Y
Det finns en innervägg i huset som jag vill ha bort, och självklart är det den mest besvärliga utav de alla. Proppskåpet är där, tre vattenrör, 1 huvudvattenledning, och avlopp...(badrum ena sidan tvättstuga andra sidan) yes, men jag har försökt vara positiv, försökt förhandla med vvsare och elektriker osv..

Sen slog det mig... Tänk om eländet även är bärande... Men hur luskar man ut det? och behöver det vara kört för det. Kanske kunde bygga lite tjusiga stockar som bär trots öppning, så blir det lite dekorativt... på nåt vänster...
 
Mikael_L
Är den tvärs mot takstolarna/bjälklaget.
Är det en våning ovan?
Spännvidd på bjälklag?
Var ligger väggen?

Rita en enkel skiss på "planlösningen".

Använd Paint, spara som .jpeg och ladda upp här.
 
Y
* takstolar/bjälklaget?
* ja, huset är 1½
* spännvidd?

image-1850_4B3CA19B.jpg

den bärande är på andra sida hallen, från ena gaveln till andra. ni ser den linje längst mitten så att säga.. de övriga väggar mellan badrum och hall är lösa eftermonterade, takskivorna fortsätter mellan rummen, okapade.. men tror inte de gör det mellan bad och tvättstuga..
 
C
Nej, den väggen är med största sannolikhet inte bärande...
 
Mikael_L
Är det nån bild där?
Jag ser ingen iaf....
 
Y
Är det båda våningarna smo du har visat med din ritning?

Väggen som du har ringat in är nog inte bärande, men du bör beakta att om det är så att du har ett badrum ovan då tätskikt kan spricka om den är till för att stärka upp golvet i badrummet.

jag förstår inte din planlösning riktigt? Är det 2 våningar som ser likadana ut eller är det bara att du inrett den ena bilden?

Vart sitter denna vägg? över undervåning? osv.. berätta om läget..
 
Y
o nej, nedre skissen är hur jag vill att bottenplan ska bli.


Andra våningen är kallvind justnu - en stor öppen yta utan väggar...

Sen, om jag får isolerat däruppe, så försvinner ju endel längst långsidorna då det är ½ våning, dvs kan peta dit massa isolering. Och jag gör nog bara ett rum vid ena gaveln sen resten ska vara öppen yta.

Kort och gott är övervåningen inte så värst belastad, och kommer nog inte bli det heller. Mer ett blivande lekrum...

bild: på botten och övervåning i fantasierna: http://xs.to/image-89B3_4B3CADD6.jpg
 
Redigerat:
Ok... då skulle jag säga att den är icke bärande eftersom du inte har något på övervåningen mer än en kallvind.

En vanlig bärande vägg går vinkelrätt längst med takstolarna för att hålla upp "innertaket/takstolen"...

Du kan nog fritt fram ta fram stora sågen å kapa ner väggen... se till att de inte går nå VA eller EL =)
 
glömde bort din första mening i texten... el och allt gick tydligen i den där väggen. Allt går att lösa men de kommer kosta dig väldans mkt att flytta på proppskåp och all VA...

Men finns pengarna så självklart går det. Men jag skulle överväga en annan lösning

Kanske bredda hallen å göra ett stort badrum genom att slå ut väggen till sovrummet istället?
 
Mikael_L
Yrrol skrev:
Jo det är allt en bild, ifall du är nyfiken så kanske det hjälper om du klickar på uppdatera sidan...

eller går direkt på länken: [länk]

:)
Ja för mig är det en lögn att få fram någon bild.

Och länken ger mig:

"Servern hittades inte
Firefox kan inte hitta servern på xs.to."
 
Mikael_L skrev:
Ja för mig är det en lögn att få fram någon bild.

Och länken ger mig:

"Servern hittades inte
Firefox kan inte hitta servern på xs.to."
Du kanske borde prova en annan webbläsare för att se om det är där problemet ligger.
 
bara att ta ner väggsnutten.
no prob

mvh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.