Hej, Vi har fått en offert på Nibe 1145-6, varmvattenberedare 300l, borrdjup 152m, pris 135000kr. Vi bor i radhus, 188kvm, 3vån, mellansverige. Våran årsförbrukning ligger på 24-27000kwh. Är denna ok eller behöver vi en större panna (8:a)? Är det något annat vi ska tänka på?
 
Alltid att tänka på vid offertförfrågan: Fråga flera företag! Minst 3st tycker jag är lämpligt!

135k är det före eller efter eventuellt ROT-avdrag? Är det före så tror jag detta är rätt bra pris. Jag satte in en 7kw IVT och det slutade på 125k efter ROTavdrag
 
Thomas59
micke8537 skrev:
Hej, Vi har fått en offert på Nibe 1145-6, varmvattenberedare 300l, borrdjup 152m, pris 135000kr. Vi bor i radhus, 188kvm, 3vån, mellansverige. Våran årsförbrukning ligger på 24-27000kwh. Är denna ok eller behöver vi en större panna (8:a)? Är det något annat vi ska tänka på?
Gissar att den är rätt ok men lägg upp dina förutsättningar och offerten på värmepumpsforum så får du experthjälp.

Att tänka på, ja massor om du ska vara en proffsig köpare, tex vad ingår?

Installerade bergvärme i april 2009 och strukturfascist och teknokrat som man är så hamnade offerterna (de tre som verkade bäst - tog in fyra eller var det fem.) i ett excelark.

Bifogar filen så kanske du hittar något nyttigt. Skickade faktiskt ut sammanställningen med mina frågor och kommentarer (som faktiskt finns kvar i excelarket) till de tre som offererat. Förutom att dom då preciserade sina offerter började alla tre lägga till lite fringisar för att sockra sina bud och priset gick också ner ca 20 000 kr. Fick faktiskt till slut sätta stopp för deras prissänkningar då jag var lite rädd att dom skulle slarva om det blev för billigt.
 
Jag har fått 120000kr på en 1245-6 med 130 meters borrdjup, efter ROT. Jag kommer att lägga till en FLM så jag hamnar på totalt 130000kr.
 
Tack för alla svar.
 
En 6:a låter lite till 188 m2..
Sen så beror det ju på vilken framledningstemp som krävs oxå, Jag tycker ni borde ha en pump som iaf ger 8 kW vid 0/50° för jag kan tänka mej att ni behöver 8-9 kW när det är som kallast..
 
Hej, Vi tog in flera offerter från andra företag men Nibes verkade bäst av dem. Vi beställde en 8 panna istället för 6:an för någon tusenlapp extra. Priset är före rot-avdrag. Borrfirman borrade 171m och det gick åt 39m! foderrör. I offerten ingick 6m foderrör. Värmepannan kommer någon dag efter nyår. Någon räkning har vi inte fått ännu så det kommer att bli en dyr överraskning.
 
39m foderrör...
 
Thomas59
micke8537 skrev:
Hej, Vi tog in flera offerter från andra företag men Nibes verkade bäst av dem. Vi beställde en 8 panna istället för 6:an för någon tusenlapp extra. Priset är före rot-avdrag. Borrfirman borrade 171m och det gick åt 39m! foderrör. I offerten ingick 6m foderrör. Värmepannan kommer någon dag efter nyår. Någon räkning har vi inte fått ännu så det kommer att bli en dyr överraskning.
Större panna är inte alltid bättre.Man ska helst inte överdimensionera om det inte är så att man planerar utbyggnad. Då kan det vara motiverat.

Tar man en för stor panna och samtidigt har liten volym i värmesystemet bör man kanske installera en volymtank som pannan kan arbeta mot, istället för direkt mot värmesystemet. Det ger färre start/stopp och bättre driftsförhållanden för VP:n. På köpet minskar risken för knäppningar i systemet.

39 meter foderrör, oj! Nästan så man tycker att firman kanske gjort en felbedömning men man kan ju ha haft en väldig otur också. Vad har ni avtalat för pris/m för extra foderrör?

Har VP-firmat gjort en ny enegikalkyl baserad på effektivt borrdjup? Är kalkylen beräknad på de 152 meter som du skrev om i ditt första inlägg? Borrade borrfirman 20 meter extra mot avtalade 152? Varför inte 30 meter extra som hade varit det rimliga?

Kan i alla fall meddela att bergvärme är rena guldgruvan. Förra året vid denna tid hade vi dec ca 6000 kr, jan 8000 kr och feb 8000 kr i elräkning. Nu kommer vi knappt över 2000/månad i december - feb.
 
Borrfirman trodde att det var ca 20m ner till berget när de var här och tittade dagen före borrningen. Var det därför de borrade 19m extra? Extra foderrör kostar 500kr/m. Imorgon ska pannan komma men när de kopplar in den vet vi inte, de har fortfarande inte fixat färdigt rören inne i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.