Hej alla,

Jag med nybildad familj har precis skaffat ett 2-plans radhus om 166kvm som vi håller på att renovera övervåningen på. Huset har elradiatorer överallt, men också en uteluftvärmepump installerad i vardagsrummet på nedre plan.

Självdragsventilation finns i huset, dock finns endast "utsug" i WC på nedre plan , samt dusch och badrum på övre plan. Dessa rum ligger i mitten på huskroppen. En stor hall/trapphus ger åtkomst till 4st sovrum på övre plan.

Det jag funderar på är om det går att förbättra värmespridningen till sovrummen på något sätt? Eftersom att det inte finns någon frånluft i dessa rum så kommer ju inte värmen från pumpen sprida sig in dit. Resultat, rummet värms till största delen av elradiatorn istället.

Det jag funderade på då var om man skulle ta upp ventiler i alla sovrum, och på så vis med självdrag få en naturlig rotation på luften. Men frågan är om detta verkligen skulle sänka mina kostnader. Blir det inte att man bara släpper ut all värme genom självdragsventilerna?

Finns det någon möjlighet att leda in frånluften i uteluftvärmepumpen igen eller motsv? Att installera vattenburna element hade ju varit trevligt, men det blir för mkt att mäkta med, tyvärr.
 
Jag skulle ha funderat på värmeförflyttare, alltså en fläkt i en kanal genom mellanväggarna in till dina sovrum. De drar inte mycket ström heller.
 
det är bara att gilla läget, inget kommer bli bra.
Du måste har bra många grader varmare där värmekällan finns för att få dräglig tempratur i rumm långt från värmekällan, oavsett hur du än försöker flytta värmen.

höj tempen på elradarna, eller byt värmesystem.
 
Ventiler i sovrum brukar ge tilluft och inte frånluft. Jag tror inte att man minskar några värmekostnader genom att öka ventilationen. Jag har ingen luftvärmepump själv (än), men inbillar mig att värme lättare sprids mellan rum på samma plan än till övervåningen. En variant kunde vara en till luftvärmepump i hallen på övervåningen. Den skulle troligen tillföra sovrummen en del så länge dörrarna står på vid gavel.

Erik
 
testa med en byggfläckt, men jag tror det inte hjälper tillfredsställande.

det finns inga genvägar, tyver.

lägg sedan till att man vill ha något varmare än normalt om men har kallras, vilket du får som du ej har värme under fönstrena. (huset kommer alltså kräva mer energi för att få samma kännsla)
 
Jag inser ju det CarMan säger om temperaturen. Den måste givetvis vara många grader högre vid källan för att "orka" hela vägen fram till andra änden. Och så vill man inte ha det i sin bostad.

Ju mer jag har läst på nu i ämnet inser jag att den enda vägen att gå egentligen är mot vattenburet system. Jag ville helst avfärda detta från början i och med merjobbet att installera den (förstörda ytskikt mm). Men alla lösningar med långsiktig ekonomi (bergvärme, sol, frånluft osv) bygger på att man använder vatten för att ackumulera och distribuera värmen.

Eftersom övervåningen är riven och det är denna jag ser som problematisk att värma upp, ska jag istället försöka övertyga mig om att installera rör för vattenradiatorer där. Golvvärmen i badrummen får nog bli el ändå, det blir för omständigt att få fram slingor med vatten dit. På nedervåningen får luftvärmepumpen leva vidare. De radiatorer som kan bytas mot vatten byts, men några elradiatorer blir kvar.

Man får inte glömma uppvärmningen av varmvatten till dusch och bad heller ju...

Frågan är vad man ska satsa på för pump. Sol låter lockade, finns ju bidrag att få. Iofs finns det konverteringsbidrag för jordvärme också, men då är det krav på att typ 70% av energin till uppvärmning kommer från jordpumpen.

Jag behöver definitivt konsultera en firma för att få en bild av vad hela kalaset kan kosta och på hur många år man kan räkna hem det.
 
om du är lite händig så är det inte så kompliserat eller svårt att konvertera själv, flera här inte på forumet har gjort det.
 
Händig är jag absolut, men pressad tidsmässigt pga att vi vill flytta in. Och bo i en byggarbetsplats med en 8-månaders dotter och sambo utan tålamod... nej, det gör jag inte. Och så är tiden den största bristvaran. Jag har tre hantverkare som kommer tillbaka den 11:e Januari för att fortsätta med renoveringen av övervåningen. Tills dess måste jag egentligen ha bestämt mig för om jag ska konvertera eller inte. Och för att bestämma det är den yttersta frågan egentligen; PENGAR?

-Lite radiatorer och PEX-rör att lägga i väggarna bör gå att plocka ihop för 20.000kr.
-Värmepump, vilken modell man nu väljer, kanske 40-50.000kr.
-Installationsarbete av värmepump, kostnad ????

Så först ska man få fram ungefär vad hela installationen kostar, och sedan ska man försöka jämföra detta med nuvarande situation (luftvärmepump elradiatorer) och om det går att räkna hem på rimlig tid. Enligt energideklarationen förbrukas:
11200kwh/år till Uppvärmning & varmvattenberedning, varav varmvattenberedningen står för 4700kwh/år.

Ska man vända sig till någon oberoende part (vem i så fall) eller en leverantör/installatör för att få någon att räkna på detta?
 
jag förstår vad du menar. Tid är en bristvara, specielt när man får barn!!!


Har du idag med elraddar en fröbrukning på 11200 ink allt??? låter väldigt lågt.
eller är det + hushålls el.
med värmepump så kommer du ner i en 3 del av uppvärmning & varmmvatten kostnad. måd så låg förbrukning kanske du kan fortsätta med nuvarande uppvärmnings system (men på långsigt så lär ju inte elen bli billigare & det är NU det är billigt att åna pengar, inte i framtiden när elen blir dyr)
 
Nu har du ju redan en luftvärmepump så besparingen blir inte så stor. En mycket optimistisk bedömning är att du skulle kunna halvera din elförbrukning om du hade totalkonverterat och satt in en luft/vatten (antar det dina priser bygger på). Realistiskt är kanske 40-45%.Sen behåller du ju ett antal elradiatorer så då är vi väl troligen nere på 30% ungefär.

Om vi antar att själva konverteringen tillfaller husets värde och därför inte behöver "skrivas av" så är en 50tkr-pump betald efter knappt 20 år. (5% ränta). Tar du med hela investeringen så hamnar du på 50 år ungefär.

Kanske skall du inte lägga för mycket ekonomiska återbetalningskalkyler i detta då det i grunden är ett komfortproblem om jag förstod ditt ursprungsinlägg rätt?
 
fördelen med att ha tilexempel vattenburet & bergvärme, är att man alltid har 100% komfort. Jag har tillexempem 24,5 grader varmt i mitt badrum.

Har man el värme, så blir det lätt så att man snålar o går u fryser, det är ju inte komfort direkt, men der bra siffror (dina 11200 är ju vad föregående ägare förbrukat, inte vad du kommer att förbrka)
 
Tack för ert enagemang, känns mkt bra att få lite bollplank här! :)

Energideklarationen som är gjort specar 11200kwh för uppvärmning (varav 4700kwh på varmvatten) och den sffran inkluderar inte hushållselen. Jag vet inte hur en energideklaration går till, men jag förutsätter att värdna faktiskt är baserade på mätningar/avläsningar och inte schabloner. Vad skulle då vitsen vara...?

Sen har jag ju inte bott i huset själv. Det kan ju vara som så att det utflyttade paret hade lite kallt för att spara pengar? Så att om man höjer tempen till rätt komfortnivå, så stämmer inte siffran. Vad vet jag...?

Mexitegel: Nej det är inget "probem" på så vis. Värmen från pumpen som ej når ut till sovrummen ersätts ju med elradiatorvärme. Så varmt blir det ju, men frågan som diskuteras är egentligen vad som kan förbättras ur ekonomisk synvinkel.

Såsom mina tankar går fn. är att utvärdera en frånluft+uteluftpump, typ NIBE 640P. Prisjakt listar pumpen 41800.
Hade fastigheten idag inte haft någon luftvärmepump så hade jag redan satt igång det här projektet. Men eftersom en sådan finns, är frågeställningen fortfarande om det lönar sig att ersätta den tillskottsvärme som kommer från elradiatorer idag med vattenburen värme som kommer från frånluft/uteluft med tillskott från elpatron när så krävs.
 
En övergångslösning kan ju annars vara att du installerar vattenburet på din övervåning och kör det med elpatron tills vidare. När din bef. luft/luft pump behagar packa ihop nångång i framtiden så kan du installera vad som är mest lämpligt då. Men då har du bättre förutsättningar.

Nackdelen är väl att du sannolikt missar möjligheten till konverteringsstödet då det är sista året 2010.
 
Frånluftsvärmepump ska du INTE ha. det är viserligen en värmepump, men tuvudupgiften pumpen har är att vara husets ventilations system (så ett fult utbyggt sånt är det första du måste ha) sen har dom gåligt COP & extremt låg effekt, kan max avga ca 1,9kW resten av energin kommer från en inbyggd elpatron.

rent generellt klarar en spn ungefär att ge huset varmvatten till halva kostnaden mot en elberedare, sen är själva hus värmen ren elpatron (en förenklad förklaring)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.