Hej köpte ett tegelhus för ca 1 år sedan som är byggt 1959, fanns ingen lucka upp till vinden när vi besiktigade det, så jag kunde inte kolla hur det såg ut..
Hade tänkt mig att tilläggs isolera väggarna mot vindarna på ovanplan, när jag började så såg jag att det verkade vara fukt på råsponten & gjorde en liten lucka så jag kunde kolla upp mot nocken....
& helvete vad svart det var ingen vent verkar finnas alls!!! Taket är nylaggt 2006 & kostade ca 80000 kr.
Har börjat riva hela taket i rummet. Är det nån som har tips hur man går tillväga med sånt här kan nån försäkring täcka detta eller nåt??
Snälla vill ha så mycket tips som möjligt om detta
Mvh Kenny
Huset är 1 + halv plan med källare
Bilder finns här http://forumbilder.se/show.aspx?iid=fd272009511523850
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=f9272009513326590
 
Hej!

Kan inte så mycket om juridik. men kan man inte hävda att det är ett dolt fel och på något sätt få ersättning från tidigare ägare. Lägg in frågan under juridik.

Eftersom taket är så nytt så kanske man har garantier från takläggarna?


Mvh Alexandersson_1
 
ser ut som den berömda kallvinden! saknad ångspärr? hur är ventilationen i huset?
tyvärr är detta så vanligt i denna riskonstruktion. verkar det felaktigt utfört förutom saknade ventiler?
 
Inte förvånande att du hittar svartmögel på en kallvind, det är mycket vanligt men många byggare verkar blunda för det...
Det finns sätt att stoppa tillväxten på, enklast i ditt fall om du inte har ventilerad vind är nog en styrd ventilation:
http://www.lfs-web.se/vind-isolering.htm
Täta vinden så mycket du bara kan, installera en styrd ventilation, kanske med en elvärmeslinga styrd ifrån samma enhet.
 
Kallvind som sagt. Det finns nödlösningar i form av fuktstyrd ventilation mm. Möjligen kan du förbättra läget med en ångspärr samt undertrycksventilation i bostadsdelen. Men hela undertaket är fortfarande en köldbrygga och sannolikt har du rimfrost vintertid där ändå.

Har du murstock så börja elda i spisen så att du värmer upp vinden. Det är så vinden var konstruerad en gång i tiden. Kallvind funkar utmärkt när man eldar för kråkorna. Har du oljepanna så återgå till oljeeldning - det ger samma effekt.

Den långsiktiga lösningen går ut på att bygga bort köldbryggorna och flytta ut daggpunkten utanför undertaket. Man bygger en klimatvind där en del av, eller hela det isolerande skiktet sitter utanpå undertaket. Sök på Maco-Dach eller Thermisol.
 
Consensus skrev:
Kallvind som sagt. Det finns nödlösningar i form av fuktstyrd ventilation mm. Möjligen kan du förbättra läget med en ångspärr samt undertrycksventilation i bostadsdelen. Men hela undertaket är fortfarande en köldbrygga och sannolikt har du rimfrost vintertid där ändå.

Har du murstock så börja elda i spisen så att du värmer upp vinden. Det är så vinden var konstruerad en gång i tiden. Kallvind funkar utmärkt när man eldar för kråkorna. Har du oljepanna så återgå till oljeeldning - det ger samma effekt.

Den långsiktiga lösningen går ut på att bygga bort köldbryggorna och flytta ut daggpunkten utanför undertaket. Man bygger en klimatvind där en del av, eller hela det isolerande skiktet sitter utanpå undertaket. Sök på Maco-Dach eller Thermisol.
Trygghetsvakten vind funkar väl på ungefär det sättet? Att man värmer upp vinden med en elslinga (istället för med murstocken). Någon som har erfarenhet av den lösningen?

Har 1 ½ plansvilla byggd 1936, med tillhörande rimfrost på kallvind vintertid. Ventilationen är i form av självdrag och PAX-fläktar i badrum och tvättstuga. Frågan är om man ska plasta alla väggar på övervåningen, rusta den gamla murstocken som inte använts sedan 60-talet och installera braskamin (kör bergvärme), eller installera trygghetsvakten vind och hoppas det löser problemet. Har dock inget större problem med svartmögel ännu, men det är ju bara en tidsfråga...
 
Kolla om det räcker med att bara ta upp ett hål i murstocken och sätta en ventil. Skorstensdraget ska inte underskattas. Vi har just nu ett öppet hål i murstocken på nedervåningen i väntan på en kakelugn och det draget blåser(suger) lätt ut en tändsticka. Borde bli ganska bra luftomsättning med sånt utsug.

Vi har också problem med fukt på vinden och övervåningen har kostant kondens på alla rutor. Funderar på att ta upp ett hål i murstocken där också. Tror också att det blir bättre nu när vi installerat PAX-fläkt i badrummet där uppe.
 
Problemet med fukt & svartmögel på en kallvind kan inte lösas helt genom att ventilera mera... (Då talar vi om ventilation utan styrning)

-Det har gjorts studier som visas att en tät vind (med endast en liten ventil i varje gavel) kan ge lägre fukthalter på en kallvind än en väl ventilerad vind! (ex. takfot & nockventilation)
 
BiFuel skrev:
Kolla om det räcker med att bara ta upp ett hål i murstocken och sätta en ventil. Skorstensdraget ska inte underskattas. Vi har just nu ett öppet hål i murstocken på nedervåningen i väntan på en kakelugn och det draget blåser(suger) lätt ut en tändsticka. Borde bli ganska bra luftomsättning med sånt utsug.

Vi har också problem med fukt på vinden och övervåningen har kostant kondens på alla rutor. Funderar på att ta upp ett hål i murstocken där också. Tror också att det blir bättre nu när vi installerat PAX-fläkt i badrummet där uppe.
Har självdrag via ventiler i murstocken nere i allrum och uppe i ett av sovrummen. (antar att det är från kakelugnar som tidigare ägare rev ut på 60-talet, surt) Hålet uppe suger lätt fast ett A4, man känner draget utan problem. Nere har jag faktiskt inte kollat, men ska definitivt göra det. Har även satt in spaltventiler i 2 fönster nere och 2 fönster uppe för att öka på cirkulationen ytterligare.
PAX-fläktarna är konstantgående med maxeffekt vid förhöjd fukt i badrum på övervåning resp. tvättstuga på bottenvåning. Köksfläkten går ut via murstock från tidigare vedspis i köket, jag demonterade kallrasskyddet i fläkten vid installation för att öka på/bibehålla självdraget även om det är marginellt kan jag tro. Har ingen fukt på insidan av fönstren idag, men på insidan av yttre glaset vid under 0 grader (Kopplade 2-glasfönster).

Funderar dock på om jag inte skapar lägre omsättning genom att köra både självdrag och konstantgående PAX på "lågvarv". Ska prova att köra badrumsfläkten på övervåningen (och ev. även fläkten i tvättstugan) på maxvarv konstant och se hur det päverkar självdraget... Frågan är vad som är effektivast ur luftomsättningssynpunkt.

Mycket funderingar, och mycket finns redan skrivet här på forumet såg jag när jag sökte...
Ska försöka öka på undertrycket på något vis, och ev. sätta igen en av de två nockventilerna för att höja värmen lite på vinden. Får se vad det ger. Till våren/sommaren får det bli ett försök till grundligare undersökning av hur tilläggsisoleringen av innerväggarna/snedtaket är utfört (luftspalt upp på vinden?) eftersom det är bakom pappen från tilläggsisoleringen som sticker upp på vinden rimfrosten bildas.
 
Frågan kvarstår dock, ingen som verkligen har installerat Trygghetsvakten vind och vill delge sina erfareheter??
 
Lantanid skrev:
Frågan kvarstår dock, ingen som verkligen har installerat Trygghetsvakten vind och vill delge sina erfareheter??
Jag fick rådet att avstå från trygghetsvakten pga att jag har långa fack mellan takstolarna (från takfot och 4.5 m uppåt). Huset är en 1½-plansvilla. Luften blir stillastående i dessa fack när man plomberar ventilationen och resultatet är oförutsägbart.

Jag fick istället rådet att montera en sorptionsavfuktare på vinden tillsammans med en intelligent hygrometer. Jag har avstått även från detta. Det känns sjukt att behöva avfukta en kallvind. Jag sparar mina pengar till takbytet och kommer då att hitta en lämplig lösning för att isolera från utsidan istället.
 
Consensus skrev:
Jag fick rådet att avstå från trygghetsvakten pga att jag har långa fack mellan takstolarna (från takfot och 4.5 m uppåt). Huset är en 1½-plansvilla. Luften blir stillastående i dessa fack när man plomberar ventilationen och resultatet är oförutsägbart.

Jag fick istället rådet att montera en sorptionsavfuktare på vinden tillsammans med en intelligent hygrometer. Jag har avstått även från detta. Det känns sjukt att behöva avfukta en kallvind. Jag sparar mina pengar till takbytet och kommer då att hitta en lämplig lösning för att isolera från utsidan istället.
Ok. Tack för svar!
Håller med om att det känns sjukt att behöva avfukta en vind över huvud taget. Det du skriver är ungefär vad jag funderade på med. Jag har lokal bildning av frost bakom tilläggsisoleringen/pappen som kommer upp från väggen samt vid några av de genomgående spikarna från bär/ströläkt, inget på "öppen" råsponten i övrigt. Att bara installera trygghetsvakten hjälper nog inte mig.
Tror jag försöker med att fixa till en luftspalt mellan tilläggsiolering/papp och vägg/råspont så gott jag kommer åt från vinden, och hoppas att värmeläckaget från boutrymmet räcker för att hålla frostbildningen borta. Den ev. fuktiga luft som inte går via självdrag eller PAX borde då istället för att kondensera ventileras ut via nockventilerna. Ska även ställa dit en "hobbyhygrometer" för att åtminstone ha någon koll på fukten.

Hoppas jag med detta slipper större utgifter så även jag kan spara mina pengar till takbyte med isolering från utsidan. Klimatvind låter som säkraste lösningen långsiktigt.
 
Ska nu när vädret tillåter byta ut all mögelråspont, göra venthål, sätta in paxfläkt som går jämt, samt mögelstoppers & hoppas på att det blir bättre
 
Ska bli intressant att följa! Jag har varit uppe och kollat rimfrost på vinden och har i stort sett inget på själva taket utan det är på gavelväggarna och då främst nere vid vindsgolvet och hörnen. Gissar på att det "pyser" upp fuktig luft från övervåningen där.

Jag funderar dock på PAX-fläkten... då får du ju undertryck på vinden vilket borde leda till MER fuktig luft från huset upp till vinden? Själv tänker jag ta upp ett hål med ventil i murstocken i sovrummet på övervåningen. Borde dra ut en massa fuktig luft och skapa lite undertryck i huset och därmed minska fuktbelastningen på vinden. Eller tänker jag fel?
 
Jag vet faktiskt inte, men det du skrev om "murstocken" låter väl som en bra ide.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.