Köpte den minsta byggfläkten ifrån classe igår för att ha temporärt i andra huset just för att hålla en lagom underhållstemp ifall man får ett infall att börja måla etc.

Undrar om fläkten går konstant även om temperaturen har uppnått inställt värde?


Har ju haft ett simplare fläktelement där innan men jag tror fläkten börjar säcka ihop på den, men nu när jag ställde dit nya fläkten så satte jag på den och vred lite på termostatvredet och den klickade rätt tidigt eftrsom det är varmt innan, men jag trodde själva fläkten skulle slå av med men den tuffade på ändå, kan det vara så att det är fördröjning på fläkten att den slår ifrån nån minut eller så efter att själva elementet slagit från?


Har skummat igenom bruksen som hastighast men fann inget om själva fläktens drift.



Passar på att önska en god fortsättning samt ett gott nytt byggahus år 2010 :)
 
Vrid ner termostaten , det klickar antagligen till lite svagt när du kommer under omgivande temperatur, så ser du om den stannar eller fortsätter gå.
Hoppsan, jag läste slarvigt, du hade visst redan testat..
Ok, den varianten finns också , där fläkten fortsätter,
 
Redigerat:
Clas Ohlson har fått ett pris för bästa kundservice om jag inte misstar mig. Jag har själv ringt dit några gänger och tycker att jag fått bra information och svar. De borde kunna hjälpa dig.
 
Den lilla byggfläkten som kan köpas på jula för 250 sek (kampanj) har termostatfunktionen.
 
Amatörbyggaren skrev:
Clas Ohlson har fått ett pris för bästa kundservice om jag inte misstar mig. Jag har själv ringt dit några gänger och tycker att jag fått bra information och svar. De borde kunna hjälpa dig.


Jo visst kan jag göra det men tänkte höra mig för här för nån lär väl ha köpt en likadan.





Termostat funktion har jag som sagt men fläkten verkar gå kontinuerligt(lite osäker på stavningen), tänker att den kanske kan bli varm eller att lagrena skär ihop.

På vanliga simpla fläktelement så slår allt när termostaten bryter.
 
Dom byggfläktar som jag har haft att göra med så har fläkten gått konstant medans värmeelementet slår till och från via termostaten...
 
Mikael_L
Jag har en sån där liten 2kW'are där fläkten stannar samtidigt som elementet slutar värma, dvs styrs av samma termostat.
Detta har jag upptäckt ger en liten bieffekt, när fläkten stannar så är ju fortfarande elementet varmt (restvärme). Värmen stiger uppåt och värmer termostaten, så medan det börjar kallna i rummet blir det samtidigt varmare i termostaten. :) Nåja, efter ett tag har ju både element och och fläkt och termostat slutligen kallnat såpass att det i princip har rummets temp och den kan slå igång igen.
Men jag misstänker att detta medför större temperaturvariationer, ja givetvis beroende på hur stort och/eller välisolerat rum det är.
 
Visst är det en fördel att fläkten snurrar och fortsätter sprida ut värmen efter att själva elementet slagit ifrån.

Men det jag tänkte på är ju att fläkten kanske inte mår nå vidare bra av att gå kontinuerligt(kan vara felstavat), löste det med hjälp av ett tidur som slår av allt 10-15minuter 4ggr/dygn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.