hej.
Mitt hus är byggt på en så kallad varmluftsgrund. En sluten grund i siporex.
Runt huset är det grävt ut 30 cm från huset och neråt till betongfundamentet som siporexen står på. Det är återfyllt med 16-32 makadam i hela utgrävnaden.
Är det bra eller fungerar det som ett dike att vattnet lägger sig mot husväggen. ??
Huset står på sandjord i övrigt.
Anledningen till utgrävningen för två och halvt år sedan var att stuprören bara gick ner i marken och två meter ut från huset. De hade med tiden blivit igensatta och vattnet la sig mot husväggen och gick igenom siporexen.
Väggen har fortfarande inte torkat ut helt och hållet. Så det var därför jag undrade om utgrävmaden fungerade som ett dike.

En sak till. Siporen har blivit lila/ rosafärgad på vissa ställen i utkanten av de fuktiga områdena ??
 
Trots att din grund står på en väl själdränerand botten bör du lägga en dränering runt grunden. Passa även på att lägga rör för dagvattnet.
 
hade en kille på besök igår. som jobbar med att anlägga grunder.
Det som jag hade gjort var inte fel men vi skall komplettera det.

vi skall göra så att utanför huset på gaveln som förövrigt ligger lägst på huset skall vi gräva en stenkista på 7-8 kubik. den kommer ligga med översta sten i nivå med murbotten. och så vidare en meter eller mer ner.
jag skall även lägga ett dräneringsrör runt huset så är vi säkrade ett par årtionde frammåt.

Dagvattnet har jag redan skickat långt utanför tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.