vitvarorna.

Tidningsboxarna är endast 40 cm djupa och bakom är tomt så ventilationen funkar, en spalt på ca 20 cm finns bakom.. Även de överskåp som sitter ovanför har en spalt på ca 5 cm bakom som göra att utsuget fungerar.
Tidningsboxen är alltså med botten så inget kommer in bakom skåpen.

Det enda möjliga felet är att jag suger ut lite för mycket ur huset och då från köket.
Fläkten stannar om det blir strömavnrott men det gör ju kyl och frys också.
Skulle fläkten gå sönder så har jag nog större problem med ventilationen av hela huset, fukt i badrum osv.


Bifogar en bild jag tog nu från bruksanvisningen till frysen som visar hur ventilationen ska vara.

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=0b201072627AM6ac0

Jag har ventilation enligt bild b.
Utsug år placerat mellan skåpen och strax till vänster av siffran 50
Framtill ovanför skåpen sitter en krönslist som täpper till mot taket.

Vill jag planerat stänga ventilationen helt så kan jag plocka bort de två passbitarna som sitter ovanför tidningsboxarna så får jag ventilation enligt bild a.



Och ventilationsfläkten. En större fläkt som klarar 3 sådanna hus jag har. Som har en regulator som dragit ned effekten och installerad av ventillationsfirma. Den är kanon när man blir många i huset och då kan "gasa på" för att få tillfälligt bättre ventilation.

Men bra att du reagerar. Sett sådanna fall där man faktiskt täppt till hela ventilationen för kyl och frys. Oj Oj.


mvh Roland
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.