Hej
Ska bygga lgh av ett rum på ca 7,5*10,5
För att spara enerig och underlätta kabeldragning så tänkte jag isolera invändigt

Ytterväggen ser ut så här nu.
22mm ytterpanel
22mm ytterpanel
svart papp
12cm regel med spån mellan
råspont

Tänkte isolera med antingen 2*45 eller 1*70 eller 1*45

Enligt Parocs sida så ska man lägga ett vindskydd mellan isoleringen och gipsskivan innåt

Blir ju inte jättebra med tankte på alla kablar och rör som ska dras....

Hur göra man för att det ska bli bra? och vilken tjocklek bör jag ta?

Nino
 
Du lägger så fall 2x45 där du lägger pappen mellan de 2 olika lagerna och så drar du alla rör och el i den sista 45:an. Så har du det på rätt sida pappen.

Man brukar göra så när det gäller plast eftersom man inte vill göra hål i plasten, men när det gäller vindskydd så känns det som det kvittar eftersom den inte är ångtätt. Är du säker på att det verkligen vad vindskydd det stpd och inte plast/ångbroms?
 
fel av mig...
PAROC XMV 012, Luft- och ångspärr är det
 
Bygg ut med 45-klossar, det är bara närmast innerväggen det behöver "täcka".
 
Då ska jag alltså fästa upp plasten på bef. yttervägg, regla, dra allt som ska i, isolera, skivor.
Bör jag plasta upp mot övervåningen? Det finns ingen plast i övervåningens tak, bara tidningar och spån, ev. blir det en lösullsisolering så småningom( med cellulosafiber)
 
Bo: hur menar du?
 
Är jag helt dum om jag hoppar över plasten?
Huset är på ca 200m2 på nedreplan, och ingen plast finns någonstans...
Tänker isolera 45mm
 
Det är alltid jobbigt med hur man skall göra med plasten. Eftersom du inte har plast idag så brukar det vara svårt att få till så plasten blir tätt överallt och då KAN det vara bättre att skippa plasten helt.

Men Men Men... I många gamla hus så finns det ingen plast och det har fungerat jättebra ända tills ägaren börjar att renovera, man sätter in nya tätta fönster/dörrar, man slänger ut oljepannan och sätter in en luft/vatten panna istället och vips så har man tagit bort de möjligheter som fanns innan att ventilera ut fukten ur huset och nu har fukten bara en väg att ta och det är igenom väggarna. Om du hoppar över plasten och har gjort en massa andra förändringar så hade jag sett till så att jag hade fått in mekanisk frånlufts ventilation så du kan skapa ett undertryck i huset och på det visset "säkra" upp att den fuktiga luften inte tar vägen genom väggen.
 
Jag tänte lite tvärtom jag...
Plastar jag så måste det fixas med mek. frånluft, plastar jag inte så tänkte jag att det kan räcker med spaltventiler,köksfläkt och badrumsfläkt...

Får tänka lite till.... Hjälp från forumet uppskattas!
 
Det där med klossar: Du behöver ju inte massiva reglar för att bygga ut 90mm, utan du kan sätta klossar som du sedan spikar hellängds 45'or på.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.