Hemmakatten
Usch, nej, sätt inte upp järnvägsräls eller dylikt. Tänk på om någon i personbil skulle råka köra på din stolpe och vilka personskador det kan bli. Håll dig till en vanlig trästolpe, tycker jag. Det är väl inte så ofta brevlådan blir bortplogad?
 
Numera finns ju stolpar som fjädrar ner sig om man kör emot dem, och sedan reser sig igen. Främst framtagna för trafikskyltar som kanske ofta blir påbackade, men det kanske funkar för en postlåda också?
 
Nu har jag i alla fall talat med NCC, och det hela har löst sig på ett tillfredställande sätt. De var mycket trevliga och tillmötesgående, stort beröm till dem.

Usch, nej, sätt inte upp järnvägsräls eller dylikt.
Nej, naturligtvis inte, därav smileyn. Jag jobbar en hel del med trafiksäkerhetsfolk och vet vikten av eftergivliga stolpar. Jag trodde jag tog i så mycket att ingen skulle ta det på allvar, sorry om det inte gick fram.

Numera finns ju stolpar som fjädrar ner sig om man kör emot dem, och sedan reser sig igen. Främst framtagna för trafikskyltar som kanske ofta blir påbackade, men det kanske funkar för en postlåda också?
Tror inte det, det är en för skarp smäll när plogen kommer i 50 knyck.

Däremot funderar jag på en stolpe som står en bit ut från vägen och kröker sig i en båge in mot vägen. Då är åtminstone själva stolpen säker, även om brevlådan kanske ryker.
 
NCC har nog råd med en ny kakburk ja.. ;-)
 
De flesta som plogar snö vet om och räknar med att få ersätta en och en annan brevlåda varje år ;)
 
Kunde varit värre. Jag sommarjobbade på lokala elbolaget för många år sedan, och vi körde förbi ett kabelskåp vid vägkanten som var OK. Mindre än fem minuter senare så kom vi tillbaka och det var bara flis. Under tiden hade en maskin som utförde slåtter av vägkanten passerat. Ganska uppenbart, kan man tycka, det finns inte många maskiner som ställer till ett metallskåp så, men han blånekade till att ha något med det att göra...
 
Troberg: Känner igen det! ;) Jag har kört slåtter i ganska många år också. Har slagit sönder något sådant skåp också. Men har anmält det och fått det fixat. Har dock som mest bara böjt det. (Skåp som stått i fina stora buskar)

Att blåneka till en sådan sak är ju bara dumt. Syns ju hur tydligt som helst vem som varit på det.
 
Kommer osökt att tänka på Lars Molins film " Mjölkpallen". Den kan vare idégivande för dem som har upprepade problem med att plogbilen tar brevlådan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.