optimum
Montera spottar i skivor.

Nja vet man inte hur en hålsåg för borrmaskin funkar samt en handöverfräs så ska man nog låta bli att fälla in i skåpen.

Fattar man inte heller att när man sätter ihop stommar så måste de bli vinkelräta så ska man inte heller göra något kök alls.

Men jag tror att det finns många "Svenssons" ute i Sverige som är kapabla till att göra detta mycket bra och då få ett bra pris.

Även med hantverkare så borde totalpriset bli mycket bra och kan man få ROT på arbetskostnaden så blir ett IKEA kök mycket mycket privärt.

Generellt tror jag att du Paul är mycket positiv till IKEA men precis som jag måste man inse plus och minus med olika alternativ.

Därför har jag endast FMM blandare i mitt hus och Husqvarna vitvaror.
Dessutom inköpta hos lokala företag så man kan få hjälp om man behöver.

mvh Roland
 
matte75 skrev:
Vad syftar du på när du skriver att flertalet fronter har sämre kvalitet hos IKEAs luckor?


Flertalet av IKEAs luckor är tillverkade i Sverige, bla Lidingö, Applåd, Ståt och Duvbo. Säkert fler än dom.
Syftar bl.a på att många t.ex jämför Ikeas högblanka luckor med andra leverantörers vita högblanka luckor.
Skillnaden är att Ikeas är folierade och andra är högtryckslaminat eller målade vilket jag anser vara en avsevärd skillnad.
Med detta säger jag inte att det är skit utan fortfarande ÄR Ikea prisvärt men man ska vara medveten om skillnaden i kvalitén vilket många inte ser som lekmän.
 
6
Paul-Staffanstorp skrev:
Syftar bl.a på att många t.ex jämför Ikeas högblanka luckor med andra leverantörers vita högblanka luckor.
Skillnaden är att Ikeas är folierade och andra är högtryckslaminat eller målade vilket jag anser vara en avsevärd skillnad.
Med detta säger jag inte att det är skit utan fortfarande ÄR Ikea prisvärt men man ska vara medveten om skillnaden i kvalitén vilket många inte ser som lekmän.

Ok, men skriver du flertalet fronter så tolkar i alla fall jag det som att de menar mer än de högblanka Abstrakt-luckorna.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Läste du överhuvudtaget vad jag skrev...:surprised:
I så fall får du nog läsa en gång till och försöka tolka det rätt.;)

Jag har ingenstans skrivet att Ikea inte är prisvärt utan tvärtom.

Dock kan man inte jämföra äpplen och päron.:rolleyes:

....bla.bla.bla......

Dessutom ska man ju akta sig för att kalla saker tillverkade i Sverige eller Danmark för överprissatta när man jämför med en som får sitt tillverkade i låglöneländer, ofta under slavliknande förhållande.

Men visst... du kanske vill att fler flyr landet med sin tillverkning så då är det ok.;)
Jo jag läste vad du skrev före och efter mitt inlägg och jag läser att du inte tycker att IKEA är ett kök som du skulle välja eftersom du har din upfattning om produkten, vilken inte stämmer enligt andra... Att tro att andra leverantörer är så mycket bätre för den genomsnittlige svensson är att vara lite naiv i mitt tycke. Jag kan berätta om flera i min bekantskapskrets som haft betydligt mer problem med deras flera ggr så dyra kök som vi haft med vårt prisvärda IKEA. Och bara för att jag tycker att man får mer än man betalar för när man köper ett IKEA kök så tycker jag precis lika lite att folk som köper ett onödigt dyrt Tibro, HTH etc. är smart.

Men visst.... du kanske vill att fler ska ta hutlösa finanseringslösningar och hamna i obestånd och måste lämna hus och hem, för att ha sett till att kökssnickare ska ha det bra så då är det ok;)
 
Redigerat:
Kvickkök, 110k kök+vitvaror (Siemens) sedan gick det åt < 50k till ny el, golvvärme, tak, färg, mm. MYCKET nöjd. Mycket nöjd med försäljaren på kvik, Norrköping, hon är en klippa!!!! Ena fönstret fick jag fel mått i leveransen, det nya kommer nu efter nyår.
ps gjorde allt själv utom elen/montera fönstren ds



edit: bifogar några bilder
 
  • IMG_0065.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0066.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Micke_vb skrev:
Jo jag läste vad du skrev före och efter mitt inlägg och jag läser att du inte tycker att IKEA är ett kök som du skulle välja eftersom 1. du har din upfattning om produkten, vilken inte stämmer enligt andra... 2.Att tro att andra leverantörer är så mycket bätre för den genomsnittlige svensson är att vara lite naiv i mitt tycke. Jag kan berätta om flera i min bekantskapskrets som haft betydligt mer problem med deras flera ggr så dyra kök som vi haft med vårt prisvärda IKEA. Och bara för att jag tycker att man får mer än man betalar för när man köper ett IKEA kök så tycker jag precis lika lite att folk som köper ett onödigt dyrt Tibro, HTH etc. är slösaktig.

3. Men visst.... du kanske vill att fler ska ta hutlösa finanseringslösningar och hamna i obestånd och måste lämna hus och hem, för att ha sett till att kökssnickare ska ha det bra så då är det ok;)
1.
Jag är ju knappast ensam om min uppfattning om man läser vad vissa andra med erfarenhet skriver. :rolleyes:

2.
Jag tror inte, för jag vet att det är betydligt enklare att få en bra lösning hos de renodlade köksföretagen för den som inte innehar t.ex Rolands maskinpark och kunskap, sen får du tycka vad du vill. Dett är dock min åsikt och den står jag för.

3.
Vad som är hutlöst och inte är ju upp till var och en att tycka men jag tror ju inte det är många som får lämna hus och hem än om de skulle investera typ 200000:- i ett kök.
Än om de skulle belåna sig för denna enorma investering så hade de vid dagens ränta på ca. 1,5% haft på ett ungefär 175:- i kostnad per månad för detta och skulle räntan skjuta upp till 6% så hade det varit fruktansvärda 700:-/mån. :rolleyes:
Man får ju faktiskt se det som en investering också och inte bara en utgift !!



- Jag är definitivt inte ute efter att försöka få folk att hellre välja ett annat kök än Ikea för att köksmontörerna ska ha mer jobb än de redan har.
Jag ville bara få folk att förstå att man måste jämföra rätt saker om man nu ska jämföra.
I annat fall ska man låta bli med jämförelser !

--------------------------------

Som en parantes kan jag nämna att jag hade en god vän som frågade mig om hjälp då de köpte en gamal lgh med ett väldigt litet och slitet gammalt kök.
Jag ritade upp ett vettigt litet U-kök till honom och de ville ha högblanka vita luckor och lådor så jag kollade med en lokal leverantör och fick fram ett pris på ca. 50000:-.

Detta innehöll då bl.a en 100mm djupare bänkskiva än normalt runt hela köket med underlimmad vask.
Detta därför att det gick gamla gjutjärnsrör på väggarna och för att de skulle kunna ha skåp med lådor så räknade jag med att flytta ut skåpen 100mm från väggarna för denna sakens skull.
Mätning på plats av tillverkaren ingick då det nämligen gick ett schakt i ena hörnan vilket gjorde det lite svårare än normalt för Svensson att mäta själv.
Samtidigt skulle de fräsa ur för spännbeslag och kex för att man skulle få en snyggt sammansatt bänkskiva runt hela köket.
Luckor och lådfronter tillverkades i vit högblank högtryckslaminat med fräscha vita kantlister av akryl.
Det ingick täcksidor i högblankt 18mm material likt luckornas för att täcka fria skåpssidor och liknande.
Leverans hem ingick i priset och tillverkaren av köket håler till ett stenkast ifrån kunden vilket gjorde det extra lätt att få kompletterat eller fixat eventuella saker han skulle komma på i efterhand.

Kunden ringde efter en veckas tid från jag lämnat priset och förklaringen på vad det hela innehöll och sa ordagrant till mig följande...

"Sorry Paul men vi har hittat ett likadant kök på Ikea för 25000:- så vi väljer det." :surprised:

Snälla XXX sa jag då...
Jag respekterar fullt ut om du vill köpa Ikeaköket för halva summan mot det jag kunde ordna till dig...
MEN...säg inte att det är ett likadant kök !!

Det slutade med att han fick vanligt djup på bänkskivorna och tvingades således välja bänkskåp med luckor istället för lådor samt såga sönder ryggarna för avloppsröret som då går inne genom de flesta skåpen.
Bänkskivorna är inte ihopgerade i vinklarna utan han har bara lagt dem mot varandra med en aluminiumlist mellan.
Vasken är ilagd ovanifrån.
Luckor och lådfronter är av folierad variant och täcksidorna av 14mm.
Han fick själv räkna ut vad han skulle ha för saker och hämtade allting på Ikea och fick således också montera ihop alla skåpen och lådorna själv.
m.m m.m

Jag kan faktiskt inte se någonstans att han fick mer än han betalade för så kom inte och säg så då det inte stämmer så väl... :surprised:

Personligen tyckte jag han gjorde ett riktigt bottennapp !! q(;^;)p
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
1.

Personligen tyckte jag han gjorde ett riktigt bottennapp !! q(;^;)p
Personligen tycker jag att duhar en aggresiv ton i det du skriverq(;^;)p
 
För att han tycker att hans goda vän gjorde ett felköp?...
 
Alla som skruvat ihop IKEA-möbler vet väl vad det innebär och att påstå att det tar 10 min per stomme för alla alltid är nog lätt överdrivet :rolleyes: Jag satte mitt kök själv och är glad att jag inte behövde ägna 4-5 timmar åt att skruva ihop stommar för att sen behöva justera in alla skåpdörrar och höjder dessutom. Jag skulle säga att jag sparade en dags jobb på det valet.
Kvalitetsdiskussionen är förmodligen lönlöst att ge sej in i :eek: :D men personligen uppfattar jag det som rätt naivt att tro att man får samma saker till samma kvalitet när man betalar halva priset för nåt av annat märke. För mej blir det som att hävda att Kia är samma kvalitet och samma sak som AUDI men till lägre pris trots samma delar, vilket naturligtvis är helt absurt. :cool:
Man får vad man betalar för även om en viss del av summan när man köper kvalitet självklart är för märket som sådant, dom 4 ringarna kostar, men det är inte den enda skillnad jämfört med Kia.
Samma gäller för IKEA och HTH.
I övrigt verkar jag hålla med Paul-Staffanstorp i den här diskussionen d^_^b
 
Micke_vb skrev:
Personligen tycker jag att duhar en aggresiv ton i det du skriverq(;^;)p
Ok...

Men då tycker jag att du ska citera de av mina inlägg som har en aggresiv ton för jag är myycket nyfiken på att se vad du tar illa upp av... :surprised:

Kanske är det sanningen som är illa hörd som man brukar säga. :rolleyes:

Eller har du problem när argumenten tryter. :rolleyes:

Som sagt... myycket nyfiken. :cool:
 
optimum
Jo mycket viktigt att man har verktyg för att göra ett bra jobb. Men har man inte allt och inte vill köpa massor så kan man låna eller fixa lite.

Hade önskat att jag haft en Festool sänksåg med skensystem då jag sågade en hel del täcksidor. Men nu tillät inte ekonomin det och inte hade jag någon att låna. Därför byggde jag mig en egen lösning för att såga täcksidor utan flisning.

En 2 meter lång plywoodskiva som jag satte fast en aluminiumlist på undersidan längs hela kanten. Sedan en vinkellist av aluminum precis så min cirkelsåg hade klingan längs skivans kant.

Denna skiva satte jag sedan mot täcksidorna och spände fast med ett par tvingar. Sedan sågade jag täcksidor med bra resultat. (ekfaner på täcksidor)

OK lite primitiv men kostade under 200 kr och funkade för hela köksbygget och har en hel del täcksidor även som egna lösningar.


Handöverfräsen länade jag en DeWalt på jobbet.(vill inte ha Kina skit när jag jobbar)
Övrigt rätt så vanliga verktyg som de flesta hemmafixare behöver.

Här är några bilder på mitt kök så man kan se vad IKEAs täcksidor går att göra med.

Vinställ och tidningsfack (i stället för passbitar)
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=b6201085051AMd09c

Spottar i tak
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=fc201085141AM4497

Infälda spottar 12mm djupa och kablar dolda in i stommarna
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=8e201085234AM58b1

Vitrinskåp av badrumsserie (nedre skåp och övre är vitrinskåp)
Även här spottar infälda samt skåpen djup är bara 38cm

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=58201085335AMb155

Sista är en översiktsbild över härne med 80 modul för spishäll
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=08201085528AM2c82


mvh Roland
 
rolri skrev:
Jo mycket viktigt att man har verktyg för att göra ett bra jobb. Men har man inte allt och inte vill köpa massor så kan man låna eller fixa lite.

Hade önskat att jag haft en Festool sänksåg med skensystem då jag sågade en hel del täcksidor. Men nu tillät inte ekonomin det och inte hade jag någon att låna. Därför byggde jag mig en egen lösning för att såga täcksidor utan flisning.

En 2 meter lång plywoodskiva som jag satte fast en aluminiumlist på undersidan längs hela kanten. Sedan en vinkellist av aluminum precis så min cirkelsåg hade klingan längs skivans kant.

Denna skiva satte jag sedan mot täcksidorna och spände fast med ett par tvingar. Sedan sågade jag täcksidor med bra resultat. (ekfaner på täcksidor)

OK lite primitiv men kostade under 200 kr och funkade för hela köksbygget och har en hel del täcksidor även som egna lösningar.


Handöverfräsen länade jag en DeWalt på jobbet.(vill inte ha Kina skit när jag jobbar)
Övrigt rätt så vanliga verktyg som de flesta hemmafixare behöver.

Här är några bilder på mitt kök så man kan se vad IKEAs täcksidor går att göra med.

Vinställ och tidningsfack (i stället för passbitar)
[länk]

Spottar i tak
[länk]

Infälda spottar 12mm djupa och kablar dolda in i stommarna
[länk]

Vitrinskåp av badrumsserie (nedre skåp och övre är vitrinskåp)
Även här spottar infälda samt skåpen djup är bara 38cm

[länk]

Sista är en översiktsbild över härne med 80 modul för spishäll
[länk]


mvh Roland
Det ser riktigt fint ut!
 
Hej och Gott Nytt År på er alla !!


Måste säga att jag är riktigt imponerad Roland.

Dock kan ju tilläggas att du har en kunskap som inte så vårst många "hempulare" besitter och det syns ju om det nu är du själv som gjort ditt kök helt och hållet.

Ser mycket bra ut !


Dock är där en sak jag undrar och det är hur du löst ventilationen till Kyl/Frys/Ugn-Micro

:surprised:
 
Du Paul är en klippa här på byggahus.se, du resonerar om skillnaden på tex Ikea och ballingslöv på ett sakligt och korrekt sätt. En hantverkare som på ett ödmjukt sätt kan redogöra för skillnader mellan olika tillverkare är nog det bästa man som kund kan hitta.

Även bra med Jan-Åkes illustration att jämföra Kia och Audi, eller varför inte Saab och Audi?

Någonstans måste man se bortom priset på butikshyllan eller katalogen för att kunna få fram en totalkostnad med alla nödvändiga moment.

Jag menar att om du köper kök från Ikea för 25000 så kanske måste du göra vissa tillval för 25000 till. Då kanske en erfaren köksfirma från början kan lämna ett pris på 50000:- från början då det ofta ingår hembesök osv.

Jag köper själv kök från Ikea och är helnöjd, men som 19-åring har jag ännu inte ens kikat på Ballingslöv, HTH eller Kvick etc. Nu är inte kök min huvudsyssla men Kvick verkar ochså ha rätt prisvärda kök.

Till sist så tycker jag att det är 100% roligare att knalla in i en Kvickbutik med två kunder och få all hjälp jag behöver och gratis kaffe, istället för att köa bland 20 människor som alla vill åt Ikeas Bistro med korv för 5 spänn.
 
optimum
Paul-Staffanstorp skrev:
Hej och Gott Nytt År på er alla !!


Måste säga att jag är riktigt imponerad Roland.

Dock kan ju tilläggas att du har en kunskap som inte så vårst många "hempulare" besitter och det syns ju om det nu är du själv som gjort ditt kök helt och hållet.

Ser mycket bra ut !


Dock är där en sak jag undrar och det är hur du löst ventilationen till Kyl/Frys/Ugn-Micro

:surprised:
Rubbet själv. Aldrig satt ett enda kök förut. Endast en garderob samt en del annat snickeri då jag byggde om carporten till garage för 25 år sedan.
Även golvet med förstärkning av spånskivegolv med golvgipps med speciallim.
Golvet hade jag planerat att låta hantverkare gör men de var bara här och kikade och återkom aldrig med offert.
Sådant hatar jag och då gör jag det själv i stället.

(litet erkännande, även el delen, golvvärmen är givetvis meggad, lånat av elgubbe där jag jobbar, dock är jag en gång i tiden utbildad elektriker, några månaders praktik mm men man får egentligen inte göra sådant. )

Förutom kompis som var med när jag rev ut gamla köket och fraktade till tippen. Alltså allt själv.
Tog 2 månader med reservkök i tvättstugan och blev mycket hämtmat.

Ventilationen til kyl och frys.
Hade först planerat att göra ventilationsspår i de passbitar som sitter ovanför men kom på bättre lösning.
2 meter därifrån har jag utsug för ventilationen till köket. Så jag satte dit ett t-rör och drog fram ett extra utsug som tar luften bakom kyl och frys. Mycket bra då jag har självavfrostande kyl och frys och garanterat får bra utsug,

Mekanisk fläkt i garaget som ventilerar hela huset och släpper ut luften i garaget (egen idé) och ger luftvärme och torrt och fint i garaget. Den satte ventilationsfirma dit då jag ersatte frånsluftsvärmepump med en bergvärmepanna för 10 år sedan.

Man kan göra en hel del själv om man är noggrann, tar reda på saker först och är normalt händig.
Denna typ av forum är en guldgruva för hemmapulare och internet för övrigt är otroligt bra.

mvh Roland
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.