Hej

Det skulle vara kul att veta vilka verktyg som Ni snickare använder på byggena. Ska börja samla på mig lite verktyg för framtida byggen som Utbyggnad av hus, sommarstuga, bastu, altan mm. Jag köper hellre beggade kvalitetsverktyg än nya med sämra kvalitet. Ni som vill kan väl lista upp de verktyg samt märke som ni har erfarhet av och tycker man ska ha för dessa jobb.

/dregen
 
Bor i ett nybyggt område med många olika husleverantörer och många olika hantverkare. Och deltagarna i detta forum må säga vad de vill om det märket, men man ser många gula verktyg bland snickarna här. Kan ju vara så att den färgen sticker ut extra mycket och att de mörkblåa verktygen inte syns lika bra, men jag tror faktiskt inte det. ;)

När det gäller de snickare som byggde vårt hus var det (vad jag kunde se):

Skruvdragare: DeWalt/Hitachi
Spikpistol: Senco
Sågar: DeWalt
Grovdammsugare: Festool
Tigersåg: DeWalt
 
Vart enda bygge jag har gått på så är det Dewalt eller Hitachi och framförallt gamla trotjänare som Elu som har ett markant övertag. Faktum är att jag kan inte ens minnas att jag har sett någon snickare från någon större byggare som använder bosch överhuvudtaget. Larmfiman jag jobbar på så är det Panasonic skruvdragare och Bosch 24V Slagborr som gäller.

Vet inte vad det beror på Men jag har en kännsla av att Bosch gör bort sig lite med att köra olika färger beroende på inriktning. Den sämmre kvalitén på gröna maskiner gör nog indirekt att man är mer restrektiv med att ha tillförlit till dom blå.

Spikpistoler tycker jag att dewalt har en hel del övertag även där.

Golvfolk ser man ofta ha Festool
 
Köper man verktyg och maskiner som är framtagna för professionellt bruk så klarar man sig alldeles utmärkt om man bara ska genomföra ett mindre antal byggprojekt.
Ska man jobba med dom dagligen i X antal år så bör man lägga ner lite mer möda och efterforskningar för att hitta en maskin som man trivs med.

Jag anser inte att det är något fel på DeWalt och Bosch, men jag skulle dra mig för att köpa deras maskiner enbart för att jag tycker att dom är så förbannat tråkiga.
Att dom kan tyckas dominera på byggena tror jag mest beror på att cheferna tycker att dom duger, och vill inte lägga ut pengarna som Festool, Makita och Paslode kostar. Jag känner inte till en enda hantverkare som inte skulle byta ut sina maskiner mot en komplett Festool-arsenal om tillfälle gavs.

Vilken nivå vill du lägga dig på, och vilka maskiner har du tänkt att köpa?
 
Sedan jag började i byggbranschen så har DeWalt varit dominerande. Både på små och stora byggen. Med undantag för vissa grejor som sticksåg och cirkelsåg t ex. Fast det verkar som DeWalt börjat tappa lite, framför allt till Hilti, och då främst skruvdragare. Inte för att jag fattar hur man kan byta en DeWalt mot en Hilti, men vissa gillar väl att prova nya grejor. Bosch har jag väl sett några gånger och Makita nån enstaka gång. Festool har jag bara sett en enda gång, och det var en finsnickare som hade hela kitet med Festool-saker.

Jag har resonerat ungefär som ACME, att de som bestämmer väljer verktyg, men det resonemanget höll bara tills jag frågade runt bland DeWalt-användarna varför de inte har Festool, Maskita etc som är sååå bra. 99%+ valde verktyg själva utan påverkan från chefer och de flesta flabbar bara om man påstår att att Makita är bättre och de flesta verkar vara överrens om att Festool inte har i den grövre delen av byggbranschen att göra. Hörs ofta att Festool passar bäst för inrednings- och möbelsnickare, hobbymänniskor och folk som har verktygen som accessoarer att flasha med.

Jag tror DeWalt har en kombo av tillförlitlighet, hållbarhet, precision, kvalité och pris på sina verktyg.
 
1337 skrev:
flasha med.

Jag tror DeWalt har en kombo av tillförlitlighet, hållbarhet, precision, kvalité och pris på sina verktyg.


Det ända som stämmer av det du skriver i denna mening är att priset är ok , resten stämmer inte . Jobbar som snickare och har varit runt på ca 8 frimor och på alla firmor vill man undvika Dewalt . Dom duger endast till hobby nu för tiden ( har inte testat alla deras grejor dock) . På den nuvarade firman jag jobbar så gick vår ena tiger såg i sönder efter ca 6 år och Beijer hade kampanj på Dewalt tigersåg , efter 6 månader så har den redan gått sönder och efter 2 gånger på Repration så hyr vi en hilti tiger istället .

På en annan firma jag jobbade fick vi nya batteri till våra skruvdragare av Dewalt hela tiden . 3 batteri på 3 månader sen höll dom inte längre kunde köra dom 15 min sen var dom slut. övertalade han som köpte in verktyg att köpa Festool och det höll hur länge som helst.

även helt nya verktyg har varit sönder när vi öppnat lådan ifrån dewalt.
 
Jag är inte så säker på att det som är vanligast är bäst. Kolla nummer ett på systembolaget eller Billboardlistan liksom.. Jag tror många yrkesmän kör på det deras polare kör o deras polare gör och då blir det alltid flest av ett inarbetat märke. Våga testa nytt säger jag och lita på din egna känsla och kom ihåg att man oftast får vad man betalar för.
 
Jobbar inom köksbranchen och använder då dom verktyg som är mest lämpade för uppgifterna som vi ställs inför, dvs Festool, finns inget märke som kan konkurrera med dom i inredning/kökssammanhang.
I luftväg använder jag Senco och Paslode. En stackars hilti tiger har jag också liggandes någonstans.

men som dom säger, festool är inget för folk som inte sysslar med finsnickerier, då finns det maskiner som lämpligare anpassade och har en trevligare prislapp.
 
klart att festool är mer anpassad för finsnickeri men det funkar bra till vanligt bygg också .

är på tredje firman i rad där vi köpt festool till vanlig bygg . C 12 klarar t.ex att dra i 90 karmskruv utan problem ,kanske inte så många men den klarar det. Finns inte många momet inom bygg den inte klarar av det den ska göra.
 
Jag har en del erfarenhet av uthyrning av verktyg och i stort sett så har vi samma verktyg för uthyrning allihopa.
Skruvdragare. gamla DeWalt eller nyare Hilti.
Sticksågar, Bosch 135or eller DeWalt om det är batterimaskiner, Hilti har en urdum konstruktion som gör att kåpan smälter om lagerna kärvar.
Tigersågar, Milwaukee, gamla Elu, Hilti och DeWalt batterimaskin
Cirkelsåg Hitachi CBU2
Mutterdragare. Hitachi & Hilti
Små byggsågar och kap/gersågar 99% DeWalt
Borrhammare och bilmaskiner, uteslutande hilti

Enda verktyget från Festo jag sett på våra hyllor är sänksåar med tillhörande skena.
 
Kan bara hålla med dig då jag är i samma bransch och Festool är Festool än om viss här påstår att man har dem för att flasha med, men det handlar nog mest om svensk avundsjuka... :D;)

gifen skrev:
Jobbar inom köksbranchen och använder då dom verktyg som är mest lämpade för uppgifterna som vi ställs inför, dvs Festool, finns inget märke som kan konkurrera med dom i inredning/kökssammanhang.
I luftväg använder jag Senco och Paslode. En stackars hilti tiger har jag också liggandes någonstans.

men som dom säger, festool är inget för folk som inte sysslar med finsnickerier, då finns det maskiner som lämpligare anpassade och har en trevligare prislapp.

Kan tyvärr inte hålla med dig fullt ut Fredrik då jag inte anser att min C12 klarar t.ex moment som att såga ur ett 80mm hål i kökskåp utan att det sliter enormt på batterierna vilket gör att jag har en kraftigare Makita till dessa momenten.
(Men visst...den klarar att göra ett hål men det är ingen hit)

Fredrik.engdahl skrev:
klart att festool är mer anpassad för finsnickeri men det funkar bra till vanligt bygg också .

är på tredje firman i rad där vi köpt festool till vanlig bygg . C 12 klarar t.ex att dra i 90 karmskruv utan problem ,kanske inte så många men den klarar det. Finns inte många momet inom bygg den inte klarar av det den ska göra.
 
På jobbet som möbelsnickare är det bara Festool och Makita som gäller. Festool Domino är oumbärlig i yrket.

Hemma i huset är det Dewalt och till viss del Festool, syftar då främst på sänksågen som man ofta har nytta av i både stora och små arbeten i huset. Annars är Dewalt Nr1 vad som tål stryk och smällar. Den håller ta mig f*n för allt. Har tappat Dewalt skruvdragare från tak rakt ner i byasten. Även ner i betonggjutning, de håller än och det var ett antal år sen.
 
Dominon är garanterat mitt nästa förvärv men det får vänta lite grann för nu har det handlats mycket nytt och roligt innan årsskiftet...:wow:
 
Jag är på ett Skanskabygge, och där har snickarna bara Hilti. Allt från borrhammare och skruvdragare till laservattenpass och dammsugare och skruvar. Det är vackert att se, allt är Hiltirött. :D (Inkl. våra grejer)

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.