D
LAINE skrev:
Jag som säljare skulle ha gått på städfirman, om skadan uppstog när man satte på flödet till elementen så beror det på grovt eftersatt underhåll.

Dvs säljaren kanske kände till läckan sen tidigare och därför stängt av vattenflödet till elementen. Om det är så så kan ju inte heller städfirman heller hållas ansvarig om denne inte fått upplysning av säljaren att ej sätta på elementen.
Här förstår jag inte riktigt vad Laine menar. Skulle det på något sätt vara fel eller ett tecken på eftersatt underhåll om det kommer vatten ur säkerhetsventilen till radiatorsystemet om man skruvar på kranen till påfyllningen? Det är väl närmast att förvänta och precis som det skall vara? Absolut inget tecken på dåligt underhåll! Däremot är det naturligtvis en fördel om det finns en golvbrunn där säkerhetsventilen är.
 
Nu har vi kikat på huset tillsammans med vår besiktningsman!

Bedömningen efter inspektionen av grunden samt fuktmätning var lyckligtvis att skadorna är relativt begränsade. När man tittar inuti krypgrunden är marken just under toaletten och en del av köket blött, åt andra hållet hade murstocken satt stopp. Det mesta av vattnet verkar ha gått rakt ner genom trossbotten och har inte spridit sig till övriga delar av huset eller skadat bjälkar. Vi räknar därför med att det bör räcka med att bryta upp toalett/köksgolv, torka ut och ersätta isoleringen.

Efter diskussioner med mäklaren samt konsulterande av byggfirma har vi gått med på att reglera skadan med avdrag på köpeskillingen. Vi tror att det ger oss större flexibilitet eftersom vi ändå tänkt renovera en hel del. Förhandlingsmässigt enades vi om en summa där vi hade marginal för reparationer samt fick viss ersättning för våra bekymmer och den ökade risken. Enligt mäklaren kommer säljaren sedan försöka få ut ersättning via städföretagets försäkringsbolag.

P-G skrev:
TS, är det friskrivningsklausul på huset? Oavsett vilket så är det ju alltid svårt att få igenom dolda fel, i synnerhet gällande äldre hus
Det finns ingen friskrivningsklausul. Men du nog rätt i att oavsett vilket är det ändå ganska hopplöst att i efterhand argumentera dolda fel på ett hundra år gammalt renoveringsobjekt?

Hemmakatten skrev:
Jag skulle nog också se till att fastigheten omedelbart blev försäkrad. Mycket kan hända innan tillträdeswdagen.
Mäklaren har sett till att huset från och med idag är försäkrat så nu klarar vi eventuella olyckor med nyårsraketer. Bättre sent än aldrig ;)

Hemmakatten skrev:
Med tanke på att säljaren ljugit om försäkring så skulle jag nog personligen se till att kolla med Lantmäteriet att han verkligen är lagfaren ägare själv, om det finns gamla pantbrev som måste dödas, om det finns bygglov, ta fram tomtkarta mm.
Vi har kollat ägarfrågan samt tomtkarta med lantmäteriet och allt verkar vara grönt

kamilenski skrev:
Själv hade jag backat från köpet...
Vi kommer stå fast vi köpet då vi tror att huset i grunden är gediget och stabilt och dessutom prisvärt. Även då våtutrymmena är eländiga har övriga delar som el, konstruktion osv. fått grönt ljus. Framför allt tycker vi väldigt mycket om huset!

Lite intressant att den otäta krypgrundskonstruktionen i det här fallet antagligen bidrog till att minimera skadorna av olyckan. Något att minnas vid kallt golvdrag i framtiden...
 
ridax skrev:
Här förstår jag inte riktigt vad Laine menar. Skulle det på något sätt vara fel eller ett tecken på eftersatt underhåll om det kommer vatten ur säkerhetsventilen till radiatorsystemet om man skruvar på kranen till påfyllningen? Det är väl närmast att förvänta och precis som det skall vara? Absolut inget tecken på dåligt underhåll! Däremot är det naturligtvis en fördel om det finns en golvbrunn där säkerhetsventilen är.
Kanske jag som missuppfattat den tekniska biten nu när du skriver om säkerhetsventilen.

Jag syftade på att ifall läckan uppstod när städfirman vred på termostaten till elementen, så kan inte städfirman belastas då detta hade kunnat hända vem som helst.
 
LAINE skrev:
så kan inte städfirman belastas då detta hade kunnat hända vem som helst.
Visst. Säljaren, köparen, mäklaren...

Själv tycker jag inte man ska röra nån man inte behöver röra.
 
kamilenski skrev:
Visst. Säljaren, köparen, mäklaren...

Själv tycker jag inte man ska röra nån man inte behöver röra.
Så resonerade väl jag ochså, dock så är det ju skönt med lite värme vid städningen, och jag förstår inte heller vitsen med att stänga av värmen när huset ändå inte skulle stå tomt allt för länge.

Man ska kunna vrida på ett element och få värme utan läcka. Skulle städfirman ha vridit på termostaten och vattnet började läcka så har de ett stort ansvar ochså att stoppa läcken eller kontakta huvudansvarig. Nu är jag inte säker på om läckan i TS fall ens kom från elementventilen.
 
Det låter för mig som att de vridit om kranne för påfyllning av värmesystemet, troligen i tro att den skulle ge vatten ngn. stans där de ville fylla hinkar. När systemet blivit fullt har det börjat rinna ur skvalleröret från ett öppet expansionskärl. Min gissning med det skriva som grund. Firman kanske tom. stängde kranen efter sig men inte lyckades helt, så kan dte ta lång tid innan det börjar komma vatten ur skvalleröret.
 
Redigerat:
Vad händer om reparationen innebär en viss förfulning. Tex en vattenledning som blir synlig i tvättstugan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.