no ja, funkar mattan på din golv så är det ingen fara :). Ang höjden så sitter man i bastun för det mesta så höjden behöver du kanske inte räkna i milimetrar :)
gaia
 
Intressant det som skrivs i denna tråd. Jag har ett bastu på bottenplan med väggar och tak av lättbetong och golvet betongplatta (sparsamt isolerad). En vägg är yttervägg. Jag skulle vilja göra om denna bastu utan att behöva lägga ut allt för mycket pengar. Tror ni att följande kan fungera utan risk för fuktskador?

Klinker direkt på golvet samt isolering + panel på väggar.
Annat alternativ?

Ventilation finns upptill på ytterväggen som är mitt emot aggregatet samt upptill ovanför aggregatet. (går ut via skorstensmuren)
 
Redigerat:
bosse13 skrev:
Intressant det som skrivs i denna tråd. Jag har ett bastu på bottenplan med väggar och tak av lättbetong och golvet betongplatta (sparsamt isolerad). En vägg är yttervägg. Jag skulle vilja göra om denna bastu utan att behöva lägga ut allt för mycket pengar. Tror ni att följande kan fungera utan risk för fuktskador?

Klinker direkt på golvet samt isolering + panel på väggar.
Annat alternativ?

Ventilation finns upptill på ytterväggen som är mitt emot aggregatet samt upptill ovanför aggregatet. (går ut via skorstensmuren)
Enklast är ju att skippa extraisoleringen, i alla fall mor ytterväggen så slipper du att riskera att bygga in fukten som kommer utifrån och böka med dubbla luftspalter.
De flesta förespråkar att inte ta in luft utifrån in i bastun utan från rummet bredvid. Jag ska sätta en skjutlucka för min friskluftventil jag har ut och i stället ta in luft under bastudörren. Om du ska göra liknande men självdragskanalen eller inte är en svårare fråga.
 
Hej.
Håller på med ett liknande projekt jag också, källare "svinblock" eller typ lecablock som väggar. betonggolv utan golvvärme (inte islolerat under) klinkers direkt på sedan.På väggarna stående läkt , alu folie sen panel på liggande hade jag tänkt.. ingen isolering alls. Funderar lite på maskinell ventilation till och från bastu / dusch avdelning.
 
Vad reglar ni med på stenväggar?

En bekant ska bygga bastu i källaren och hade fått rådet att regla med tryckimpregnerat men jag är tveksam till det då jag tror att det kan avge farliga ämnen vid upphettning.

Mitt förslag var stålreglar men då rummet redan är litet så skulle han vilja ha en lösning som inte stjäl så mycket plats.

Två av väggarna är ytterväggar under jord.
 
Jag hade aldrig dragit in nå´t tryckt virke inomhus..
 
Så vad reglar man med då?

Kan man köra med vanliga reglar (45x45) som behandlas med exempelvis Boracol (Bocarol?)?

Är det - ur luftväxlingssynpunkt - bättre att sätta reglarna stående och sedan liggande panel?

Min bekante är finne och kan således inte leva utan bastu. Han köpte huset i somras och kommer att bygga en ny större bastu i en annan del av källaren inom 5-10 år (efter att han har renoverat resten av huset) så han har inga krav på att allt ska var gjort precis efter regelboken. Bara han får en bastu som fungerar och att det inte förstör grundstommen innan han bygger den nya bastun.
 
Jag håller också på med ett källar bastu projekt. Jag tänkte regla med plåt reglar i väggen mot duschhörnan och tvättstugan, men trä reglar i väggen ut mot badrumet som ej utsätts för vatten. Jag har inte klurat ut hur jag ska regla för luftspalten mot källar ytterväggen ännu...
2cm luftspalt tänkte jag ha det borde räcka eller???:confused:
Om jag kör metall reglar mot ytterväggen och lägger 2cm distanser av något slag kanske det kan funka. Jag hade tänkt lägga in 45 mm isolering runt om och också mot källarvägen. Jag ser att några i dena tråd föreslår att man skippar isoleringen mot ytterväggen....Är det en rätt och rimlig konstruktion? Om jag nu ska isolera mot ytterväggen , hur ska jag få isoleringen att ligga på plats mellan reglarna utan att de trycks/ramlar mot källarytterväggen? Slänga upp en oljebeständig board bakom eller är det olämpligt?? Kan det funka med bara isoleringsskivor som är styva utan att ha något emellan yttervägen?
 
Skippa isolering mot källarytterväggarna i den tänkta bastun låter ju inte särskilt sunt- då kommer källarväggarna bli varma på insidan och dra in fukt från utsidan likt en tvättsvamp.

Dessamma gäller för dem som lägger in golvvärme på oisolerat källargolv- tvättsvampseffekt igen. Men här borde det inte vara ett problem om man alltid har igång värmen i golvet. (man kan komplettera shunten med en liten elspets som kickar in sommartid- skönt att ha lite värme i golvet även sommartid). Detta gäller om man har ett TORRT oisolerat källargolv- provborra på ett par ställen o se om det kommer upp torrt pulver eller fuktig massa. Har även hört att om ett oisolerat källargolv "nästan står i vatten", kan man inte "torka upp" det med golvvärme- då trycker man istället ut fukten i de omkringliggande väggarna.


I en bastu hettar man upp väggarna sen för de bli kalla o stå o dra i kanske vecka, och suga vatten.

Rätta mig gärna om jag resonerar fel

Kände att jag gled över lite mycket på golv i denna tråd- sry för detta...- dock nyfiken på er input..
 
Kan inte tänka mig att det är bra att isolera mot ytterväggar. Min plan är som nu:

Betongvägg - stående galvade plåtreglar - liggande små träreglar typ lekt - bastupanel.
Öppet någon centimeter uppe mot taket (där man kanska kan bygga en dold belysning), och nere vid golvet.
Enda haken jag kan se är att jag måste skruva plåtskruv mellan stående och liggande reglar.

Galavde plåtreglar ser ut som ett C med 45mm öppning och 10mm flänsar. Gjord att hänga en vanlig 45mm regel i alltså.

Vad tror ni?
 
MickeK skrev:
Jag håller också på med ett källar bastu projekt. Jag tänkte regla med plåt reglar i väggen mot duschhörnan och tvättstugan, men trä reglar i väggen ut mot badrumet som ej utsätts för vatten. Jag har inte klurat ut hur jag ska regla för luftspalten mot källar ytterväggen ännu...
2cm luftspalt tänkte jag ha det borde räcka eller???:confused:
Om jag kör metall reglar mot ytterväggen och lägger 2cm distanser av något slag kanske det kan funka. Jag hade tänkt lägga in 45 mm isolering runt om och också mot källarvägen. Jag ser att några i dena tråd föreslår att man skippar isoleringen mot ytterväggen....Är det en rätt och rimlig konstruktion? Om jag nu ska isolera mot ytterväggen , hur ska jag få isoleringen att ligga på plats mellan reglarna utan att de trycks/ramlar mot källarytterväggen? Slänga upp en oljebeständig board bakom eller är det olämpligt?? Kan det funka med bara isoleringsskivor som är styva utan att ha något emellan yttervägen?

2 cm luftspalt blir bra! Lite ståltråd i sicksack mellan reglarna håller isoleringen på plats.

Lycka till!
 
Bra ide! Ståltråd kan nog funka. En riktig McGyver lösning.

Sen har jag läst på bejjers hemsida där jag laddat ner en instruktion om hur man bygger bastu. Det som slår mig är att den gamla bastufolien som gällde för 10år sedan då jag byggde bastu senast ska ersättas mot board istället.

En annan detalj är att alla väggar i de två olika byggbeskrivningarna jag läst bygger på att man har 70mm reglar i väggarna. Dvs de blir ca 100mm tjocka inklusive ytskickten på båda sidor. Jag hade först tänkt köra 45mm för att få så mycket yta som möjligt men det är nog klokt att regla 70mm istället och ha 70mm isolering runt om, trots att bastun står i varmt isolerat källarrum. Källar ytterväggen är isolerad med 100mm frigolit skiva av något slag på utsidan....

En annan fördel med lite tjockare väggar är ju att när jag sitter med polarna och ljuger i bastun så hör inte frugan allt som sägs från tvättstugan vägg i vägg d^_^b
 
Ett tips är att ta ett skärbräda o lägga mellan vägg o reglar. Det är bara att såga till önskad storlek- skärbrädan drar inte till sig någon fukt alls...
 
Har funderingar att bygga bastun nere i sutterräng planet, dock ser mitt rum lite annorlunda ut. Har ett ca 2x2m utrymme i badrummet som är oisolerat, med en yttervägg, en murad vägg mot sovrum och två oisolerade gipsväggar mot badrummet.

Har läst igenom de flesta bastutrådar här och lite kring de byggbeskrvningar som finns på nätet. Har några funderingar fortfarande.
1. Isolering mot yttervägg (givetvis med luftspalt) JA? NEJ?
2. Isolering mot murade väggen? För/Emot (hade isf här bara tänkt sätta ryggstöd direkt på den vitmålade muren.
3. Är gipstak i utrymmet ska man då regla detta på samma vis som innerväggarna?
4. Ser att vissa verkar förespråka att regla med luftspalt, isolera och sätta panelen direkt på läkt utan masonitskiva (som ex i bejiers byggbesk.) vad är för/nackdelar med detta?
5. Om man sätter masonitskiva och för utseendets skull, skulle vill sätta kakel i en remsa bakom aggregatet behöver man tänka på nåt speciellt då eller är det bara kakla brevid läkten så att säga?
 
1. Ingen isolering mot källaryttervägg. Det gäller generellt och gäller här också.
2. Ja, isolering mot murad innervägg. 45 mm. Läkt på direkt, ingen aluminium/plast. Luftspalt bakom.
3. Rekommenderar luftspalt även i taket. Annars lika vägg.
4. Ingen masonitskiva i källare. Konstruktionen måste kunna andas. Med masonit gör du allt tätare.
5. Ingen aning. Jag skulle dock hållit mig till bastupanel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.