Hej!

Har en granne som säger att han tyckte att sotarn inte gjorde sitt jobb ordentligt.

Han menar att han kunde se att det fortfarande var sotigt i skorstenen efter att sotarn sotat och att sotarn drog på tok för få drag med viskan.
Sotarn blev sur och sade att då får du sota själv från och med nu!

Vet inte riktigt om detta är helt sant, men andra grannar säger också att han tydligen sotar själv.
Trodde man var tvungen att anlita sotare.

Vi själva eldar varje dag i våran kamin (keddy-insats som är ett år gammal) så jag gissar att det blir sotigt med tiden.
Tyvärr vet jag inte hur skorstenen såg ut invändigt innan vi började elda så pass mycket.

Så nu är frågan - hur vet man att sotarn gör ett bra jobb?
Kan man titta i skorstenen och avgöra detta själv, eller kan man avgöra det på hur mycket sot som sotarn sotar ut (om man är med vid tillfället?)

Stort tack för kommentarer.

Mvh
Fredrik
 
Vi eldar dagligen i vedspisar, rörugn och kakelugn, i vårt förra boende hade vi en vedförugn kopplad till en kombipanna och eldade stadigt under vintern.

Min erfarenhet är att man bör sota oftare än lagdstadgade intervaller och enklast så gör man det själv!

Jag ser sotarens besök och räkning mer som en officiell bekräftelse på att allt är ok och fäster inte någon vikt på hur många drag han gör med viskan.

Ingen sotare har på de senaste 20 åren sotat bättre än mig i alla fall....

För att "kolla" en sotares jobb så får du köpa en viska och klättra upp och ta en repa själv, svaret ser du i mängden sot som du får ut, det ska i princip inte bli något alls, dvs. inte mer än någon kaffekopp sot.

Bli inte förvånad om det blir en halv hink eller mer..
 
som pelletseldare, bör man mao lägga in detta i rutinerna? borde inte sotaren, om inte annat av yrkesstolthet, påpeka sådant?
 
Tackar för svaren!

Ska försöka vara med nästa gång sotarn kommer och kolla!

Mvh
Fredrik
 
Hej Fredrik
Om jag har fått rätt info så kan man gå sotarkurs och därmed sota med behörighet.
Jag "kör" utan behörighet och det kan jag kanske får sota för en dag...

Jag ser svart när sotarn närmar sig för de viskar alltid för dåligt!

Jag har inte sett röken av en sotare sedan jag gjorde adressbyte med hjälp av kommunen.

Därmed uteblir sotarn och utgifterna coh blodtrycket ligger på en stabil nivå.

Å andra sidan.... OM huset brinner ner.... riskerar jag att inte få ett nickel från försäkringsbolaget ety de har samarbetsavtal med sotarna. (De göder varann.)

Läs försäkringsavtalen!

Sotade senast idag och rakade ut en halv spann sot. Kanondrag efteråt! Gratis!
 
Precis..sotarkurs finns men dom måste ändå ut på minimiintervallerna för att inte eldstäderna ska få eldningsförbud.

Med eller utan kurs, sota själv men se till att eldstäderna ligger kvar i derar rullor så har du grönt bakåt vid en ev. olycka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.