Nu när vi målar allting i vardagsrum/matrum med vit linoljefärg så ser inte elementen och tillhörande vattenrör så skojiga ut i sin smutsbeige skepnad. Jag tror att jag har läst att man kan måla även radiatorer med linoljefärg (troligen i tidningen gård och torp), men vad jag verkligen undrar är:
Kan man måla element och tillhörande rör nu på vintern när systemet är varmt, eller måste vi vänta till sommaren då vi kan stänga av värmen?

Vad tror ni?

Titta gärna i vår husrenoveringsblogg:

http://solhaga.blogspot.com/
 
Vi målade elementen med linoljefärg och man bör nog göra det när de är kalla. Annars torkar färgen för fort och flagar kanske lättare. Jag vet att vi målade ett rör i köket medans det var varmt och det verkade fungera i och för sig men jag vet inte hur länge färgen sitter då. Det började inte flaga så länge vi bodde där iallafall.
 
Jag misstänker att man borde göra det när systemet är kallt. Får väl vänta till sommaren i så fall (den är ju snart här!). :)
 
Eftersom elementen är varma på vintern så kommer färg som inte är anpassad till detta gulna väldigt fort. Det är därför det finns speciell elementfärg. Att måla element med vit linoljefärg är ingen bra idé. Det kommer bli gul mycket fortare än övriga vita ytor i rummet. Även den måste dock målas på ett kalllt element. Du kan stänga av ett eller några element i taget för att måla dem. Du behöver inte vänta till sommaren.
 
  • Gilla
tyxhen
  • Laddar…
Men här måste jag invända lite...Ja linoljefärg som målas på elemant gulnar och det gör inte elementfärg. Och det bästa är nog om man inte har vita snickerier utan till exempel ljust grå så elementen blir ljust grå också.

MEN...i vårt förra vardagsrum hade vi helt vita snickerier målade med Gysinges linoljefärg. Där fanns två element och det första målades med vanlig vit elementfärg och det andra med vit linoljefärg. Eftersom linoljefärg alltid gulnar lite så skiljde det element som var målat med elementfärg snabbt ut sig från resten av rummet eftersom det förblev kritvitt. Däremot elementet som målades med lioljefärg fick samma färg som övrigt vitmålat i rummet. Vi målade ganska omgående över det första elementet med linoljefärg så även det smälte in och då såg man inte längre att det som var målat med linoljefärg gulnat lite. Det gulnade inte mycket mer än snickerierna för att det var målat på ett varmt element.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.