Jag har införskaffat två styck vattenradiatorer som jag skall amvända i farstun i vårt fritidshus.

I vårt hus har vi tvårörssystem, men elementen som jag köpt har varit kopplet till ett enrörssytem.

Kopplingsatsen som finns på elementen är sålunda apassad för ett enrörssytem. Det syns en skiljevägg i utloppet för returvattnet.

Nu till frågan...
Kan jag använda denna kopplingsats till mitt tvårörssytem?
Om inte varför?
Eller blir jag tvungen att hosta upp pengar till nya?

Vad skiljeväggen i returröret har för funktion vet jag inte, men jag kan tänka mig att det styr en del av inkommade vatten direkt till reurröret för att kompensera värmeförlusten i element två, tre osv. osv.
 
Ingen som vet? :-/
 
8) Jodå, bara lugn. Tyvärr kan du inte använda dessa element till ett tvårörssystem.
 
Elementen kanske du kan använda men inte kopplingssatsen.
 
Det kan funka att använda elementen och byta kopplingsats, om det är i kopplingssatsen som vattnet gör en by pass till nästa element.
 
Det var som f.n

Jag misstänkte att det inte gick att använda kopplingsatserna. Elementen kan jag använda då bypassen finns i kopplingsatsen och inte i elementet.

Det finns nya att köpa hos RInkaby rör som är anpassad för tvårörssytem.

Tack!
 
Du kan ju alltid prova att plugga bypassen och se om det funkar..
det värsta som händer är ju bara att elementen inte blir varma.
 
Om det är Thermopanels radiatorer kan det mycket väl bara vara en skruv som skiljer 1- rörs och 2- rörs. Se om det sitter en röd plastpropp på kopplet. Skruva in skruven med en insexnyckel, och så har du 2-rörs.
(Inte säker på om det gäller alla TP)
 
Intressant. Måste kolla om det går att trolla min koplingsats från enrörs till tvårörs.
Det finns ju två skruvar nertill å kopplingsatsen. På tvårörssytem brukar det ju bar finnas en skruv... om jag inte minns helt fel.
 
Jag förstår inte vad du menar med två skruvar.
Vad jag menar är följande:
Om du har bottenanslutning på radiatorn, så har du en liten röd plastpropp på sidan av kopplet. Plocka bort den, och innanför där har du skruven. (Skulle det sen vara rätt så skulle du sätta dit en blå plastpropp).
Om du har sidoanslutning sitter plastproppen i botten.
Jag vill minnas att i alla fall den sista 15 åren har det sett ut så.
 
Jag har kollat upp det.
Använd en insex 2,5 mm och skruva in skruven i botten.
 
AlfM skrev:
Jag har kollat upp det.
Använd en insex 2,5 mm och skruva in  skruven i botten.
Elementet jag har är ett litet (60cmx45cm) panelradiator.
Elementen har två anslutningar, en upptill och en nedtill.Båda placerade på samma sida.

Kopplingsatsen jag har är till utsende lik det som Rinkaby rör säljer. Från den övre anslutningen går det ett rör till det den nedre anslutningen. Under detta går det två rör som skall koplas på husets värmesystem. I "tuben" som anslutningsrören till systemet finns är det (bak en täckmutter) en spårskruv av mässing.
Tar man loss hela kopplingsatsen finns där en krysspårskruv inuti "tuben" (sett från elementets sida. Den skruven sitter fast i språskruven å andra sidan. Under täckmuttern fanns där en röd plastbricka. När jag skruvade in mässningskruven så stängde jag bara av returröret, altså det som kopplas nertill på elementet.

Så vad den skruven har för funktion vet jag ej. Strya elementflödet kanske.

När jag blåser i inkommande rör kommer det ut luft uptill, men även nertill...
 
Först får vi väl kolla om vi pratar om samma saker.
Är det en radiator från Thermopanel?
Är kopplet från MMA?
Är kopplet anslutet till radiatorn med banjobultar?
Är det anslutning i botten eller sidan?
Det verkar inte som vi pratar om samma sort.
Är det inte samma så vet jag inte om det fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.